مصاحبه و گفتگو

با اندیشه و برنامه‌ریزی رضایت‌مندی را افزایش دهیم

«دکتر امیر دبیری‌مهر»، جامعه‌شناس سیاسی و استاد دانشگاه در مورد نیاز جامعه به سیاست‌گذاری عمومی و خلاء‌ای که در نبود این ساختار در جامعه به وجود آمده است، به‌خبرنگار «آرمان امروز» می‌گوید: «سیاست‌گذاری عمومی، دانش مهمی است که در مورد حکم‌رانی مبتنی بر پرورش و البته مطالعات عمیق جامعه‌شناسی و علوم سیاسی وجود دارد. توجه داشته باشید که این ساختار باعث می‌شود که مطالبات و خواسته‌های شهروندان در راس همه موضوعات قرار بگیرد. در صورتی که این ساختار اجرایی شود مطالبات شهروندان شناخته و دولت می‌تواند با برنامه‌ریزی برای رفع آنها اقدام کند. این موضوع تنها به سود شهروندان نیست بلکه دولت‌ها هم می‌توانند با اتکا بر این برنامه‌ریزی‌ها، شاخص رضایت‌مندی شهروندان را افزایش دهند و در ادامه با اعتراضات گسترده و مخرب روبه‌رو نخواهند شد. سیاست‌گذاری عمومی باعث از بین رفتن حس نادیده‌گیری و تبعیض در جامعه می‌شود. موضوعی که خلا آن در طبقات مختلف جامعه باعث یاس و ناامیدی در نگاه به آینده را به وجود خواهد آورد.» دکتر دبیری‌مهر در همین مورد و با اشاره به شاخص‌های پیشرفت یک جامعه متکی بر سیاست‌گذاری عمومی، و نام بردن از چالش‌هایی که در خلاء سیاست‌گذاری عمومی به وجود آمده است، ادامه می‌دهد: «توجه داشته باشید که شاخص پیشرفت و توسعه‌یافتگی یک جامعه را باید در سیاست‌های عمومی آن جامعه جست‌وجو کرد. یکی از آسیب‌هایی که در امور حکم‌رانی ایران در طول دهه‌های گذشته رخ داده است را باید در فعالیت دولت‌های مختلفی که روی کار آمده‌اند بدانیم. دولت‌ها در ایران همواره سیاست‌هایی را در دستور کار قرار می‌دهند که بتوانند بخشی از جامعه را راضی نگاه دارند. به‌عنوان مثال باید به برنامه‌هایی که به پرداخت یارانه ختم شد اشاره کنیم. پرداخت یارانه، به دلیل اینکه با اصول و ساختار سیاست‌گذاری عمومی اجرا نشد نه‌تنها کمکی به جامعه ایران نکرد بلکه خود به چالش اصلی تبدیل شد. اگر بخواهم پنج چالش را در این مورد نام ببرم که حالا جامعه را تهدید می‌کند باید به چالش‌هایی مانند «سیاست‌خارجه»، «انتخابات و مردم‌سالاری»، «برگزاری همه‌پرسی»، «اقتصاد و مدیریت اقتصادی» و البته «محیط زیست» اشاره کنیم. این در حالی است که اگر بر اساس ساختار سیاست‌گذاری به آنها نگاه می‌کردیم حالا با چنین چالش‌هایی روبه‌رو نبودیم.»

 

http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/278994/%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%B2%D9%85%D9%86%D8%AF-%C2%AB%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA%E2%80%8C%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B9%D9%85%D9%88%D9%85%DB%8C%C2%BB-%D8%B9%D9%84%D9%85%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

 

https://t.me/andishkadeye_kherad

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − 10 =

دکمه بازگشت به بالا