برنامه رادیوییمصاحبه و گفتگو

توصیف جاذبه‌های گردشگری تهران در گفتاورد نوروزی رادیو تهران

یک پژوهشگر تاریخ تهران از کاخ موزه گلستان، خیابان‌های سعدی، حافظ، مولوی و فردوسی تهران، مدرسه دارالفنون، خانه ناصرالدین میرزا و خانه بصیرالدوله به عنوان جاذبه های گردشگری تهران یاد کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، نصرالله حدادی تهران شناس و پژوهشگر تاریخ تهران با حضور در برنامه گفتاورد رادیو تهران درباره نخستین خیابان تهران گفت: خیابان ناصریه (همان ناصر خسرو امروزی) تقریبا اولین خیابان تهران است. بعد از خیابان مبارک ناصریه نیز بر اساس عکس ها، لاله زار باغی بود که بعدها خیابان شد. در آن زمان به غیر از این دو خیابان، تهران خیابان دیگری نداشت.

حدادی با اشاره به سابقه ۵۰۰ ساله کاخ موزه گلستان گفت: این کاخ آن زمان در برابر ارگ قاجار ساخته شده بود. تاریخچه این کاخ بدین صورت است که در دوره کریمخان زند بنای خلوت کریمخانی ساخته می‌شود و در دوره صفویه توسعه می یابد . ناصرخسرو هم بدین ترتیب ساخته شد که برای برای تردد شاه، خیابان پهنی را پیش بینی می‌کنند.

او درباره خیابان‌های تاریخی تهران که در حال حاضر به نام چهار شاعر بزرگ ایران است، گفت: در اوائل قرن حاضر خیابان اسماعیل بزاز که امروز مولوی نامیده می شود، خیابان علاء الدوله که امروز فردوسی است، خیابان لختی یا شنی که در حال حاضر سعدی نامیده می شود. همین طور خیابان فرمانفرما یا شاپورکه امروز خیابان حافظ نامیده می شود.

او در ادامه توصیف جذبه ی گردشگری تهران گفت: در خیابان باب همایون (صور اسرافیل) خانه بسیار زیبا با عنوان « ناصرالدین میرزا» در کوچه ای به همین نام در برابر خیابان داور یا ارگ وجود دارد. علت نام گذاری این کوچه به نام داور هم به نام بنیان‌گذار دادگستری در ایران است.
او همچنین به مدرسه دارالفنون در این زمینه اشاره کرد و گفت: بیش از سه دهه است که دارالفنون تعطیل شده و تا پیش از آن در قالب دبیرستان فعال بود.

او درباره ویژگی‌های این بنای تاریخی گفت: معماری این بنا درونگرا است به این معنا که راهروهای پهن و اتاق های نورگیر و رو به حیاط دارد. علت این امر هم این بوده که داخل خانه و حیاط مشرف نداشته باشد.

به گفته حدادی آذرتاش آذرنوش، احمد آرام، ابراهیم آژنگ، امیر آشفته تهرانی، اسماعیل آشتیانی، داریوش آشوری، برادران آل احمد، نادر ابراهیمی، ابوتراب خان غفاری، احمد اخگر، محمدحسین خان ادیب الدوله ، علم الدوله ثقفی، مهدی بازرگان، نوذر پرنگ، استاد شهریار، غلامحسین خان درویش همگی از بزرگان و نام آورانی هستند که در این مدرسه تحصیل کردند.

او افزود: منزل ناصرالدین میرزا در حوزه گردشگری تهران تقریبا دیده نشده است. این بنا به تازگی بازسازی شده است. ناصرالدین میرزا فرزند مظفرالدین شاه است. در قدیم میرزا اگر اول اسم بود فرد شخصی عادی بود ولی اگر میرزا بعد از اسم افراد می‌آمد یعنی آن شخص شازده قجری بوده است.

او درباره ناصرالدین میرزا گفت: او بعد از مشروطیت، نماینده مجلس می‌شود در نطقی که در مجلس می‌کند مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد.

به گفته او مظفرالدین، شاه سست عنصری بوده که تنها اتفاق مهم دوره او صدور فرمان مشروطیت است.

او افزود: ناصرالدین میرزا در این نطق خود را فرزند ناصرالدین شاه قاجار معرفی کرد و بیان کرد که پدر من بود که فرمان مشروطیت را صادر کرد!

به گفته حدادی ناصرالدین میرزا برادر تنی خانم فخرالدوله است که محله فخرآباد به نام آنهاست.

او درباره معماری باوقار منزل ناصرالدین میرزا گفت: شاخصه این منزل معماری هشتی جلوی در خانه است برای اینکه چشم نامحرم به داخل خانه نیافتد. او همچنین به رعایت اصل حمار در معماری منازل گفت: حیوان باید جای خود را در داخل خانه بداند بدون راهنمایی برود ، مثل پارکینگ در منازل امروزی.

این تهران شناس در ادامه خانه بصیرالدوله را یکی دیگر از خانه‌های دیدنی و تاریخی در این بخش از شهر معرفی کرد و گفت: این خانه در انتهای کوچه شهید مدرس (میراز محمود وزیر در خیابان امیرکبیر شرقی) قرار دارد و نیازمند بازسازی است. هشتی ، گنبد، معماری داخل با پنجره ها و شیشه‌های رنگی نیز از جاذبه‌های این خانه است.

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + 6 =

دکمه بازگشت به بالا