اسلایدر / مهمترین مطالبیادداشت‌ها و مقالات شخصی

جهادی به نام کاهش رنج فرزندان ایران زمین در موسسه مشیز

در سالهای پژوهشگری فهمیده ام ارزش مشاهده کمتر از مطالعه نیست ارزش دیدن کمتر از اندیشیدن نیست . از این رو برای درک هر پدیده ای باید وارد میدان شد هر چند گاهی این مشاهده و حضور در میدان ها پرهزینه و ریسک پذیر است و حتی گاهی در معرض اتهام هم قرار می گیرید. اما شناخت و درک حقیقت و واقعیت بسی مهمتر و لذت بخش تر از این زحمت است . برای مثال برای درک اعتیاد باید با معتادان نشست و برخاست کنی برای درک اسیب های اجتماعی اعم از فقر و فساد و فحشا گاهی ناگزیر از معاشرت و ارتباط با اسیب دیدگان این حوزه ها می شوی ….برای درک درد بیماران باید به بیمارستان و درمانگاه مراجعه کرده و خطر بیماری را به جان بخری و…

بگذریم… مدتی بود در شورای اجتماعی وابسته به موسسه خیریه کوثر مشیز و بنیاد افرینش های برتر درباره اسیب های اجتماعی بحث و گفتگو داشتیم و موضوعی در دستور کار قرار گفت به نام شبه خانواده . موسسه مشیز صاحب و اداره کننده ۱۹ مرکز شبه خانواده  در چندین استان مانند کرمان و سیستان و بلوچستان ؛ قزوین و بوشهر است که تاکنون ۱۶۷۶ دختر و پسر را پذیرش کرده که از این تعداد ۱۳۷۴ نفر ترخیص شده و بحمدلله افراد موفقی در جامعه شده اند که برخی از انها خودشان امروز کارفرین و ارزش افرین هستند .در حال حاضر ۳۰۲ نفر اعم از دختر و پسر هم در این مراکز تحت حمایت و تربیت قرار دارند .  این اطلاعات وقتی روی کاغذ بود یک معنا داشت اما وقتی به لطف و مساعدت اقای مهندس محمدیان سفری به شهر کرمان داشتم و از نزدیک با این مراکز اشنا شدم معنای شبه خانواده برایم تغییر کرد و متوجه شدم این کار حمایتی و اموزشی و تربیتی چه اهمیتی والا و بالایی در نظام اجتماعی دارد. بویژه جامعه ای مثل ایران که بیش از هر چیز با اسیب های اجتماعی درگیر است و بزرگترین تهدید نظام اجتماعی ایرانی است . دیدن فرزندان ایران زمین که به دلایل مختلفی از داشتن سرپرست صالح و توانا محروم هستند اما در حال حاضر در مراکز شبه خانواده از بهترین فضا و امکانات تربیتی و اموزشی و رفاهی برخوردارند بویژه که دولت در این فرایند نقشی ندارد بسیار لذت بخش و امید افرین است . و این معنا و پیام را به ذهن متبادر می کند که با وجود این همه مشکل و گرفتاری و معضل در کشور ؛ سرچشمه های نور و امید و افرینش وجود دارند . از سوی دیگر دیدن خیرینی دلسوز و بزرگوار با قلبهایی بزرگ و مهربان مانند اقای محمد حسین اسکندری زاده رییس هیات امنای موسسه خیریه کوثر مشیز امید انسان را به انسانیت و مهربانی و بزرگواری افزون می کند . اینکه در دنیای مادی زده ما که بسیاری فقط به خویش و نیازهای گذرای خود می اندیشند انسانهایی هستند که از کاستن رنج دیگران لذت می برند بسیار زندگی را زیبا تر و تحمل پذیر تر می کند .

در بخش دیگری از این سفر مدارسی را دیدم که از نظر امکانات اموزشی و پرورشی از بهترین مدارس کشورهای پیشرفته مجهز تر است و فرزندان ایران زمین در انجا تحصیل می کنند مانند مدارس ریحانه در کرمان . و همین سوژه هم بسی امیدافرین و ارزشمند است باور دارم فرزندانی که دراین فضا رشد می یابند از چنان مناعتی برخوردار خواهند شد که خواهند توانست انسانهایی موثر و سازنده و پویا گردند.

امیدوارم این نهضت های اجتماعی حمایت و تربیت و اموزش در ایران مانند موسسه خیریه کوثر مشیز و بنیاد افرینش های برتر که از دولت و نظام ناکارامد دولتی مستقل است روز به روز بیشتر شده و توسعه یابد و از این طریق بتوانیم رنج های بازدارنده فرزندان این سرزمین را کاسته و اینده بهتری برای ایران رقم بزنیم .

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − نه =

دکمه بازگشت به بالا