کتاب‌ها و پژوهش‌ها

معرفی کتاب خردمندی و پارسایی

اندیشکده خرد: عرفی کتاب خردمندی و پارسایی

معرفی کتاب خردمندی و پارسایی

نویسنده کتاب : امیر دبیری مهر

سال نشر:۱۳۹۷

ناشر: نقد فرهنگ

۲۴۰ صفحه

قیمت : ۲۱هزار تومان

موضوع کتاب :

مسایل بین رشته ای در حوزه های سیاست ، دین  و جامعه مانند پیوندهای پنهان و اشکار دین و سیاست در تاریخ ایرانی ، نقش خرد در بازشناسی قدرت  و نقش خرد و ایمان و ارتباطات

مخاطبان کتاب :

دانشجویان و استادان  علوم انسانی ، پژوهشگران و علاقمندان به بررسی موضوع رابطه دین و سیاست

این کتاب چه حرف تازه ای برای گفتن دارد؟

کتاب که حاوی مجموعه ای از مقالات است از این نظر نو اورانه است که اولا ضمن اینکه مبتنی و متکی بر نظریه ها و مباحث علمی در علوم سیاسی مطالعات فرهنگی  است از طرح انتزاعی و خسته کننده مباحث پرهیز کرده و ثانیا با رویکردی واقع گرایانه موضوعات مهم و مبتلا به در ایران را در عصر جهانی شدن مورد واکاوی قرار داده است .

زمان تقریبی برای مطالعه کتاب : حدود ۷ ساعت

چرا باید این کتاب را خواند؟

در این کتاب ارای برخی متفکران کلاسیک مانند امام محمد غزالی و معاصر مانند مصطفی ملکیان از منظر موضوع کتاب مورد بررسی قرار گرفته است و از همین دریچه برخی موضوعات مانند انقلاب اسلامی از منظر مولفه های عاشورای حسینی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است .  سپس برخی چالش های نظام جمهوری اسلامی در عصر جهانی شدن در هندسه قدرت بویژه در برابر تغییرات سایبری و انقلاب دیجیتالی و سواد اطلاعاتی مورد بررسی قرار گرفته است .بخش دوم کتاب به سه مقاله نظری درباره فاشیسم و روش شناسی و توسعه سیاسی اختصاص یافته که مطالعه و فهم انها به درک عمیق تر دیگر مطالب کتاب کمک می کند.

 

نویسنده در بخشی از مقدمه کتاب می نویسد:

اگر به دردهای جامعه خودمان بنگریم، اعم از فقر، فساد ‌و فحشا، آسیب‌های اجتماعی، تعدی و ظلم، عقب‌ماندگی و محرومیت، بوروکراسی ناکارآمد، ارتشاء و اختلاس، بحران محیط زیست و آب و هوا ، نقض حقوق انسان‌ها در روابط اجتماعی، اقتصاد نابسامان، تحجر و تعصب و واپس گرایی و…، همه ریشه‌هایی دارند که به ریشه‌های واحد و یکسانی منتهی می‌شوند و آن نبود سامان و تعادل بین مقوله‌های چهارگانه امنیت ، عدالت، آزادی و رفاه است . تحقق این ۴ آرمان والا و بزرگ بشری نیز در گرو فهم و درک درستی از حوزه‌های سیاست و امنیتی و رسانه‌ای و توسعه‌ای و اجتماعی و دینی. فرهنگی و بین‌المللی است. طرح مساله در اینجا پیچیده و بغرنج می‌نماید و دقیقاً هم چنین است. سامانِ حوزه عمومی و ملی، حوزه پیچیده و تودرتویی است و چنین ساده نیست که برخی ساده‌انگاران و ساده‌اندیشان در ذهن کوته‌بین خود می‌پرورانند. اگر در سامان این حوزه‌ها ناکامی‌های زیادی داشته، داریم و هنوز اندر خم یک کوچه‌ایم، ناشی از همین ساده باوری‌هاست که تصور کردیم مدیریت سیاسی در سطح کلان را می‌توان با مدیریت‌های خرد و جزیی، مقایسه کرد و قواعد مشترک بین آن‌ها یافت در حالی که شهریاری و جهان‌داری نیازمند خردمندی و روح پارسا و دیگرخواه و از خود گذشته است و این مهم در جهان پیچیده امروز جز به سلطه و اشراف به شاخه‌های مختلف علوم انسانی و اجتماعی از طریق مشورت و به‌کارگیری خبرگان و نخبگان این علوم در فرایندهای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری میسر نمی‌شود . دریغا از این که با نسخه‌های پوسیده و نخ‌نمای تعمیم‌یافته از علوم مهندسی و پزشکی به هماورد غول بزرگ مسائل و مشکلات اجتماعی رفته‌ایم و همیشه شکست خورده با اردوی افسردگی خود بازگشته‌ایم و به‌جای بازاندیشی در آرایش خودی به دسیسه‌های دشمنان پناه التیام‌بخش برده‌ایم. مهندسان و پزشکان و متخصصان علوم دقیقه و حتی روحانیان، هرچند در حوزه‌های دانش‌آموختگی خود، اگر به درستی تربیت یافته باشند، کارکرد اجتماعی خود را در ساحت سیاست‌گذاری عمومی داشته و ارزش والایی در سامان عمومی دارند اما اگر مجهز و مسلط و دارای اشراف به حوزه‌های تخصصی در علوم انسانی و اجتماعی نباشند و نظریه‌ها و قواعد و سیر تکوین و تکامل تحولات انسانی و فرهنگی و تمدنی را در سالیان مدید به‌طور تدریجی نیاموخته و در فهم و ادراک خود نهادینه نکرده باشند، نه تنها نمی‌توانند راهی بگشایند، بلکه اساساً از تشخیص  راه و چاه عاجزند، چنانچه تا امروز هم چنین بوده است. این دادخواست علیه متخصصان شامل دارندگان مدارک عالیه در علوم انسانی نیز می‌شود، آنان‌که دانشکده‌ها و پژوهشکده‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی را باشگاه روشنفکری و کارگاه اخذ مدرک می‌دانند و نه درد کاستن از رنج انسان‌ها و افزایش اقتدار ملی دارند و نه الزامات علمی و روش شناختی تحقق این  دغدغه‌ها را در میان کتاب‌ها و نظریه‌ها ی علوم انسانی جستجو می‌کنند. نتیجه این آشفتگی میلیون‌ها فارغ‌التحصیل علوم انسانی است، که در سامان زندگی خویش درمانده‌اند، چه رسد

 

به سامان حیات امروز و آینده مردمان  و برخی صاحبان قدرت و منصب که خود را به‌خطا بی‌نیاز از علم و معرفت و تجربه بشری می‌دانند.

فهرست مطالب این کتاب عبارت است از :

بخش اول: پیوندهای پنهان و اشکار دین و سیاست در تاریخ ایرانی

رنجی که می‌بریم: بررسی آرای واضع نظریه عقلانیت و معنویت

فقیه رئالیست: بررسی اندیشه سیاسی امام محمد غزالی

انقلاب اسلامی چگونه از عاشورای حسینی متاثر شد؟

سیاست و دین در عصر جهانی شدن: فرصت‌های پیش روی جمهوری اسلامی ایران در تحول هندسه جهانی قدرت

رصد  تاثیر تغییرات سایبری، انقلاب دیجیتالی و سواد اطلاعاتی بر نظم نوین جهانی

بخش دوم: نقش خرد در بازشناسی قدرت

چیستی فاشیسم و کیستی فاشیست‌ها

روش شناسی در علوم سیاسی: رهیافت پست‌مدرن به پژوهش‌های سیاسی

گونه‌شناسی مطالعات توسعه سیاسی: از نظریه‌های جامعه‌محور تا نظریه‌های دولت‌گرا

بخش سوم : نقش خرد و ایمان در ارتباطات

سیاست‌زدگی، آزاداندیشی و تعامل علمی

روزنامه‌نگاری ایرانی: از ژورنالیسم تا نظارت سیاسی

انشای شهود: رویکردی اجتماعی به مناسکی فقهی

جرعه‌ای از سبوی عشق محمد(ص)‌: الگوهای ارتباطات اجتماعی در سیره نبوی

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 4 =

دکمه بازگشت به بالا