یادداشت‌ها و مقالات شخصی

جلال آل احمد ورای مدح و ذم ارباب قدرت

طبق روال که چند کتاب را همزمان مطالعه می کنم بر حسب تصادف در دو کتاب متفاوت با زندگی و اندیشه های جلال ال احمد برخوردم. در مطالعاتم برای نگارش مقاله پژوهشی ای که اخیرا درباره داریوش شایگان در مجله سیاست نامه نوشتم و منتشر شد هم نام جلال بسامد بالایی داشت. اصلا مگر می شود درباره دهه های ۳۰ و ۴۰ ایران سخن گفت و یادی از جلال نشود. شخصیتی به شدت ناهمگون و چند بعدی و گاهی متناقض….که به هر محققی اجازه می دهد روایت خودش را از او ارایه دهد. تنها و تنها روشنفکری است که بواسطه یک کتاب و البته علاقه برخی رهبران انقلاب اسلامی به او پرتره مشروع و مقبول یافت به گونه ای که جایزه جلال هم در جمهوری اسلامی جایگاهی یافته است و کتابهای غربزدگی و خسی در میقات او انقدر برجسته‌ای شده که گویی جلال همین است وبس .
شاید باور نکنید جلال ال احمد نویسنده کتاب غرب زدگی که مانیفست غرب ستیزانه ی انقلاب اسلامی بود و مدتی طلبه هم بود به روایت بسیاری در مصرف مشروب زیاده روی می کرد هم به اسراییل و امریکا سفر کرده بود هر عضو حزب توده بود و هم همسرش یعنی سیمین خانم دانشور مکشوف الحجاب بود‌….البته جلال  به صد هنر هم اراسته بود از جمله قلم شیوا و ذهن نقاد و کاریزمای فردی .اما از همه مهمتر خوش شانسی او بود که زود رفت وگرنه اگر می ماند بواسطه ازاد منشی اش نه ارج و قربی می یافت و نه بزرگراهی به نامش نامیده می شد و شاید یادکرد او هم قباحت می یافت همان گونه که در این روزگار نام بسیاری از روشنفکران هم عصر جلال غریب تر از منزلت و نقش و اثار انهاست.
نتیجه اینکه رجال شناسی در این فرهنگ و جامعه کار سختی است و سخت ترین بعد آن ؛ شناخت واقعیت ادمها ورای تبلیغات حکومتی له و علیه انهاست.

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + 9 =

دکمه بازگشت به بالا