برنامه رادیوییمصاحبه و گفتگو

گفتگو با مدافع سرسخت بلند مرتبه سازی برای عبور از بحران مسکن

برنامه«گفتاورد»  رادیو تهران امروز دوشنبه سوم آبان با موضوع کمبود مسکن، گرانی مسکن و بی کیفیت بودن مسکن روی آنتن رفت.

یکی از موضوعات، مشکلات یا معضلات کشورمان در حوزه مسکن است. مسئله مسکن از آن دسته موضوعاتی که در دنیا لاینحل نمانده است و بسیاری از کشورها توانسته اند با تکیه بر دانش، تجربه و مدیریت از این مسئله عبور کنند و دست کم یک وضعیت با ثبات در حوزه ساخت و ساز و مسکن داشته باشند. اما کشور ما متاسفانه اینگونه نیست و نه تنها حوزه مسکن سر و سامان نگرفته بلکه اثرات حوزه مسکن بر کیفیت زندگی مردم ایران غیر قابل انکار است.
امیر دبیری مهر، کارشناس مجری برنامه امروز در گفت وگو با مسعود عبدی، کارشناس ارشد حوزه ساختمان و مسکن پیرامون حل مسئله مسکن گفتگو کردند.
علاقه مندان و دغدغه مندان به حوزه مسکن می توانند این  برنامه گفتاورد را در لینک زیر بشنوند.

 

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، مسعود عبدی کارشناس ارشد مسکن و ساختمان با حضور در برنامه گفتاورد رادیو تهران درباره معضل مسکن در ایران گفت: این مساله در جهان حل شده است و در برخی موارد مثل کشور همسایه ایران به ارز‌آوری هم منتج شده است.

به گفته او قیمت مسکن در ترکیه از ایران ارزان تر است و به خریداران خارجی حتی خدماتی هم داده می شود. آنها از طریق مسکن برای جذب نخبگان و سرمایه گذاران خارجی هم استفاده می‌کنند به طوری که بخشی از خروج سرمایه‌های انسانی از ایران به علت مسکن است.

این انبوه ساز و کارآفرین ریشه گرانی مسکن در ایران را در عدم توازن عرضه و تقاضا ارزیابی کرد و گفت: بر اساس اطلاعات مرکز ملی آمار ایران در کل کشور سالانه ۱۳۱ هزار پروانه ساختمانی صادر می شود که تمامی آنها نیز به ساختمان و پروانه پایان کار تبدیل نمی شود و تنها ۶۰ درصد آنها نهایی و قابل سکونت خواهد شد.

عبدی یکی از تبعات کمبود مسکن در کشور را ایجاد شکاف اجتماعی در جامعه دانست و گفت: این موضوع باعث می شود که افرادی فکر کنند که هرگز به نقطه ای برای خرید مسکن نمی رسند و در آنها سرخوردگی ایجاد می شود. او در این زمینه به انتشار عکسی در رسانه ها با نوشته ای مبنی بر اینکه «ای کاش این خانه مال من بود» اشاره کرد و گفت: این ناشی از احساس محرومیتی است که در شهروندان ایجاد شده است.

وی با دفاع از تفکر ایجاد یک میلیون واحد مسکونی گفت: باید به نیاز ساخت و تامین مسکن در کشور پاسخ داده شود به طوری که حتی باید مسکن اضافه داشته باشیم.

او راه برون رفت از معضل مسکن در کشور را ساخت آن دانست و افزود: در سال ۹۹ شاخص زمان انتظار برای خرید خانه در کل کشور برای خانواده های با درآمد متوسط ۶۶ سال بوده است. نحوه مصاحبه آن نیز با در نظر گرفتن پس انداز یک سوم درآمد را کل خانوار است. این در حالی است که اگر این رقم به ۲۰ درصد کاهش یابد زمان مورد نظر به ۱۰۹ سال افزایش می یابد.

بر همین اساس اگر ۱۰۰ درصد درآمد خانواده های متوسط نیز پس انداز شود ۱۰ سال به طور میانگین برای خانه دار شدن شهروندان ایرانی زمان لازم است. این رقم برای شهروندان تهرانی ۲۲ سال و متراژ مسکن مورد نظر نیز ۷۵ متر است.

او با انتقاد از نگاه دولت قبلی که اعتقادی به ساخت مسکن نداشت، گفت: وضعیت کنونی کشور در حوزه مسکن نتیجه تصمیم گیری‌های ایشان است. این دولت اقدامات دولت های قبلی در حوزه مسکن را نیز متوقف کرد.
این کارآفرین در حوزه ساخت و ساخت همچنین از مخالفت برخی تفکرات با بلندمرتبه‌سازی در تهران گفت: ایران در حوزه ساخت و ساز و همچنین کیفیت مسکن در برخی موارد از متوسط جهانی نیز بالاتر است .

او با تایید مشکلاتی در اجرای مسکن مهر گفت: متاسفانه بعد از بروز این مسائل با تاکیه بر مفاهیمی مانند اقتصاد آزاد به طور کلی صورت مساله را پاک کردیم .

این انبوه ساز با بیان اینکه مبنای توسعه درکشور باید بر محوریت انسان ها باشد، گفت: برای حل مساله مسکن در کشور نیازمند ورود فعال دولت به عنوان تسهیل‌گر و نه سازنده و همچنین سیاستگذار هستیم. این در حالی است که ساخت مسکن می تواند صنعت را تحریک و اشتغال زایی کند.

او علت موفق نبودن برج سازی در ایران را نه مربوط به اصالت برج سازی که علت اصلی را انتخاب و جانمایی نا مناسب برج ها دانست و افزود: برای ساخت این گونه بناها باید از تمامی ظرفیت دانش شهرسازی بهره برد. به عنوان مثال برج های سبز که در مالزی و چین فراگیر شده است از نمونه این دانش هستند.

به گفته او تجربه های قدیمی موفق بلندمرتبه‌سازی در تهران مانند آ اس پ موید همین مطلب است .همچنین منطقه ۲۲ تجربه موفق دیگری است که ترافیک ندارد، خدمات و دسترسی‌های آن مناسب است و جمعیت زیادی را نیز در خود جای داده است.

او اختصاص یارانه به سازنده و حذف واسطه در ساخت از سوی دولت را راهکاری برای گسترش و توسعه ساخت و ساز در کشور دانست .

این کارشناس ارشد مسکن و ساختمان در ادامه کارنامه دولت قبلی در حوزه مسکن را مردودی دانست و گفت: حاکمیت باید در بخش صدور مجوز ، تسهیل ساخت و اتمام و نظارت بر پروژه های ساختمانی فعالیت داشته باشد.

او با انتقاد از حذف واسطه ها به طور کلی در فرایند ساخت مسکن انبوه گفت: واسطه نباید حذف شود در تمامی دنیا هم به همین گونه است که واسطه ها از سازنده پول می‌گیرد و این رقم هم ثابت است و هزینه تمام شده بالاتر نمی رود. این فرآیند حتی برای اجاره هم صادق است و شهروندان برای کرایه با مالک رو در رو نیستند.

او یکی دیگر از راهکارهای ساماندهی بازار مسکن را از بین بردن زمینه های افزایش قیمت دانست و گفت: در موارد ی مشاهده شده است که در برخی نقاط تهران به علت اینکه گسل وجود دارد نرخ مسکن پایین تر است . این موارد تصورات اشتباهی است که به گرانی و نرخ مسکن و عدم ساخت و ساز دامن می زند. اگر این تصورات درست بود به طور کلی در ژاپن نباید ساختمانی ساخته می‌شد.

مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبکه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی با شناسه tehraan۳۶۰@ پیدا و همراهی کنید.
همچنین علاقه‌مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیکیشن ایران صدا دریافت کنند.

*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذکر منبع مجاز است.

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × چهار =

دکمه بازگشت به بالا