برنامه رادیوییمصاحبه و گفتگو

چالش‌های درونی نظام با ناکارآمدی برخی از مسئولان، تبدیل به معضل می‌شود

فاطمی پژوهشگر انقلاب اسلامی گفت: به خاطر ناکارآمدی برخی از مسئولان، این چالش‌های درونی کم‌کم به معضل تبدیل شده که اگر توجه نشود و این معضلات ماندگار شود نظام را با مشکلات مهمتری در حوزه حکمرانی مواجه می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، مهدی فاطمی پژوهشگر انقلاب اسلامی با حضور در برنامه گفتاورد رادیو تهران در پاسخ به این پرسش که در دهه پنجم انقلاب مهمترین چالش‌هایی که امروز منشاء برخی نارضایتی و دلخوری‌ها است چیست؟گفت: همیشه در انقلاب ها چالش وجود دارد بنابراین در انقلاب‌های متفاوت باید نوع مواجهه با آنها بررسی شود.

او با بیان اینکه عده ای برانداز، مشکلات را به گونه ای جلوه می‌دهند که گویی چالش‌ها غیرقابل حل هستند و به زودی بر اثر همین مسائل انقلاب از بین می‌رود، گفت: باید بپذیریم که برای رسیدن به قله موانع بسیاری وجود دارد. اما وقتی امید نهادینه شود برای رسیدن به قله مطلوب انگیزه به وجود می‌آید.

این پژوهشگر با بیان اینکه نگرانی ها باید از درون نظام باشد، تصریح کرد: به خاطر ناکارآمدی برخی از مسئولان، این چالش‌های درونی کم‌کم به معضل تبدیل شده که اگر توجه نشود و این معضلات ماندگار شود نظام را با مشکلات مهمتری در حوزه حکمرانی مواجه می‌کند.

فاطمی با بیان اینکه اسلامیت اولین مساله ای است که باید در این زمینه به آن رسیدگی کرد، گفت: دستگاه های زیادی برای رواج اسلامیت درکشور وجود دارد. اما همچنان در جامعه، دوقطبی‌های زیادی داریم. اینها منبعث از تفکرات صهیونیسم است. با همه این اوصاف ما در جامعه با رواج تفکراتی مواجهیم که معتقدند باید ارتش شیطان شد.

او با بیان اینکه بودجه‌های زیادی صرف نهادهای با وظیفه ترویج و فرهنگ سازی اسلامی شده است، افزود: اما باید ببینیم چقدر این نهادها توانستند مردم را اسلام‌دار کنند. به نظر من در حوزه ساختاری باید رنسانس فرهنگی اسلامی رخ دهد. این در شرایطی است که در کشور ۵۲ مرکز فرهنگی با رویکرد اسلامی بودجه رسمی دارند.

او بیان کرد: چرا امروزه حتی افراد دیندار از دیدن روحانیون و فعالان مذهبی استقبال نمی‌کنند؟ در حالی که در سال ۱۳۶۰ اینطور نبود این رویکرد منفی، حاصل رفتار افراد مذهبی‌نما است.

او یکی دیگر از حوزه هایی که باید تعیین تکلیف شود را آزادی معرفی و خاطرنشان کرد: باید مشخص شود که آزادی جان لاک مد نظر است یا آزادی قانونمند مبتنی بر چارچوب‌های اسلامی و انسانی است. آزادی اسلامی یا آزادی لیبرالیسمی است.

به گفته او همچنین عدالت یکی دیگر ازموضوعاتی است که باید مشخص شود آیا در حوزه های آموزشی، در تولید، انتصابات و …عدالت داریم .

او همچنین به ضرورت تغییر نگرش در دهه پنجم انقلاب تاکید کرد و افزود: خودباروی ، جهاد تبیین و عدم تحقیر عامل موفقیت در دهه پنجم انقلاب می‌شود.

او همچنین بر لزوم از بین بردن طبقه بتنی در جامعه ایران تاکید کرد و گفت: در حال حاضر جامعه اسلامی یک حاکمیت ندارد؛ ما یک حاکمیت رسمی و یک حاکمیت غیر رسمی داریم. حاکمیت غیر رسمی طبقه بتنی است. این طبقه لیبرالیسم است که بنیان گذار تجمل در کشور است . این طبقه شامل افرادی است که دانشگاه های خاص، مدارس خصوصی و .. دارند و با همین روال در کنکور موفق شوند و … در مدارج بالاتر هم در طبقه خاص قرار می‌گیرند و در پست های دولتی و حساس نیز نفوذ می‌کنند و از حمایت یکدیگر هم برخوردارند.

مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبکه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی با شناسه tehraan۳۶۰@ پیدا و همراهی کنید.
همچنین علاقه‌مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیکیشن ایران صدا دریافت کنند.

 

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 1 =

دکمه بازگشت به بالا