برنامه رادیوییمصاحبه و گفتگو

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، پیمانکار مردم است

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: بنیاد مسکن حتی یک ریال بودجه جاری ندارد و باری بر دوش دولت نیست. دولت با وزارت راه و شهرسازی تفاهم نامه برای ساخت امضاء می‌کند و از همین محل هم حقوق مهندسان و مدیریت خدمات پرداخت می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، اکبر نیکزاد ثمرین رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با حضور در برنامه گفتاورد رادیو تهران در پاسخ به این پرسش که مهمترین کار بنیاد چیست؟ ، گفت: در نخستین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی بنیاد مسکن با فرمان امام(ره) به عنوان نهاد انقلابی شکل گرفت تا عصای دست نظام باشد. این بنیاد با مصوبه شورای مرکزی به همه آن مسائلی که دولت لازم بداند ورود می‌کند.

نیکزاد با بیان اینکه ساخت و بهسازی مسکن روستایی یکی از اصلی‌ترین کارهایی است که این بنیاد انجام می‌دهد، گفت: بر اساس آمار سال ٨۴ فقط ٧ درصد خانه های روستایی در کل کشور نوسازی شده بود اما در ١۴٠٠ این رقم به ۵٠ درصد رسید. این خانه‌های مقاوم در زلزله‌های تا ۵ ریشتری هم مقاومت دارند و بر اساس آمار موجود بر اثر زلزله‌های پیشین نیز نشان می‌دهد که کشته چندانی نداشتیم.

به گفته او قرار است در سال ١۴١٠ جشن گرفته شود و در کل کشور واحد روستایی غیر مقاوم نداشته باشیم.

او در ادامه از اجرای طرح هادی در کل کشور خبر داد و گفت: بر اساس این طرح، در سند قانونی روستاها توسط مشاورین نقشه برداری و آمار دقیق برداشته می شود. این طرح(هادی) راهی برای تمامی دستگاه های اجرایی است. و بدین ترتیب در بحث کاربری ها و شبکه معابر روستاهای سردرگمی نداریم .

او در پاسخ به این پرسش که آیا طرح هادی در در شمال کشور هم وجود دارد؟ گفت: همه روستاهای کشور دارای طرح هادی مصوب هستند. شالیزارها و جنگلهای شمال نیز که جزو سرمایه های عظیم ملی هستند در این طرح وجود دارند و تاکید مدیران بر حفظ این سرمایه هاست.

او از برنامه ریزی‌های این بنیاد برای حل مشکل مسکن جوانان بومی روستاها خبر داد و گفت: خوشبختانه جمعیت روستاها رو به افزایش است.

او با بیان اینکه جنگل ها در شمال ایران علاوه بر زیبایی مرکز تولید نیز هستند، تاکید کرد: سعی کردیم با ساخت ساختمان های دو تا سه طبقه مشکل مسکن روستاهای شمال را حل کنیم و در برابر خواسته شهروندانی که قصد مسکونی کردن زمین ها را دارند مقاوت کنیم.

او درادامه افزود: بنیاد مسکن در حوزه مسکن شهری نیز وظیفه بازسازی مناطق سیل و زلزله زده را دارد و مسکن شهری هم تا کنون ۶٠ هزار واحد را مقاوم سازی کرده است.

به گفته او سالانه ٢٠٠ هزار مسکن در شهر و٢٠٠ هزار واحد در روستا بازسازی می‌شود.

امیر دبیری مهر کارشناس و مجری این برنامه با انتقاد از سیاست دولتها در حوزه مسکن گفت: متاسفانه هیچگاه سیاست ثابت و مستمری در دولت وجود نداشته است. در برخی از دولت ها هم معتقد بودند که مسکن باید رهاسازی و به بازار واگذار شود. در این میان نقش بنیاد مسکن چیست؟

نیکزاد در پاسخ به این پرسش گفت: بنیاد در شهرهای بزرگ نقش نخ تسبیح را بازی می کند. در عین حالی که هیچ وقت عرصه را برای بخش خصوصی تنگ نکرده است و با محوریت مردم به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد.

او در پاسخ به این پرسش که آیا بنیاد، نقش بنگاهداری دارد؟ ، تصریح کرد: بنیاد حتی یک ریال بودجه جاری ندارد و باری بر دوش دولت نیست. دولت در نقش امانت‌دار است و با وزارت راه و شهرسازی تفاهم نامه برای ساخت امضاء می‌کند و از همین محل هم حقوق مهندسان و مدیریت خدمات پرداخت می‌شود. در واقع کارفرما مردم و بنیاد پیمانکار است.

مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب‌سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبکه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی با شناسه tehraan۳۶۰@ پیدا و همراهی کنید.
همچنین علاقه‌مندان می‌توانند برنامه‌های رادیو تهران را از اپلیکیشن ایران صدا دریافت کنند.

*هرگونه بهره‌برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع‌رسانی رادیو تهران تنها با ذکر منبع مجاز است.

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − دوازده =

دکمه بازگشت به بالا