اسلایدر / مهمترین مطالبیادداشت‌ها و مقالات شخصی

کردستان استان فرهنگ و نظافت و میهمان نوازی و نشاط

هفته گذشته توفیق داشتم سفری ۵ روز به استان کردستان و شهرهای سنندج و مریوان و پاوه و کامیاران و اورامان داشته باشم .
نخستین و مهمترین مطلبی که باید از کردستان و سنندج بگویم ادب و محبت و شخصیت مردم خوب سنندج ‌وهموطنان عزیز کرد است ..کسبه بسیار خوش برخورد و میهمان نواز هستند  هر مغازه ای رفتم با روی خوش برخورد کردند قصد داشتند میهمانشان باشیم پول پرداخت نکنیم و همه رفتارهایی که از انسان‌های با شخصیت ‌‌و مودب و اصیل انتظار است …دقیقا چیزی که در تهران دیگر یافت نمی شود و اغلب کسبه در تهران که از قضا تهرانی نیستند بد اخلاق و بی ادب و عصبانی و غیر منصف هستند ..و برای کسبه شریف و اصیل تهرانی ابرو نگذاشتند …خلاصه که پرچم ادب و شخصیت کردها بالاست
از چهارشنبه شب که در مرتفع ترین نقطه پارک جنگی ابیدر اقامت داشتم و بسیار تجربه جالب و‌جذابی بود تا  عصر جمعه تقریبا دایم در حال رانندگی ‌‌گشت و گذار در خطه ی زیبای کردستان بودم . بالغ بر پانصد کیلومتر یعنی بیش از ۱۰ ساعات با سرعت کم رانندگی کردم .
از سنندج راهی مریوان شدیم تا بعد از دو ساعت رانندگی دریاچه بزرگ و زیبای زریوار را ببینیم ..دیدنی بود اما گرمای هوا رمقی برای ماندن نمی گذاشت اما ماهی کبابی کنار دریاچه گرمای هوا را خنثی کرد .از مریوان راهی اورامانات شدیم .اورامانات منطقه ای وسیعی است شامل روستاهای متفاوت است که با جاده های مارپیچ و خطرناک به هم وصل می شود. منطقه ای بکر وطبیعی و جذاب که با خونگرمی ‌وادب هموطنان کرد جذاب تر می شود. قرار بود در خونه بوم گردی بل بر اقامت کنیم که بعلت تعمیرات راهی هتل سلین شدیم ..اقا کمال مدیر و صاحب هتل فضای خوبی برای گردشگران تدارک دیده که توصیه می کنم علاقمندان برای اقامت انجا بروند. همانطور که در فیلم می بینید چشم انداز بی نظیری دارد و واهی بودن تصورمشاورین املاک از ویو یا چشم انداز بعد از این تجربه اشکار می شود!!
دو طعام همه جای کردستان در دسترس است با بهترین کیفیت یکی بستنی محلی و اب میوه و دیگری کلانه با دوغ محلی . کلانه نان داغ و کره و پیازچه است که غذای سالم و ارزان و خوشمزه ای است.
کردها خیلی تمیز و مهربان ‌خوش برخورد هستند و بی حاشیه و مایل هستم بیشتر با انها معاشرت داشته باشم و در ارتباطات انها را بهتر بشناسم و از انها بیاموزم . صبح صبح پنج شنبه بعد از صبحانه دیر هنگام راهی مرز ایران و‌عراق در اورامانات شدیم و از انجا راهی پاوه …مسیری بسیار مرتفع و‌خنک و خطرناک … نزدیک پاوه جاده کاملا شبیه اوشان و فشم و آهار خودمان در تهران است اما به ساخت و ساز های بی قواره الوده نشده …اما متاسفانه بسیاری از رودخانه ها خشک شده و ابی ندارد.
مسیر بازگشت از اورامانات به سنندج از پاوه و کامیاران طولانی تر اما جذاب تره …هر چند اپلیکیشن نشان در نشان دادن مسیرها رفوزه شد و نشان داد فقط به درد تهران ‌مراکز شهری می خورد.
عصر که وارد سنندج شدیم برای نهار راهی رستوران دهکده در میدان ازادی و‌خیابان سجادی شدیم …کیفیت خوب غذا خستگی راه را از تن مان به در کرد.

خلاصه که سفر که کردستان تجربه دلنشینی بود هر چند در اوج گرما این سفر انجام شد.

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 − دو =

دکمه بازگشت به بالا