اسلایدر / مهمترین مطالبدرس گفتاریادداشت‌ها و مقالات شخصی

بخاطر نقض قانون اساسی چقدر عذرخواهی به این مردم بدهکارید

همه مسوولان و دولتها و مدیران جمهوری اسلامی از ابتدا تا امروز همه دار و ندارشان را مدیون مردم مظلوم ایران هستند و بابت کارهای اشتباه کرده و کارهای نادرست نکرده یک فهرست طولانی به این مردم عذرخواهی بدهکار هستند. اگر کاری هم انجام دادند از بالا تا پایین وظیفه انها بوده و در ازای آن حقوق و امکانات و منزلت و فرصت های زیادی دریافت کرده اند که جز در این منزلت بدست نمی اوردند.پس در رابطه مردم و‌حکومت این حکومت است که دربرابر مردم بدهکار و بسیار شرمسار است و اگر مردم امروز صورت خود را با سیلی سرخ نگه می دارند در واقع سایه شرمساری صورت مسوولان است. اما ایا همه مدیران و مسوولان نظام اعم از لشکری و کشوری اینگونه فکر می کنند؟ متاسفانه پاسخ من منفی است و متاسفانه همین جا و از همین ناحیه است که پیکره مشروعیت و مقبولیت نظام ترک برداشته! اگر همه مسوولین اینگونه فکر می کردند و‌باید هم چنین باشد وقتی کشور دچار مشکل و بحران می شد متواضعانه از مردم عذرخواهی می کردند نه اینکه با باتوم و گاز اشک اور و تفنگ ساچمه ای به جان معترضین افتاده و یک کوه کینه و نفرت در قلب مردم بویژه نسل جوان بکارند و هنوز هم با نقض قانون اساسی اجازه یک تجمع مسالمت امیز به مردم معترض و ناراضی داده نشود.

عذر خواهی نکردن یعنی طلبکار بودن .یعنی اینکه ما از سر شما هم زیاد هستیم و مجبور هستید ما را تحمل کنید .این نوع نگاه خلاف قانون و دین و حقوق و قرارداد سیاسی بین مردم و دولت است که در قراردادی به نام قانون اساسی جمهوری اسلامی امده است. هر شهروندی نماینده کل ملت است تکریم او تکریم کل ملت و تحقیر او تحقیر کل ملت است .آمر و عامل و مباشر و معاون در تحقیر مردم نقض کننده قانون اساسی است و باید تاوان دهد. طبق همین قانون اساسی که وحی منزل نیست و قابل اصلاح و ارتقاست ؛ مردم مالک هستند و حکومت مستاجر که با شرایطی صلاحیت اقامت در این خانه را دارد و باید مراقب باشد از این چارچوب خارج نشود. اما ظاهراً در ذهن برخی رابطه معکوس شده و قانون اساسی وارونه گشته و جای موجر و مستاجر عوض شده…ای کاش در روز قانون اساسی روسای قوا بجای به به و چه چه گفتن از خود و همکارانشان چند حقوق دان مجرب و شجاع و ازاده را دعوت می کردند تا درباره رابطه دولت و ملت در ایران برای ایشان کارگاه بگذارند تا مرور زمان رابطه را وارونه نسازد. ای کاش چند تاریخ دان می آمدند و توضیح می دادند که ملت ایران بعد از هزار سال خون دل خوردن به مشروطه و قانون دست یافته و دوران «الحق لمن غلب» گذشته است. اگر یک مامور بی سواد و بی اخلاق و بی صلاحیت در خیابان به خود اجازه می دهد به صاحبان اصلی مملکت فحش و ناسزا بگوید یا انها را ضرب و شتم کند او دچار قصور شده و در واقع مقصر مقاماتی هستند که رابطه ملت و دولت را به درستی برای همه خدمت گذاران نظام اجرایی و تقنینی و قضایی تببین نکردند و میدان را برای ترکتازی یاغیان و باغیان گشوده اند.

همانطور که قرار داد مالک و مملوک و موجر و مستاجر باید هر سال تمدید شود تا مرور زمان حق کاذب ایجاد نکند قانون اساسی و قرار داد اجتماعی مندرج در ان باید هر سال نصب العین قرار گیرد تا مرور زمان حق حکمرانی بی ضابطه ایجاد نکند و حاکمان هر روز با خود تکرار کنند که شانی جز نوکری و مستخدمی و رعیتی در برابر مردم ندارد و این مردم هستند که ارباب و ولی و مالک انها هستند و مجموعه رفتارها و گفتارهای شان باید با این شآن سازگار باشد. از این شان ؛ کبر و غرور در نمیاد فقط خدمت و تواضع و پاسخگویی درمیاد. مگر انکه قرار داد بدون اطلاع مالک تغییر کرده باشد.

 

https://t.me/andishkadeye_kherad

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + 9 =

دکمه بازگشت به بالا