برنامه رادیوییمصاحبه و گفتگو

کتاب‌های گویا مطالعه را به سمت سرگرمی می‌برند

یک نویسنده معتقد است که در کتاب گویا، صدا و افکت‌های موسیقی مطالعه را به سمت سرگرمی می‌برد. در این حالت فردیت در مواجه با کتاب از بین می‌رود و احتمال اختلال در فرآیند انتقال پیام وجود خواهد داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، سیدباقر میرعبدالهی نویسنده و مدرس فلسفه در دانشگاه با حضور در برنامه گفتاورد رادیو تهران به مناسبت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار-۲۴ آبان- گفت: نیاز امروز انسان ها به کتاب با توجه به افزایش شبکه های مجازی کاهش نیافته است. برای یافتن پاسخ مناسب‌تر برای این مساله بهتراست که به پیشینه دلیل مطلوبیت کتابخوانی مراجعه کرد. علت این مطلوبیت ارزشمند‌دانستن ذاتی دانایی است.

میرعبدالهی با بیان اینکه وجه فارق بین انسان و دیگر موجودات، قوه ناطقه است، گفت: دانایی همواره برای بشر ارزشمند بوده است. انسان در مواجه با متن مکتوب در مقابل آنچه فضای مجازی نامیده می‌شود ارضاء می‌شود.
به گفته او همانطور که اصحاب علم ارتباطات گفته‌اند فضای مجازی، مجاز است و اعتبار آن به واقعیت است. به طور منطقی هم افراد صفحه‌ای در فضای مجازی را دنبال می‌کنند که آن شخص در فضای واقعی اهل تفکر ، مطالعه و قابل اعتماد است.

او با تاکید بر اینکه باید این نکته را به نسل جدید آموخت، گفت: با این تفسیر ضرورت کتابخوانی برای ما بیشتر می‌شود. در عین حالی که اطلاعات پایش نشده در فضای مجازی تبعات فراوانی دارد.

او درباره کتاب‌های گویا اظهار کرد: شنیدن رمان و شعر از طریق فایل صوتی حتما واجد ارزش است ولی در کتاب گویا صدا و افکت‌های موسیقی به روشهای دانستن مخاطب سمت و سو می‌دهد و مطالعه را به سوی سرگرمی می‌برد. در این حالت فردیت در مواجه با کتاب از بین می‌رود و واسطه ایجاد می‌شود. ضمن اینکه اگر از متن اصلی ارائه خطا و نادرستی ایجاد شده باشد نیز واسطه مخرّبی خواهد بود.

میرعبدالهی با بیان اینکه مطالعه به سکوت و خلوت نیاز دارد، گفت: مطالعه با شلوغ بازی جور در نمی‌آید. در کتاب‌های صوتی نیز وجهی از شلوغ کاری وجود دارد که البته این موضوع متوجه رویکرد نخبه گرایانه است.

او همچنین در پاسخ به گران شدن کتاب به عنوان یکی از دلایل کاهش سرانه مطالعه گفت: در گرانی که امروز متوجه همه امور زندگی است به عقیده من کتاب گران نیست. اگر گرانی را یک مفهوم مادی بدانیم تلاش مردم برای سه خوابه کردن خانه هایشان بسیار بیشتر از تلاش آنها برای خرید و خواندن یک کتاب است.

او یکی دیگر از بهانه‌های کتاب نخواندن شهروندان را شفاهی بودن فرهنگ قوم ایرانی دانست و افزود: به علت صبغه تاریخی پررنگ فرهنگ شفاهی این دلیل از گرانی کتاب شاید قابل درنگ‌تر باشد.

او درباره نقش تکنیک‌ها و مهارت‌های کتابخوانی در افزایش سرانه کتابخوانی شهروندان گفت: اگر کسی کتابخوان نیست با تکنیک به سمت دانایی نمی‌رود و عادت کتابخوانی در او ایجاد نمی‌شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه وجه غالب تفکر در بین قوم ایرانی، ادبیات آنهم از نوع نظم است، افزود: از همین رو ایرانیان اغلب فلسفه، دانش و حکمت را از شاعران دریافت می‌کنند نه به طور مستقیم از ابن سینا ، ملاصدرا و سهرودی .

میرعبدالهی در پاسخ به این سوال که آیا کتابهایی وجود دارد که ارزش خواندن نداشته باشد، صریح کرد: بله، زیاد هستند. مخاطبان نیز باید بدانند که اگر به هر دلیلی با یک کتاب ارتباط نگرفتند باید با شجاعت کتاب را کنار بگذارند. او این مساله را ناشی از پدیده مرسوم کتاب‌سازی در بازار نشر دانست که از آب‌خوردن هم ساده‌تر شده است.

مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبکه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی با شناسه tehraan۳۶۰@ پیدا و همراهی کنید.
همچنین علاقه‌مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیکیشن ایران صدا دریافت کنند.

*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذکر منبع مجاز است. مشروح گفتگو را در لینک زیر بشنوید

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × سه =

دکمه بازگشت به بالا