اسلایدر / مهمترین مطالببرنامه رادیوییمصاحبه و گفتگو

گفتگو با دکتر کیاسری در بزرگداشت قیصر امین پور

سال ۱۳۸۶ برای ادبیات و شعر معاصر ایران، سال محزون و غمباری بود، به این دلیل که یکی از استعدادها و قله های شعر و ادبیات فارسی به رحمت خدا رفت، ان شخص کسی نبود جز زنده یاد دکتر قیصر امین پور که بسیاری از ایرانیان با اشعار او خندیدند، گریه کردند و همزاد پنداری کردند.
چهارده سال از وفات قیصر امین پور گذشته اما به نظر میاد که زنده است به واسطه اثار او که برجای مانده، در موسیقی ما از این اشعار خوب استفاده شده است.
لذا به این بهانه اقای دکتر امیر دبیری مهر سراغ اقای دکتر هادی سعیدی کیاسری، نویسنده، پژوهشگر، شاعر و از دوستان نزدیک زنده یاد قیصر امین پور رفتند و باهم به گپ و گفت پرداختند.
علاقمندان می توانند این برنامه را در در لینک زیر بشنوند.

 

 

لینک دانلود گفتگو بخش اول 

لینک دانلود گفتگو بخش دوم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، هادی سعیدی کیاسری، شاعر و پژوهشگر در حوزه ی زبان و ادب فارسی به مناسبت درگذشت قیصر امین پور شاعر انقلابی با حضور در برنامه گفتاورد گفت: قیصر در کنار طیف دیگری از شاعران همانند سیدحسن حسینی از سال ۱۳۶۱ در محور ادبیات انقلاب فعال بودند. به گفته او این طیف از شاعران در حوزه هنری از استوانه های اصلی ادبیات در ابتدای انقلاب بودند.

سعیدی کیاسری افزود: شاعرانی از این طیف همانند قیصر امین پور در مواجهه با پدیده انقلاب قریحه به خرج دادند، مطالعه داشتند و آثار شاعران و قدما را می خواندند و برای نگارش روایتشان از انقلاب انشاء تازه ای را عرضه می کردند.

او افزود: شاعرانی مثل قیصر و سید حسن حسینی با انقلاب بالیدند این ها شاعران و هنرمندانی بودند که آن زمان در مجموعه حوزه هنری جمع می شدند و گعده هایی تشکیل می دادند.

این پژوهشگر حوزه ادبیات با بیان اینکه قیصر سیر و صیرورت را از همین نقطه آغاز کرد ، گفت: با گذشت زمان شعر به شعر بر پختگی و سیر کمالی این شاعر افزوده شد.

سعیدی کیاسری با بیان اینکه شعر کلاسیک پیش از انقلاب در آستانه به محاق رفتن بود، گفت: قبل از انقلاب هم اگر غزلی سروده می شد تفننی بود و جزو کارهای جدی تلقی نمی‌شد.

او افزود: با ظهور انقلاب و بازگشت به ارزش ها جوان ها می‌توانستند پرشورتر با این مقولات ارتباط برقرار کنند. پیش از این تنها غزل سراهای موفق خانم سیمین و حسین منزوی بودند.

این پژوهشگر با بیان اینکه قالب رباعی بیان حکمت است، گفت: بوسعید و عین القضات همدانی از نمونه های موفق رباعی در ادبیات ایران هستند ولی قیصر در این قالب نیز موفق بود.

به گفته او قیصر در رباعیاتش به بیان مفاهیم بدیع پرداخته و ارجاعاتی به ادبیات گذشته دارد.

او با بیان اینکه رباعی های قیصر نیز سرآمد است، گفت: به طور کلی ظاهر آنها و فرم شکل رباعی‌ها قدیمی است ولی اشعار قیصر از نظر محتوا شبیه رباعی های قدیمی نیست. این در حالی است که قیصر در دوبیتی نیز تبحر داشت و در قالب مثنوی هم کار کرده است.

سعیدی کیاسری علت عبور قیصر از مرزهای سایر شاعران را مردمی بودن شعر قیصر دانست و افزود: قریحه و ذوق لطیف قیصر شامل بعد هنری شخصیت اوست . این در حالی است که ویژگی دیگر قیصر نسبت به شاعران مشابه دانش ادبیات او است.

به گفته او ذخیره معرفتی، دانش ادبی و آشنایی قیصر با دیگر دانش ها، هوشیاری فردی و ورزیدگی کلام و همچنین برهه زمانی که او زندگی می کرد از عواملی که در سبک ، طرز و لحن ویژه قیصر تاثیر داشت و رنگ ویژه ای به آثار او داد.

او مواجهه و ورود شاعران به شاعری را اغلب معرفتی و دلی دانست و افزود: قیصر ادیب بود این در حالی است که دیگر شاعران به مبانی ادبیات کم تر تسلط داشتند. البته شانس بهره بردن از محضر استادانی چون شفیعی کدکنی ، مظاهر مصفا، محسن ابوالقاسمی، سیدجعفر شهیدی، بیانی، شهیدی، انوار از دیگر عوامل موفقیت قیصر است.

او مجرای ذخیره معرفتی قیصر را شعر او دانست و افزود: روایت قیصر ساختار کلاسیک دارد حتی آثار نیمایی او به سبک و سیاق کلاسیک تبیین شده است چون ذهن او کلاسیک است. به همین خاطر هم هست که شاعر کلاسیکی مثل او با طبقات مخالف مردم مانوس شده است و مردم با شعر قیصر حس هم سخنی دارند. . هم با مردم سخن می گوید و هم مسائل مردم برای او مهم است.

او همچنین تصریح کرد: قیصر در تمامی دوران دفاع مقدس، حنجره جنگ است و بلندگویی است که درد ها و آلام دفاع مقدس را می‌گوید.

او با اشاره به تعهد در عمق آثار قیصر گفت: او در احیای قالب های کلاسیک پیشتاز است در رباعی، دوبیتی و غزل نیز از شاعران سرآمد است. او در این زمینه به غزل های قیصر درباره ورود امام خمینی (ره) اشاره کرد؛ لبخند تو خلاصه خوبی هاست لختی بخند خنده گل زیباست.

مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبکه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی با شناسه tehraan۳۶۰@ پیدا و همراهی کنید.
همچنین علاقه‌مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیکیشن ایران صدا دریافت کنند.

*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذکر منبع مجاز است.

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 14 =

دکمه بازگشت به بالا