برنامه رادیوییمصاحبه و گفتگو

معروف‌ترین امام‌زاده‌های تهران را بشناسیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، نصرالله حدادی تهران شناس و پژوهشگر تاریخ با حضور در برنامه گفتاورد رادیو تهران درباره امام‌زادگان تهران و اطراف گفت: خوشبختانه در ایران تعداد بسیاری امام‌زاده در نقاط دور و نزدیک داریم که هویت بسیاری از شهرها وابسته به این امام‌زادگان است؛ آستانه اشرفیه به نام برادر امام هشتم نمونه ای از این شهرها است.

او با بیان اینکه در تهران قدیم، طبقات خاصی به امام‌زاده ها مراجعه می‌کردند، گفت: امام‌زاده داوود یکی از دیدنی‌های جذاب اطراف تهران بوده است. ضمن اینکه در این مسیر میوه‌های معروف کمتر شناخته شده ای به نام تهران مثل سیب، هلو و خرمالو به عمل می‌آمد. توت هم که از میوه‌های مختص به تهران بود و محلاتی مثل پونک و ونک به توتستان هایشان معروف بوده است.

او با بیان اینکه درتهران قدیم افرادی که قصد تشرف به کعبه را داشتند ابتدا به امام زاده داوود برای زیارت می آمدند، گفت: آن روزها رفت و آمد به امام زاده سخت و راه ها صعب العبور بود. بنابراین افرادی که در آیین پهلوانی و در زورخانه ها بودند بیشتر به مرقد این امام‌زاده می‌آمدند. همچنین افرادی که آیین پهلوانی می‌دانستند نذر ظروف مسی داشتند، این افراد پشت ظرف‌ها مکتوب می‌کردند که وقف امام زاده است و اواخر تابستان که هوا سرد می‌شد پهلوان‌ها مس‌ها را به شهر می‌آوردند و می‌فروختند و خرج ایتام و ضعفا می‌کردند.

این تهرانشناس در ادامه به بستنی اکبر مشتی به عنوان یکی از جاذبه‌های تاریخی تهران قدیم اشاره و خاطرنشان کرد: مشتی به معنای پر و لبالب از معرفت است. بر اساس روایات اکبر مشتی درباره برادرش نذری می‌کند که اگر اجابت شود شب جمعه بستنی مجانی بدهد. علت اطلاق لقب مشتی به او هم همین بود.

حدادی افزود: در محوطه تاریخی تهران ، امام‌زاده سید ناصر الدین یا سید نصیرالدین در خیابان وحدت اسلامی، امام‌زاده زید در بازار سیداسماعیل و امام زاده یحیی به قدمت شهر تهران قدمت دارند.
به گفته او گنبد مخروطی شکل این امام‌زاده برگرفته از معماری دوره خوارزمشاهی بود که در سال ۱۳۱۸ به پادگان نظامی و بعدتر به زمین فوتبال تبدیل شد. بعد از شهریور ۱۳۲۰ مجدد احیا شد.
او امام‌زاده سید نصرالدین را از اولاد امام موسی کاظم(ع) دانست و گفت: در زمان قاجار منیرالسلطنه موقوفاتی را برای این امام‌زاده معین کرده بود. این امامزاده در محله پاچنار است که در کنار آن درخت چنار قطوری بود که هفت مرد باید دست در دست هم می دادند تا قطر آن را پوشش دهند . اما زمانی که تصمیم شد خیابان جلیل آباد احداث شود این درخت را قطع کردند. مکان فیزیکی این درخت ۵۰۰ متر پایین تر از گلوبندک در محله پاچنار است.

او همچنین امام‌زاده سید ملک خاتون در جاده خراسان را یکی دیگر از امام‌زاده‌های تهران نام برد و گفت: این زن در صلح ری نقش بسزایی داشته است به گونه ای که در روزگار سلطان محمود غزنوی جلوی سلطان محمود را با یک جمله گرفت؛ ملک خاتون به سلطان محمود می‌گفت که اگر در جنگ شکست بخوری می‌گویند از زن شکست خوردی و اگر پیروز شوی باز بر یک زن پیروز شده ای. بنابراین افتخاری به دست نیاوردی. ملک خاتون سرانجام در اثر کید فرزند خودش کشته می شود. مردم او را از ری خارج و اطراف میدان خراسان دفن می‌کنند.

برنامه گفتاورد به تهیه‌کنندگی ساناز باقری و سردبیری و اجرای کارشناسی امیر دبیری مهر در نوروز به معرفی جاذبه های گردشگری و تاریخی تهران در گفتگو با پژوهشگران و تهران شناسان می‌پردازد.

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا