اسلایدر / مهمترین مطالبدرس گفتاریادداشت‌ها و مقالات شخصی

معنای امروزین زنده به گور کردن دختران

در قرآن کریم که در ماه رمضان توصیه شده بیشتر خوانده و در آن تدبر و تفکر شود عبارتی است با عنوان “یدسه فی التراب ” که همان زنده به گور کردن دختران است که صفت مشرکان عصر پیامبر بود . مشرکانی که چون دختر دار می شدند چهره آنها سیاه و وجودشان مملو از خشم می شد (نحل/۵۸)
خداوند کریم بارها در قرآن به این عمل زشت و باور ناپسند مشرکان اشاره کرده است اما سوال اینجاست وقتی امروز در مقام یک رخداد تاریخی در عرب جاهلی زنده به گور کردن دختران وجود ندارد چه رازی در تکرار و تاکید قرآن به این امر وجود دارد.
اگر باور داشته باشیم که خواندن و تدبر و تفکر در قرآن وظیفه همه مسلمانان و حقیقت جویان است که در زمانهای متفاوت معانی مستور در قرآن را تفهم کنند و بکار گیرند می توانیم ادعا کنیم زنده به گور کردن دختران و زنان هنوز در جوامع سنتی و مدرن وجود دارد .
اگر نیک بنگریم امروز در جوامع تحجر زده و واپس گرا به به بهانه های مختلف دختران و زنان نادیده گرفته می شوند و زمینه بروز استعدادهای آنها فراهم نمی شود و گاهی حتی این توانایی ها و استعدادها به بهانه های سست و نفسانی اما در پوشش شرعی و عرفی و فرهنگی سرکوب می شود و حقوق اولیه زنان و دختران به شکل های گوناگون تضییع می شود در واقع ما شاهد زنده به گور کردن دختران در دوران کنونی هستیم. عجیب اینجاست که بسیاری از این منکرات به اسم دین انجام می شود که به تعبیر رسای قرآنی مصداق آیه « فزین لهم الشیطان اعمالهم » هستند .
وجود زنان و دختران در جسمانیت آنها تعین و ظهور نمی یابد بلکه در ظرفیت ها و استعدادها و توانایی‌های و فردیت آنها بروز می یابد . اما ای کاش زنده به گور کردن دختران و زنان در عصر جدید منحصر به جوامع واپس گرا و طالبانی و داعشی بود. قصه پرغصه اینجاست که در برخی جوامع جدید و فرهنگ های ولنگار و بی بند و بار هم زنان و دختران زنده به گور می شوند وقتی شأن و مقام و جایگاه آنها به کالای جنسی و تزیینی و ابزار تلذذ بصری و جسمانی مردان تنزل می یابد و همه توانایی ها و استعدادها و زیبایی ها و جاذبه های غیر جسمانی دختران و زنان تحت الشعاع چشم و لب و گیسو و اندام و پیکر قرار می گیرد و آنها سوژه منفعل رابطه جنسی و صنایع مرتبط با آن در جهان سرمایه داری می شوند . و با توسعه فضای مجازی و شبکه های اجتماعی این مسأله شایع تر هم شده است .
با این نگرش آیا قصه ی منحوس زنده به گور کردن دختران که خداوند متعال با زشتی آن را بارها نکوهش کرده است یک ماجرای تمام شده است یا هنوز به اشکال گوناگون در حال اجراست ؟؟!! کمی تدبر کنیم که تغییرات در زندگی ما از تدبر و تفکر آغاز می شود که از هفتاد سال عبادت والاتر شمرده شده است
@andishkadeye_kherad

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + 18 =

دکمه بازگشت به بالا