برنامه رادیوییمصاحبه و گفتگو

پاتوق فرهنگی نهج البلاغه راه اندازی می‌شود

سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با هدف ترویج اندیشه‌ها و سبک زندگی منتج از نهج البلاغه، فرهگسرایی با همین نام را با رویکرد پاتوق فرهنگی راه اندازی می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، نسیم سلیم زاده، رییس فرهنگسرای نهج البلاغه و کارشناس ارشد سیاستگذاری فرهنگی با حضور در برنامه گفتاورد رادیو تهران از برنامه‌ریزی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برای تبدیل فرهگسرای آفتاب در محله زرگنده تهران به فرهنگسرای نهج البلاغه خبرداد.

سلیم زاده با بیان اینکه این فرهنگسرا پیش از این در حوزه سبک زندگی فعالیت‌هایی داشته و توانمندی استخراج و ارائه مطالب به شهروندان در نیروهای این مرکز فرهنگی وجود دارد؛ گفت: نهج البلاغه و آموزه های آن مختص به زمان و مکان نیست و شبیه سخن الهی است . این کتاب شگفت‌انگیز در همه زمینه‌ها صحبت دارد و برای زندنگی شخصی و روزمره و حرفه‌ای نیز راهگشا است.

او افزود: انسان‌ها با برخورد علمی با این کتاب مشکلات توانانی حل مشکلات فردی و اجتماعی را پیدا می‌کنند.

او شناسایی ابعاد مختلف شخصیت امیرالمومنین(ع) را از اهداف تاسیس این فرهنگسرا دانست و گفت: شناسایی شخصیت امام علی (ع) سعادت مبتنی بر دین را در شهروندان افزایش می‌دهد.

سلیم زاده از همکاری این فرهنگسرا با موسسات فعال در این زمینه خبر داد و گفت: هیاتهای اندیشه‌ورز و افراد شاخص در حوزه اندیشه‌های حضرت علی و نهج البلاغه از جمله اینها است.

او افزود: فرهنگسرای نهج البلاغه در حال حاضر تنها مرکز تخصصی مدیریت شهری تهران است که در این حوزه فعالیت می‌کند است بنابراین باید روشی را اتخاذ کند که با انسجام و وحدت رویه ظرفیت‌های بیرونی و درونی را دراین حوزه به کار گیرد.

به گفته او موسسه بین المللی نهج البلاغه، بنیاد بین المللی عاشورا و بنیاد بین المللی غدیر از جمله مراکز تخصصی هستند که دراین زمینه فعالیت می‌کنند و در حال حاضر نیز با فرهنگسرای نهج البلاغه همکاری دارند.

او از راه اندازی پاتوق فرهنگی در حوزه نهج البلاغه خبر داد و تصریح کرد: چشم انداز این مرکز البته بین المللی است. به همین منظور در نظر داریم کنگره ماندگاران نهج البلاغه را برگزار کنیم و از چهره‌های مختلف فعال درباره نهج البلاغه برای رونمایی و نقد کتاب دعوت می‌شود.
او جریان سازی فرهنگی در حوزه مقولات نهج البلاغه را از دیگر کارویژه‌های این فرهنگسرا دانست وگفت: در این راستا باید اقداماتی شود تا بیان شیوای این کتاب برای مخاطب خوشایند باشد و مراجعه شهروندان به این کتاب بیشتر شود.

او افزود: در نظر داریم ساختار فرهنگسرا به گونه ای باشد که شناخت از نهج‌البلاغه با رویکردهای فلسفی، مدیریت، زیبایی شناسی، فرهنگی، فیلم‌سازی، موسیقیایی و … باشد.

او با بیان اینکه به گفته امیرالمومنین(ع) فرصت‌ها مثل ابرهای گذرا هستند ، گفت: بر همین اساس ما هم احساس تکلیف کردیم و برای تحقق بخشیدن به این اهداف باید نقشه راه را به درستی ترسیم کرد.

او مخاطبان فرهنگسرا را به دو بخش عام و خاص تقسیم کرد و افزود: برای مخاطب عام ارائه سبک زندگی مبتنی بر نهج البلاغه را در برنامه‌ها داریم و همچنین برای پژوهشگران به عنوان مخاطب خاص برنامه‌ها دیگری ارائه می‌شود.

او افزود: هیات های اندیشه‌ورز در حوزه تغذیه فکری به ما کمک خواهند کرد و در این زمینه همچنین از ظرفیت جذب اساتید دانشگاه‌های مختلف نیز بهره می‌بریم.

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × دو =

دکمه بازگشت به بالا