اسلایدر / مهمترین مطالبیادداشت‌ها و مقالات شخصی

پدران ایرانی : مظلوم و در حاشیه

 

از زبان ۱۵ میلیون پدر ایرانی که روزگار سختی را می گذرانند

پیشاپیش روز پدر بر پدر های متول و برخوردار و ثروتمند که درامد ماهانه بیش از ۲۰ میلیون تومان دارند مبارک باشد . زیرا با شرایطی که در ایران به برکت تدبیر و جهان ستیزی ایجاد شده خانواده ۵ نفره با درامد زیر ۲۰ میلیون تومان از رفاه نسبی برخوردار نیستند. از صمیم قلب ارزو می کنم روزگارتان برقرار و بهتر از امروز باشد و امیدوارم با تقدیر نیکو و تدبیر صحیح ایندگان تعداد شما در این سرزمین روز به روز بیشتر شود.  اما قرار نیست با یک تبریک خشک و خالی به شما ، از کنار فشارهای  سنگینی که این روزها بر بالغ بر ۱۵ میلیون پدر مظلوم و گمنام  ایرانی وارد می شود بگذریم و روز از نو روزی از نو. روی سخنم از ۲۷ میلیون خانوار ایرانی دست کم با پدرانی است بخاطر عدم انجام وظیفه حاکمیت و دولت و نهاد های ناکارامد و فرسوده اداری و اموزشی و … تحت سنگین ترین فشارهای اقتصادی و اجتماعی و روانی هستند . قرار نبوده و شرط انصاف و عدالت نیست که پدران ایرانی تا این حد و بیش از اندازه برای جایگاه پدری تلاش کنند. هر انسانی چه پدر چه مادر باید حداکثر هشت ساعت کار کند هشت ساعت بخوابد و استراحت کند و هشت ساعت به فراغت و تفریح و اموزش و پرورش و خودسازی بپیردازد. اما من می بینم که پدرانی از ۵ و ۶ صبح با چشمانی خواب الود از خانه بیرون می روند سوار بر موتور ، درون مترو و اتوبوس و تاکسی یا خودرو ای که با وام و اقساط سنگین خریداری شده و تا پاسی از شب ، شاید ساعت نه یا ۱۰ می دوند و سختی می کشند تا سفره خالی در خانه خود نبییند تا شرمنده شهریه های اموزشی و هزینه های حداقلی فرزندان خود نباشند و از مهمتر راضی نمی شوند لقمه و نان حرام به خانه بیاورند. در کشوری که بار همه مسئولیتها اعم از امنیت و رفاه و سلامت و تربیت فرزندان بر عهده پدر است ؛  حکومت سالهاست این مسئولیتها را در حد توان محدود و نارسای خود انجام می دهد. اما  نقش حاکمیت  کافی نیست زیرا اگر کافی بود پدران ایران زمین اینچنین تحت فشار نبودند ؛ مجبور نبودند شهریه برای تحصیل و اموزش فرزندانشان پرداخت کنند. مجبور نبودند برای عبور و مرور فرزندانشان و برای رفع نگرانی از خطرات گوناگون این حجم هزینه سرویس و تاکسی و بنزین و .. بدهند. محبور نبودند برای تامین معاش و مایحتاج اولیه خانواده انقدر کار کنند تا جسم و روح خسته خود را به خانه برسانند و نتوانند ساعاتی را به خوشی در کنار خانواده بگذرانند. مجبور نبودند بخاطر نبود نظام فراگیر بیمه همیشه نگران هزینه های احتمالی درمان و بهداشت خانواده خود باشند. مجبور نبودند ضمن پرداخت شهریه های سنگین دانشگاه فرزندانشان از ترم هفت و هشت به بعد به فکر اشتغال فرزندانشان هم باشند. محبور نبودند در کنار همه این مسئولیتهای سنگین و فراتر از ظرفیت یک انسان ؛ دغدغه تربیت و شخصیت فرزندان خود هم باشند زیرا نه جامعه   و ساختارهای موجود این وظیفه را برعهده می گیرد و نه صدها نهاد برخوردار از صدها میلیارد تومان بودجه کوچکترین مسئولیتی در خود احساس میکنند و اگر هم احساس کنند اثری بر جامعه ندارند . نهادها و مدیرانی که غرق در شعار و رویا و البته چرب و شیرین دنیا فرسنگ ها با نیازها و دردهای جامعه فاصله گرفته اند .

اری پدر ایرانی اینگونه شانه هایش زیر فشارهای مسئولیت های گوناگون خم شده است و ازهر فشاری سنگین تر زمانی است که می بیند همه مدیران و مسئولان و نهادهای ناکارامد بابت کارهای نکرده و وظایف انجام نداده بر سر مردم و ملت منت هم می گذارند و پدر ایرانی با لبخندی از کنار این همه بلاهت می گذرد و به واقعیت های زندگی خود باز می گردد . یا علی می گوید و به تامین جهیزیه برای دختر یا دختران خود می اندیشد به فکر داماد کردن پسر و پسران خود است به فکر تامین رفاه و امکانات اولیه برای فرزندان کوچک خود است . پدر ایرانی بر خلاف همه پدران در جهان دغدغه پوشک و شیر خشک کودک خود را دارد اما خم به ابرو نمی اورد .همه این فکرها و تلاشها جایی سخت و جانفرسا می شود که پدر ایرانی احساس تنهایی و بی پشتوانگی می کند . حکومت و دولت ناتوان از سویی و فرهنگ و عرف ناپسند اجتماعی از سوی دیگر پدر ایرانی را تحت فشار قرار می دهد . فرهنگ غلطی که مردانگی را در سختی کشیدن جسمانی تعریف کرده در کم خوابی و ایثار و از خود گذشتگی تعریف کرده در حالی که این از خود گذشتگی بیش از حد ؛  عقلا و اخلاقا شایسته و روا نیست . جامعه شاداب و موفق و برخوردار از اینده ای روشن ؛ جامعه ای است که در ان پدرانی شاداب ، ارام و سالم و امیدوار داشته باشد که خود را فدای نسل پس از خود و خانواده خود نکنند بلکه با زندگی وتلاش معقول و منطقی خود زمینه شکوفایی خانواده و جامعه خود را فراهم سازند. پدرانی که جوانی و نیرو و انرژی خود را برای جبران کم کاری و ناکارامدی نهادهای مسئول و برخی خرده فرهنگ های غلط در کشور هدر ندهند.

این ها را گفتم تا با کمال خضوع و احترام بگویم پدران ایرانی سخت ترین دوران خود را سپری می کنند و شایسته است دست تک تک انها را ببوسیم و قدردان انها باشیم زیرا بسیاری از ارامش و اسایش و امنیت ور فاهی نسبی که داریم مدیون انهاست نه مدعیان توخالی که از انجام تکالیف خود عاجز هستند و همه مسئولیتهای خود را به بردوش پدران مظلوم ایران زمین وانهاده اند و از به زبان اوردن نام مبارک مولای متقیان علی علیه السلام هم شرم نمی کنند وقتی هیچ شباهتی با امیرمومنان ندارد . مولایی که همه عمر پربرکت خود را با دردمندی مردمان سپری کرد و جان مبارک خود را فدای حق طلبی و ظلم ستیزی کرد.

پدر ایرانی دوستت داریم و در برابر عظمت و شجاعت تو سر تعظیم فرو می اوریم هر چند نام تو بر هیچ خیابانی نیست و عکس تو در هیچ بزرگراهی نصب نشده اما تمثال مبارک تو در قلب همه فرزندان ایران زمین حک شده است و فرزندان دست کم با اغوشی گرم قدردان شما هستند.

 

 

 

 

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + پنج =

دکمه بازگشت به بالا