اسلایدر / مهمترین مطالبدرس گفتاریادداشت‌ها و مقالات شخصی

معلمی شغل نیست یک مسئولیت بی همتای اجتماعی است

۵ شاخصه بی نظیر مقام معلمی و استادی

امیر دبیری مهر

معلمی یک شغل مانند دیگر مشاغل نیست .البته همین ابتدا عرض کنم همه مستخدمین محترم وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم مفتخر به نام معلمی هستند و بسیاری از آنها هم فراتر از اسم ، حقیقتا و رسما معلم هستند که سعیشان مشکور و روزشان مبارک . اما به نظر من معلمی بیشتر از اینکه یک شغل باشد یک مسئولیت و رسالت و وظیفه عمومی است بنابراین اگر کسی واجد ویژگی های زیر باشد مفتخر و مبعوث به مقام معلمی است و مهم نیز از چه محلی کسب روزی و معیشت می کند و استخدام وزارت خانه آموزش و پرورش و وزارت علوم باشد یا خیر . عضو هیات علمی فلان دانشگاه و بهمان پژوهشگاه باشد یا خیر. معلمی شان خود را از ساختار و نهادی نمی گیرد که در آن کار می کند بلکه معلم به هر جا و مکانی شان و منزلت می دهد . بسیاری از نویسندگان ، شعرا ، محققین ، روشنفکران ، روحانیون ، شهروندان ، فعالان مدنی ، روزنامه نگاران ، هنرمندان ، پزشکان ، مهندسین و حتی کسبه چو نیک بنگریم در مقام و کسوت معلمی هستند و روزشان مبارک باد.

۱- معلم بیشتر از آن که آموزش دهد خود می آموزد و مقام دانش آموزی را بالاتر از معلمی می داند از همین روی به دانش آموز و دانشجو نیز به عنوان یک جایگاه رفیع می نگرد .رابطه خود را با او هم عرض تعریف می کند نه از بالا به پایین و عالم و جاهل .  معلم و استادی که تصور کند فقط مقام دهنده و دارنده دانش را دارد و در مقام گیرنده نیست  در واقع از مقام معلمی سقوط کرده است زیرا معلمی و استادی بیش از یاد دادن مقام یاد گرفتن است .

۲- معلم به پرورش و تربیت بیشتر از آموزش و تعلیم اهمیت می دهد. آرزو و غایت معلم ساختن انسانی است که مثل شمع اطراف خود را روشن کند و  ساختن دکتر و مهندس و متخصص در مقام دانی و پایین تر وظیفه معلمی است . همه ما معلمان و استادانی را فراموش نمی کنیم که چنین نگاه تربیتی به ما داشتند و خود ساخته بودند.  درسها و فرمولها و نظریه ها فراموش میشوند اما آموزه های اخلاقی و انسان ساز در سویدای وجودمان جای گرفته اند.

۳- معلم  بابت عشقی که به کار خود می ورزد مانند انبیا مزدی طلب نمی کند  زیرا کار او ما به ازای مادی ندارد و آنچه به عنوان حقوق و حق التدریس دریافت می کند در واقع مزد او ‌نیست بلکه ما به معادلی  است که نظام اداری کشور برای آینده کشور سرمایه گذاری می کند و هر کشور و ساختاری که برای آینده و پیشرفت مردم و نسل اینده اهمیتی بیشتری قایل است در این بخش سخاوتمندانه تر عمل می کند و هر کشوری که هزینه در آموزش و پرورش را جزو مخارج تلقی کند رو به تباهی است زیرا هزینه در این حوزه سرمایه گذاری است .  بنابراین کسانی که شغل معلمی و استادی را انتخاب می کنند تا زندگی خود را بسازند و درآمد خود را با بقال و دلال و صراف و بنگاه دار مقایسه می کنند دچار مغالطه و قیاس مع الفارق شدند و به خطا رفته اند . معلمی دکان و سرقفلی و حجره کسب درامد نیست و آنانکه که در دهه های اخیر چنین کردند و ساختار اداری هم با کوتاهی های خود به آن دامن زد  بزرگترین لطمه را به این جایگاه زدند.افسوس استادانی که جایگاه خود را پله دنیا طلبی و گرفتن پست و مقام قرار داده اند و هر چند این مقام را در ظاهر غصب کرده اند اما در باطن از مقام معلمی خلع شده اند.

۴- جوهره معلمی آگاهی بخشی و ارتقای انسانها ست  و امروزه هر کس در هر جایگاهی در جامعه دغدغه تعلیم و تربیت و آگاهی بخشی دارد معلم است . بسیاری از انسان‌های بی ادعای اطراف ما که در شغل های دیگری هستند  از جمله مادران خانه دار که برای تربیت و هدایت فرزندانش ایده و برنامه و چارچوب دارد حقیقتا معلم هستند بدون اینکه مستخدم وزارت خانه ای  باشند .بسیاری از نویسندگان و روشنفکران و.. استاد و معلم هستند بدون اینکه عضو هیات علمی دانشگاه باشند .

۵- معلم و استاد  کسی است که بیش از هر چیز به خودسازی و تهذیب نفس بپردازند و اعتلا و ارتقای روحی و معنوی را مهمترین تکلیف ذاتی خود بداند تا بدین طریق چشمه های معرفت و علم حضوری در آن بجوشد و نفس گرمی پیدا کند تا دیگران از آن سیراب شوند . تجربه امثال که تمام دوران جوانی مان در فضای تعلیم و تربیت گذشته نشان می دهد دانش به تنهایی یخ وجود آدمی را آب نمی کند  دانش و تخصص و سواد به تنهایی در قلبها رسوخ نمی کند  آنانکه که نفس گرم معلمان و استادان را درک کرده اند می دانند چه می گویم .

اینها را گفتم که نتیجه گیری کنم معلمی عشق است ،رسالت است ،پیامبری است همه معلمین ، استادان ، روشنفکران ، روحانیون ، نویسندگان ، شعرا ، فعالان آگاه فضای مجازی و…که در واقع معلم هستند  قدر منزلت خود را بدانند و هم جامعه قدردان آنها باشد و همه بدانیم بدون حضور آنها و ایفای نقش سترگ انها دنیای جای مناسبی برای زندگی نیست زیرا جهانی که از دانش و مهربانی و اخلاق و داد و دهش خالی باشد ارزش زیستن ندارد  و جهنمی تحمیلی است و این معلمی است که جهان را بهشتی برای انسان واره زیستن کرده است .

https://www.didarnews.ir/fa/news/89432/%DB%B5-%D8%B4%D8%A7%D8%AE%D8%B5%D9%87-%D8%A8%DB%8C-%D9%86%D8%B8%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%85-%D9%85%D8%B9%D9%84%D9%85%DB%8C-%D9%88-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF%DB%8C

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 4 =

دکمه بازگشت به بالا