برنامه رادیوییمصاحبه و گفتگو

محله فرحزاد؛ زمین تصرفی ندارد

یکی از معتمدین محله فرحزاد معتقد است هیچ مورد تصرفی در فرحزاد وجود ندارد و همه زمین های این منطقه برای شهروندان است و برخلاف این مساله هیچ یکی از نهادهای عمومی خدمات مناسب شهری رابه این محله ارائه نمی کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، مصطفی لآلی معتمد محله فرحزاد با حضور در برنامه گفتاورد درباره وضعیت زمین های این محله گفت: این محله یکی از قدیمی ترین محله های تهران است که با بررسی اسناد سابقه تاریخی فرحزاد به بیش از یک هزار سال بر می گردد. کتاب الکافی شیخ کلینی که از مشهورترین فقیهان شیعه است به فرحزاد اشاره کرده است. در این منطقه همچنین دو امامزاده ابوطالب(ع) و ابوابراهیم(ع) که دو نفر از نوادگان امام زین العابدین(ع) هستند وجود دارد که پیشینه این مکان ها به هزار سال بر می گردد. به گفته او فرحزاد در کنار طرشت، دولاب، ونک و…یکی از قدیمی‌ترین روستاها و آبادی های ایران است.

لآلی با بیان اینکه اهالی فرحزاد به باغ‌داری و کشاورزی مشغول بودند، گفت: متاسفانه محله فرحزاد را امروز با رستورانها می‌شناسند ولی اسناد و نقشه‌های ثبتی قدیم فرحزاداز کوهای شهرستانک در شمال، سعادت آباد در شرق و غرب آن خیابان اقبال اشرفی اصفهانی و جنوب شهرک غرب را شامل می شود. اینها همگی بخشی از روستای فرحزاد بوده اند.

او به اشاره به تاریخچه قانون ثبت در ایران گفت: در زمان رضاشاه ، فرحزاد را به نام تاجری با عنوان رحیم اتحادیه ثبت می‌کنند ولی این ثبت در واقع غیرقانونی بوده است. در آن زمان تمام روستاهای تهران مثل مثل ونک، دولاب، کن ، پونک و .. را واگذار کردند که البته غیرقانونی است.

او افزود: در آن زمان کدخداها به این مساله معترض می شوند. بر اساس این واگذاری، اعیانی به مردم و عرصه به تجار داده می شود و این واگذاری البته بدون خریداری بوده است.

به گفته او این روند تا اصلاحات ارضی ۱۳۴۱ ادامه می‌یابد تا آن زمان وراث رحیم اتحادیه اجازه واگذاری عرصه به دیگری به غیر از زارعین را نداشتند. روال همینطور ادامه می یابد تا در سال ۱۳۷۰ مجمع تشخیص مصلحت نظام به مالکین که صاحب اراضی هستند اجازه انتقال تنها به زارعین را می‌دهد. البته این روند برخلاف اصل ۴۹ جمهوری اسلامی ایران است.

او با انتقاد از رویکرد نهادهای خدماتی به فرحزاد تصریح کرد: بر اساس درخواست ستاد فرمان اجرایی امام(ره)اداره ثبت، شهرداری و نهادهای متولی شهری هیچ خدماتی به فرحزاد نمی‌دهند و علت این امر را هم نداشتن سند برای این اراضی بیان می‌کنند.

او با تصریح این مطلب که ۱۰۰ درصد واحدهای اداری، تجاری، مزروعی و مسکونی شامل این مساله می‌شوند و هیچ بهره برداری از ملک در این منطقه وجود ندارد، گفت: ستاد فرمان اجرایی امام(ره)این دستور را داده و ورود کرده و خود را مالک عرصه فرحزاد می‌داند.

او خاطرنشان کرد: هیچ مورد تصرفی در فرحزاد وجود ندارد و همه زمین‌های این منطقه برای شهروندان است.

او همچنین از تشکیل کارگروه تخصصی برای بررسی مشکلات فرحزاد خبر داد و گفت: قرار بود در این اراضی ساماندهی بشود که هنوزدر این باره اتفاقی نیفتاده است.

مشروح برنامه را در لینک زیر بشنوید

http://radio.iranseda.ir/timeArchivePart/?VALID=TRUE&ch=20&ti=12:30&d=2022/2/28

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. متاسفانه اینطور نیست بنده مالک۵۰۰هکتار از اراضی فرحزاد هستم که به ناحق توسط ستاد اجرایی فرمان امام غصب شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 1 =

دکمه بازگشت به بالا