اسلایدر / مهمترین مطالبیادداشت‌ها و مقالات شخصی

اردبیل با شکوه و زیبا را دریابیم

سفرنامه به استان زیبای اردبیل

امیر دبیری مهر

بعد از سالهای ۱۳۸۳ و ۱۳۹۸ امسال برای سومین بار راهی اردبیل شدم .  اما متقاوت از دوبارگذشته . جستجو گرانه و محققانه و نکته سنجانه با دغدغه توسعه و پیشرفت و ابادانی وجب وجب خاک عزیز کشورم . این استان مملو از جاذبه های بکر و کم نظیر گردشگری و طبیعی و انسانی است که با کمی برنامه ریزی وطراحی های مدیریتی می تواند به یکی از جذابترین مقاصد گردشگری در سطح ملی و منطقه ای تبدیل شود . طبیعت متنوع و اب و هوای خنک و لطیف و روح نواز ، کیفیت بالای خوردنی ها ی اردبیل اعم از عسل و لبنیات و میوه و غذاهای محلی بویژه کباب های لذیذ این استان که با قیمتهایی منصفانه و بسیار پایین تر از تهران عرضه می شود و از همه مهمتر مردم با فرهنگ و خونگرم  و میهمان نواز اردبیل برای هر گردشگری جذاب و خاطره سازاست و او را به سفر مجدد به این استان ترغیب می کند.

اردبیل عزیز هم مثل دیگر استانهای کشور از ناهمگونی و عدم توازن توسعه یافتگی رنج می برد و  چهره فقر و توسعه نیافتگی و حاشیه نشینی در ان کاملا محسوس است . البته اقدامات زیر بنایی قابل توجهی بویژه در راهسازی در این استان انجام شده و شهر اردبیل یکی از شهرهای ایران عزیزمان است که تردد در ان به راحتی و اسودگی انجام می شود و کلیه نقاط شهر با یک کمر بندی دور شهر در ۱۵ دقیقه به هم وصل می شود. غیر از دریاچه شورابیل که نعمت کم نظیری برای شهر اردبیل است و برای سهل الوصول بودن ان اقدامات ارزشمندی انجام شده و در واقع پاتوق شبانه خانواده های اردبیلی و مسافرین است این شهر از کمبود امکانات رفاهی و سرگرم کننده رنج می برد و نیازمند اقدامات عمرانی و زیربنایی فراوانی است .

اجمالا اگر قصد رفتن به اردبیل دارید پیشنهاد می کنم برای این سفردر زمانی از سال که همه جا گرم و طاقت فرساست  ۴تا ۵ روز وقت بگذارید و از هوای خنک و دلپذیر این استان اولا متعجب ثانیا  لذت ببرید. یک روز برای مسیر رفت وقت بگذارید و یک روز هم برای بازگشت و دو تا سه روز در اردبیل برای گردشگری اختصاص دهید .

پیشنهاد من برای عزیمت به اردبیل مسیر تهران – بزرگراه قزوین –رشت – فومن- طالش – جاده اسالم خلخال – اردبیل است . البته امکان تغییراتی در این مسیر هست مثلا سفر به رشت و انزلی و استارا و ادامه سفر .  اما هیجان انگیزترین مسیر جاده رویایی اسالم – خلخال است که در اوج گرمای تابستان مسافران را با مه گرفتگی و ریزش باران و هوای خنک غافل گیر می کند .  در طالش و شهر پره سر ابشار و جنگل ویسادار را نمی توان نادیده گرفت . یکی از زیباترین جنگل های طالش در استان گیلان  که برای گردشگران حرفه ای یک شب اقامت در این جنگل خیلی هیجان انگیز و لذت بخش است . جنگل ساحلی گیسوم در همان نزدیکی است که هر چند بسیار مشهور و زیباست اما به نظر من به زیبایی جنگل ویسادار نمی رسد.

بعد از عبور از جاده رویایی اسالم – خلخال وارد شهر خلخال که شدید می توانید نهار را در رستوران صادق زاده میل کنید و از کیفیت و قیمت غذا شگفت زده شوید.

در داخل شهر اردبیل جاذبه های تاریخی دیدنی عبارتند از :

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی در مرکز شهر که در دوران شیوع کرونا تعطیل است . بازارتاریخی اردبیل بسیار بزرگ و دیدنی است . خرید خشکبار از این بازار را توصیه می کنم . مسجد جامع اردبیل در کنار حوزه علمیه اردبیل در قلب بازار بنایی دیدنی است . مسجد عتیق اردبیل بعنوان قدیمی ترین بنای شهر را حتما بببنید و از کارشناسان میراث فرهنگی  بخواهید درباره محوطه تاریخی مسجد برای شما توضیح دهند تا بازدید  از این بنا جذاب تر شود. باغ مزار شیخ امین الله جبراییل که محل دفن پدر شیخ صفی الدین اردبیلی است فضایی بسیار جذاب و تاریخی و با شکوه است که با وجود عدم رسیدگی های لازم همچنان در منطقه کلخوران اردبیل واقع شده است .

رستوران های خوب و درجه یک اردبیل عبارتند از : کبابی حاج قربان ؛

رستوران شیخ صفی ، رستوران ارم نو و ضیافت  در این رستوران ها کاسه کباب ؛ کباب شیشلیک ، کباب برگ ؛ کباب چنجه ؛ پیچاخ قیمه ، باسترما پلو از مهمترین گزینه های جذاب برای گردشگران است با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت

برای خوردن اش دوغ حتما به مرکز شهر بروید و ضمن قدم زدن در این منطقه و شناخت نسبی فرهنگ عمومی از خوردنی های لذیذ این شهر مانند شیرینی سه گوش هم لذت ببرید .

رستوران عدل مینایی در منطقه سرعین هم برای صرف غذا توصیه می شود.  سرعین با چشمه های ابگرم ان معروف و شناخته شده است که در دوران شیوع کرونا تعطیل است اما در اطراف ان مناطق جذاب و دیدنی مانند ؛ الوارس ، ورگه سران و ویلا دره خوش اب و هواست و حیف است تا سرعین بروید و از دیدن این ییلاقات محروم بمانید. در ویلا دره حتما از چشمه اب گاز دار اینجا بنوشید .

یک روز از سفر به اردبیل به بازدید از گردنه حیران اختصاص دهید . از اردبیل به سمت استارا که حرکت کنید بعد از حدود نیم ساعت به گردنه حیران می رسید و منطقه گردشگری حیران که انجا با تله کابین راهی ارتفاعات حیران شوید و از اب و هوا و چشم انداز بی نظیر این منطقه بهره مند شوید. در این منطقه سورتمه خوبی هم برای علاقمندان بویژه نوجوانان و جوانان وجود دارد.

و در انتها جنگل فندقلو یکی از مناطق حفاظت شده و زیبای اردبیل است که جذابیت مارال های وحشی در ان بسیاری از گردشگران را به سوی این منطقه توریستی جذب می کند. فندق های این منطقه از مرداد ماه به بعد قابل بهره برداری است . مسیر جنگل های فندق لو نیز جذاب و دیدنی است . در اردبیل غیر از مقاصد گردشگری مسیرهای روستایی فی نفسه برای گردشگران دیدنی است .

ایران را بینیم و بسازیم .

 

 

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 5 =

دکمه بازگشت به بالا