اسلایدر / مهمترین مطالبیادداشت‌ها و مقالات شخصی

گزارشی تکان دهنده از وضعیت نگران کننده اخلاقی پیرامون یک واحد دانشگاهی

دانشگاه آزاد اسلامی : نماد و سمبل فرمالیسم آموزشی و پرورشی

 

امیر دبیری مهر
پژوهشگر و مدرس دانشگاه

شوخی معروفی هست که دانشگاه آزاد اسلامی بزرگترین دروغ تاریخ است زیرا نه دانشگاه است نه آزاد است و نه اسلامی.
درباره کیفیت آموزش در این دانشگاه ضمن احترام به معدود استادان عالم و فاضل این دانشگاه و معدود دانشجویان کوشای این دانشگاه ؛ من سخنی نمی گویم و داوری را به دانش آموختگان و استادان این دانشگاه و نهادهای ناظر و ارزیاب واگذار می کنم .
اما درباره اسلامی بودن دانشگاه آزاد با کمال تأسف باید گفت این دانشگاه نه تنها اسلامی و انقلابی و مکتبی نیست بلکه بواسطه بی مسوولیتی و رها سازی مسأله مهم پرورش و تربیت دانشجو در دانشگاه آزاد ؛ این نهاد به محلی برای انحراف دانشجو از اندک آموخته های تربیتی و اعتقادی در محیط خانواده و جامعه شده است .
پر حرفی نمی کنم و با مثال نشان خواهم داد که ماجرا چیست ؟
امسال بواسطه فرصتی که داشتم بعنوان یک پژوهشگر و مدرس دانشگاه؛ محیط های پیرامونی یکی از مجتمع های دانشگاه آزاد در منطقه پونک به نام مجتمع ایت الله هاشمی رفسنجانی را که دانشکده های معماری و مهندسی و علوم پایه واحد تهران مرکزی در آن مستقر هست را رصد و مورد بررسی قرار دادم که وضعیت بسیار زشت روزه خواری و تجاهر به آن با هدف تمسخر ارزشهای مردم را در یادداشت دیگری منتشر کردم .
اما در روزهای بعد که مقداری دقیقتر شدم و بعد از ملاحظه حجم بالای مصرف سیگار و حشیش و انواع مواد مخدر و حتی مصرف مشروبات الکلی در داخل خودروها و روابط جنسی نامتعارف در اطراف دانشگاه بویژه در داخل خودروهای دانشجویان؛ این سوال برای من ایجاد شد که آیا مدیران دانشگاه آزاد ذره ای غیرت و دغدغه دینی و انقلابی و اعتقادی و حتی فرهنگی و تربیتی در قبال این وضع دارند؟ بیچاره پدر و مادرانی که فرزندان خود را با خوش خیالی راهی دانشگاه کردند و آیا می دانند فرزند آنها در چه محیطی قرار می گیرد ؟ و درمعرض چه خطراتی قرار دارد ؟ از مسوولین ناجا مسأله را جویا شدم آنها ضمن تایید مشاهدات من و اعلام اینکه گزارش‌ها و شکایتهای عدیده در این خصوص واصل شده تاکید کردند مدیران دانشگاه آزاد هیچ تعهدی به این مسایل ندارند!!!و نیروی انتظامی قانونا اختیار و امکانات لازم در مواجهه با این مسایل ندارد!!!!!
بررسی های بعدی من نشان می دهد این مجتمع حدود ۲۵ هزار دانشجو دارد که خارج از همه استانداردهای آموزشی است و همین پذیرش بی حساب و کتاب دانشجو در یک فضای محدود آموزشی و در قلب یک منطقه مسکونی ریشه همه ی مشکلات بعدی است …از جمله اینکه مگر می شود شبکه های سازماندهی شده توزیع مواد مخدر و مشروبات و حتی فساد نسبت به چنین سوژه جذابی یعنی اجتماع ۲۵ هزار دانشجو در یک ساختمان و مجتمع بی تفاوت باشند و برنامه های شوم نداشته باشند ؟ و مدیران دانشگاه هم فقط به صدای پیامک واریز شهریه توجه دارند و کیفیت آموزشی و مسایل تربیتی و اعتقادی و فرهنگی برای آنها بیشتر یک شوخی است . اما نکته جالب اینجاست که این مجتمع دانشگاهی که به ریا عنوان اسلامی را یدک می کشد حتی یک نماز خانه مناسب برای پذیرش دانشجو ندارد و فاقد هر گونه برنامه پرورشی و فرهنگی و اسلامی و غیره …. جالب است کلاسهای این واحد در ماه مبارک رمضان از هفت صبح تا نه شب برقرار است اما دریغ از کوچکترین امکاناتی برای دانشجویان که آنها را از فضای معنوی ماه متنعم کند .حداقل فکری برای دانشجویانی که با مختصر اعتقاد و باوری وارد این دانشگاه شدند نیز نشده و نمی شود مشت نمونه خروار است .. بعد از انتشار یادداشت قبلی بسیاری به من پیام دادند که تشریف بیاورید وضع واحدهای دانشگاهی ما را ببینید ؟؟!!!!
بنده مدعی نیستم وضع محیط های دانشگاهی دیگر خیلی گل و بلبل است اما وضع این مجتمع واقعا موجب وهن و شرم و خجالت آموزش عالی بویژه در کشوری است که نام اسلامی را یدک می کشد …این اتفاق نتیجه سالها ریاکاری و تظاهر به ارزشها و ارایه آمار و ارقام برای گزارش عملکرد و البته پول سالاری و سرمایه داری حاکم بر نظام آموزش عالی بویژه در دانشگاه آزاد است که معلوم نیست فرصتی برای اصلاح و ترمیم آن باشد . اگر بنیان‌گذاران دانشگاه آزاد و امثالهم می دانستند در آینده بخاطر سو تدبیرها ؛این نهاد بجای تربیت و آموزش جوانان عالم و پاک و متعهد و دلسوز کشور به پاتوقی برای اتلاف وقت و لهو و لعب عده ای می شود شاید دست به چنین تاسیسی نمی زدند.

آیا هنوز در دانشگاه آزاد و شورای عالی انقلاب فرهنگی و نهادهایی که در سالهای اخیر به عبارتی مدیریت دانشگاه آزاد را از دست غیر انقلابی ها درآورند و جناب آقای ولایتی که در کاخ مجلل خویش در سعد آباد و دهها سمت ریز و درشت از ماوقع نهاد زیر دست خود بی اطلاع هستند و نمایندگان مجلس و وزارت علوم مدیران و مسوولان متدین و عالم و دلسوزی وجود دارند تا نسبت به این وضع احساس مسوولیت کرده و ضمن کاهش پذیرش فله ای دانشجو در دانشگاه آزاد به پیوست های تربیتی و اخلاقی و فرهنگی این دانشگاه توجه کنند و اگر نمی توانند دانشگاه مطلوب و به هنجار باشند حداقل موجب وهن و شرمساری نظام آموزش عالی نباشند ‌.
پی نوشت : لطفا این گزارش را برای مقامات ذی ربط از جمله مقام رهبری و روسای قوا ارسال فرمایید تا در کنار گزارش‌های رسمی و خلاف واقع مدیران از واقعیت های درون جامعه هم مطلع باشند .

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + 3 =

دکمه بازگشت به بالا