اسلایدر / مهمترین مطالب

اگر مقاومت نبود اسراییل همه خاورمیانه را به جنگ می کشید

استمرار تجاوز؛ راهبرد رژیم اشغالگر صهیونیستی است

استمرار تجاوز، راهبرد رژیم اشغالگر صهیونیستی است و تصور حضور از نیل تا فرات نیز بیانگر همین مساله است. ولی آنچه باعث شده است که دیگر از این مساله صحبت نکنند مقاومت هایی بوده که در اطراف فلسطین اشغالی مثل نوارغزه وجود داشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، علی منتظری کارشناس مسائل خاورمیانه درباره فلسفه شکل‌گیری روز غزه در تقویم ایران گفت: فلسطین اشغالی روشی سرکوبگرانه را در نواره غزه و نوار غربی فلسطین در پیش گرفته است. سالها پیش در این منطقه ۲۲ روز حملات گسترده ای داشت و هدف اصلی آنها از این سرکوب و جنگ ریشه کن کردن جنبش مقاومت در نوار غزه بوده و هست.

به گفته این کارشناس بعد از تشکیل دولت خودگردان در فلسطین و بعد از پیمان اسلو در سال ۱۹۹۳ اسراییل به طور مداوم به کرانه غربی و نوار غزه حمله نظامی می‌کند و با توجه به پیمان اسلو به نوعی حمله به این مناطق به مثابه حمله به یک کشور است .

منتظری با بیان اینکه نوار غزه هیچگاه راحت نبوده و همیشه در آزار و اذیت بوده است ، گفت: در حمله ۲۲ روزه به غزه هزار و ۴۵۵ نفر شهید شدند که ۱۱۵ نفر زن بودند. همچنین ۵ هزار نفر در این جنگ مجروح شدند که بیش از هزار نفر از آنها کودک بودند. این جنگ شبیه حمله جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ اسراییل به لبنان بود که هدف آنها خشک کردن ریشه های حزب الله در لبنان بوده است.

او با بیان اینکه نوار غزه از ۱۹۴۸ با توجه به ارتباط با مصر پناهگاهی برای مردم آواره فلسطینی است، گفت: این منطقه از همان زمان یک منطقه حیاتی برای فلسطینی‌ها بود با اینکه فعالیت کشاورزی محدود دارد ولی توانسته مقاومت کند. بیشتر معیشت آنها از طریق دریا صورت می‌گیرد چراکه صنعتی ندارد و البته مراوداتی هم با مصر دارند.

او از توقف روند شهرنشینی در نوار غزه از زمان حمله اسراییل در ۱۹۶۸ خبر داد و گفت: از نظر تعبیرهای سیاسی یکی از مقاوم ترین نقاط جهان همین خطه است چراکه در برابر رژیم دیکتاتوری اسراییل ایستاده است.

به گفته او هدایت مبارزات غزه بر عهده جنبش حماس و جنبش جهاد اسلامی و .. است که دارای پایگاه های اجتماعی قوی در میان فلسطینیان هستند.

او با بیان اینکه نوار غزه به این جنگ ها عادت کرده است، گفت: اردیبهشت ۱۴۰۰ آخرین حمله به نوار غزه صورت گرفت که حملات هوایی فقط دو هزار مورد بوده است. جالب است بدانید که کل مساحت نوار غزه ۳۶۰ کیلومتر مربع است .

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه اسراییل دنبال ریشه کنی مقاومت مسلحانه در این منطقه است، افزود: طی ۴۰ سال اخیر هیچ خانواده ای در نوار غزه بدون شهید نبوده است ولی سعی کرده اند روحیه خود را حفظ کنند نمونه آن هم با خاک یکسان کردن ۱۰ بیمارستان در آخرین جنگ در این منطقه است.

به گفته او تصاویر و فیلم هایی که از نوار غزه گاهاً در فضای مجازی منتشر می کند و مردم این منطقه را در عیش و طرب نمایش می‌دهد فضاسازی‌هایی است که صورت می‌گیرد.

او مخاطبان را برای آگاهی از فجایع اسراییل در نواره غزه به مطالعه گزارش ریچارد گلدستون به سازمان ملل متحد دعوت می‌کند. در این گزارش تصریح شده است که اسراییل در نوار غزه مرتکب جنابات جنگی شده است.

او همچنین به قطعنامه های ۱۸۱ ۲۴۲ و ده ها قطعنامه دیگر سازمان ملل علیه اسراییل درباره فلسطین اشاره کرد.

به گفته او اسراییل نمی‌پذیرد که کرانه باختری را از یهودی‌ها خالی کند. بر اساس این قطعنامه ها، اسراییل حق محاصره جولان، کرانه باختری و نوار غزه را ندارد و باید از این مناطق عقب نشینی کند.

همچنین باید جولان را به سوریه تحویل دهد و شهرکهای یهودی نشین را تخلیه نماید . به همین دلیل مشروعیت برای حملات فلسطینی‌ها وجود دارد ولی حمله فلسطینی ها هیچ وقت به ابعاد جنگها و تخریب‌های اسراییلی ها نبوده است.

او در پاسخ به این پرسش که اگر مقاومت از بین برود نتیجه چه خواهد بود؟ گفت:مساله و انگاره واقعی این است که مقاومت بیشتر از اینکه به دنبال نابودی اسراییل باشد مانع از تجاوز اسراییل در خاورمیانه است. به گفته او این موضوع در سیره و تاریخ اشغالگری قدس است. مطمئنا اگر مقاومت ملی در نوار غزه وجود نداشته باشد تصور بازی برای حمله به سینا خواهد بود همانطور که بیروت را ۱۹۷۲ محاصره کردند اگر نیروهای مقاومت نبود آنها عقب نشینی نمی‌کردند.

او افزود: استمرار بخشی به تجاوز، راهبرد رژیم اشغالگر است و تصور حضور از نیل تا فرات نیز بیانگر همین مساله است. ولی آنچه باعث شده که دیگر از این مساله صحبت نکنند همین مقاومت ها بوده که در اطراف فلسطین اشغالی وجود داشته است.

مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبکه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی با شناسه tehraan۳۶۰@ پیدا و همراهی کنید.
همچنین علاقه‌مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیکیشن ایران صدا دریافت کنند.

 

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + چهار =

دکمه بازگشت به بالا