اسلایدر / مهمترین مطالبسخنرانی‌هایادداشت‌ها و مقالات شخصی

متن سخنرانی دکتر امیر دبیری مهردر مراسم رونمایی از کتاب اسلام و دموکراسی ایران

به نام خداوند جان و خرد

کزین برتر اندیشه برنگذرد

خدای مهربان  و حکیم را سپاسگزارم که در حکم و تقدیر ازلی سرنوشت ما را همنشینی و همدلی و همکاری با ارباب اندیشه  و کتاب و دفتر قرار داد زیرا یک روز مصایب زیست فرهنگی و اخلاقی و اندیشه ای بر یک عمر تلذذ در فضای بی فرهنگی رجحان دارد.

سلام و درود به همه حضار حاضر و غایب …انانکه حضور دارند و با عطر وجودشان محفل فرهنگی مان را عطراگین کردند و انانکه از طریق فضای مجازی ما را می بینند یا می شنوند. بویژه سپاسگزاری می کنم از استادان محترم فلسفه و سیاست و ادبیات که بر این پژوهشگر کوچک منت گذاشته در جلسه رونمایی از کتاب اخیرم قد م رنجه و بیاناتی ارزشمند ایراد فرمودند.

همچنین از انتشارات نقد فرهنگ برای انتشار بی منت کتاب و انجمن اندیشه و قلم برای برگزاری مراسم و خانه اندیشمندان علوم انسانی برای میزبانی مراسم سپاسگزارم .

دراین جلسه از کتاب اسلام و دموکراسی در ایران چیزی نمی گویم که هر انچه یافتم را در کتاب نوشتم اما درباره فضا و  محیطی که کتاب در آن نوشته شده چند جمله ای عرض می کنم .

من کتاب و مقاله و جستار نمی نویسم … انچه می نویسم روایت و داستان مواجهه من با امر حقیقی است شاید  در درک واقعیت  دچار خطا و ابهام شوم…اما سعی می کنم در انتقال فهم و ادراکم امانت دار و پاسدار حقیقت باشم .ماجرای نگارش کتاب اسلام و دموکراسی هم جز این نیست . من مسلمانم در فرهنگ ایرانی و اسلامی که نمایندگان بزرگ ان فردوسی و ابن سینا و فارابی و حفظ و سعدی و.. هستند پرورش یافتم به این تیره و تبار فرهنگی و تمدنی می بالم ….از سویی انسان دوران جدید هستم و ارزشهایی مانند ازادی وصلح و رفاه و دموکراسی و توسعه و عدالت را ارج می نهم و تحقق بیرونی ان را یک ضرورت ملی و انسانی ترقی خواهانه می دانم و هیچ مفارقت و جدایی وتعارضی بین این ارزشهای نوین و ان فرهنگ و سنت دیرپا نمی بینم . همه تلاش نظری و عملی ام در این ۲۵ سال اخیر که در فضای دانشگاه و رسانه تنفس کرده ام و زیسته ام این بوده که با بضاعت اندکی که دارم این دو سپهر معرفتی و زیستی را با هم تلفیق کنم اما دریغ که این جبهه معارضین و مخالفین سرسختی دارد چه انان که دلسپرده سنت و دین هستند و در این امتزاج ؛ خطر وهن سنت ها را احساس می کنند  و چه انانکه خطر این تلفیق را محرومیت از دستاورهای سیاسی مدرنیته و حکمرانی توسعه گرا می دانند. این سنت گرایان و تجددگرایان  دیو و فرشته نیستند اینها متفکرند نه مغضوب من هستند و نه مجبوب من …اما عمیقا مورد احترام من هستند. تلاش نظری انها راهی را به روی من و امثال من گشوده تا فضای تعامل اسلام  دموکراسی را بهتر بفهمم و برای همزیستی انها تلاش کنم . فلسفه و دغدغه و هدف و ارمان نسل من بسیار روشن و بی ابهام است .. ارزشهایی که جان وجوانی را صرف انها کردیم و با وجود همه ناملایمات و موانع و سختی ها و سعایت ها نشانی از یاس و خستگی در ما دیده نمی شود. ما به دنبال ایرانی هستیم توسعه یافته در همه جهات ، ایرانی صلح طلب و متعامل با جهان به دور از خود بزرگ بینی  و خود کوچک بینی ..ایرانی پیوسته به ریشه ها و تاریخ و ادبیات  و فلسفه و اندیشه های دیرپای خود به گونه ای که تصویری ناب و نو و جذاب از این فرهنگ و تمدن به جهان ارایه دهد.  ایرانی که رای و نظر و گرایش و تشخیص مردم در ارای خردمندان این سرزمین تجلی یابد و از فقر و فساد و نژاد پرستی های نوین ایدِولوژیک نشانی نباشد. ایرانی که ابشخورش اسلام و فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی و شاخه هایش جهان روز امد و توسعه یافته و صلح امیز باشد در چنین ایرانی ، ایرانیان می توانند با برخورداری از دولتی ملی و توسعه گرا و مردم سالار و شهروندانی فرهیخته و کوشا و اگاه و متمدن احساس عزت و افتخار کنند که ایرانی اند و در این سرزمین زندگی می کنند.

انچه گفته شد فراروایت کتاب اسلام و دموکراسی است که امیدوارم خوانده و فهمیده و به کار گرفته شود.

 

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 5 =

دکمه بازگشت به بالا