یادداشت‌ها و مقالات شخصی

چند توییت

۱- من از مواضع متعدد و تصمیمات مقامات علیه جمهور مردم و رای و نظرملت تعجب نمی کنم. سالهاست راهبرد امنیت و بقا بر مبانی و اصولی مانند مشارکت عمومی و رقابت گروهی ترجیح داده شده است. تجربه های گذشته آقایان را به‌ این دیدگاه رسانده که بودن به هر قیمتی بر چگونه بودن ارجح است. چارچوب نظری فهم بسیاری از مواضع و سیاست ها و تصمیمات همین است..
۲- نام گذاری های خیابانها سالهاست مانع بهبود روابط خارجی با برخی کشورهاست
از خالد اسلامبول بگیرتا شیخ نمر که اخیرا دوباره مساله ساز شده اقایان بی سلیقه وشعار زده؛اگر هر کشوری با شما دچارمشکل شد نام مخالفین انقلاب و تروریست های مخالف نظام رابر خیابانهای خود بذاره چه حالی خواهید داشت
۳- ریشه در آب داشتن هم نوعی ریشه دار بودنه..مثل ریشه در خاک بودن مستحکم نیست اما بی ریشگی موجب سست شدن و عضو حزب باد شدن و غیر اصیل زیستن میشه…ریشه داشتن در اصل و نسب و قوم و قبیله نیست در تربیت و اموختن و خودسازی است و با میزان فکر کردن و اندیشیده زیستن ارتباط مستقیم داره …پس مبادا بدون تفکر زندگی کنیم که جز زحمت نیست
۴- تصاویری حیرت انگیز از فرایند پرواز و فرود سفینه بدون سرنشین بر مریخ که قدرت و توان علم و فناوری انسان را نشان می دهد فناوری ای که وجود دارد و درخدمت انسان است نه آنکه فقط ادعا شود و معلوم نباشد به چه کار می اید…
همه دست اندرکاران این دست پروژه ها انسانهایی هستند دانشمند اما متواضع که خود را ادمهایی معمولی می دانند اما سیستم حکمرانی برای علم و زندگی آنها ارزش و احترام قائل است.
۵- ذالنون مصری عارف بزرگ قرن دوم و سوم:

عبودیت ان است که بنده او باشی به همه حال چنان که او خداوند توست به همه حال

و‌گفت توبه عوام از گناه است و توبه خواص از غفلت

و توبه بر دو قسم است توبه انابت و توبه استجابت. توبه انابت آن است که بنده توبه کند از خوف عقوبت خدای و‌توبه استجابت آن است که توبه کند از شرم کرم خدای.

از او پرسیدند که دنیا چیست؟ گفت هر چه تو را از حق مشغول می کند دنیا آن است.
۶- نقل است که یکی با بِشر حافی عارف بزرگ قرن دوم و سوم و از اولیای الهی مشاورت کرد که دو هزار درم حلال دارم. به حج خواهم شد.
گفت : به تماشا می روی. اگر برای رضای خدای تعالی به حج می روی برو وام دَه کس بگذار یا به یتیم ده و یا به مردی مُقل حال (تهیدست)رسان که آن راحت که به دل مسلمان رسانی از صد حج فاضل تر است..
گفت : رغبت حج بیشتر می بینم
گفت: از آن که این مال ها نه از وجه به دست اورده ای تا به ناوجه خرج نکنی قرار نگیری.

پی نوشت:
*تلفظ بشر به کسر باست beshr
*حافی یعنی پا برهنه…او معتقد بودبر بساط حق ادب نبود با کفش و پای افزار رفتن
*این جمله عجیب از او شهرت فراوان دارد که گفت : تو کامل نباشی تا از تو دشمن تو ایمن نباشد.
*درباره او گفته اند یک روز مست می رفت کاغذی یافت روی ان بسم الله الرحمن الرحیم نوشته بود. ان را برداشت و عطر خرید و آن کاغذ را معطر کرد و با احترام جای دیگر بنهاد. ان شب خواب دید که گفتند یا بشر نام مرا خوش بو کردی به عزت من که نام تو را در دنیا و آخرت خوش بوی گردانم.
*در سخاوت او گفته اند در مرض مرگ بود یکی درآمد از دست تنگی و روزگار شکایت کرد پیراهن برکشید و به وی داد و پیراهن عاریت بستد و درآن پیرهن بمرد.
بعد از مرگ او را به خواب دیدند گفت خدای با تو چه کرد؟ گفت خدای را دیدم گفت مرحبا یا بشر آن روز که تو را جان برگرفتم هیچ کس نبود مرا بر روی زمین از تو دوست تر
۷- با اعلام اماده باش همه جانبه نیروهای انتظامی و قضایی برای مبارزه با بی حجابی از شنبه ۲۶ فروردین دیگه کاملا مشخص شد در ذهن حاکمان ؛ مساله حجاب مهمترین دستاورد جمهوری اسلامی است و عقب نشینی از آن معنا ندارد و به هر قیمتی باید پای آن ایستاد. آیا موردی دیگر سراغ دارید که نظام اینقدر حساسیت به خرج دهد ؟ حتی در حوزه های ارضی و امنیتی؟ انقدر این مسأله برای نظام حیثیتی شده که حتی عنصر مصلحت هم نتوانسته مانع از این تصمیم شود و نظام را به عقب نشینی وادار کند. البته قدرت طبقه اجتماعی حامی این سیاست را هم نباید نادیده گرفت که معتقد است اگر دولت نتوانسته دنیای ما را آباد کند حداقل این نماد ظاهری شریعت را حفظ کند تا بهانه ای برای حمایت از نظام داشته باشیم.
بدون تردید طرح جدید با چالش های جدی از جانب مخالفین آن بویژه در نسل جدید مخالف حجاب اجباری مواجه خواهد شد. باید صبر کنیم تا ببینیم ایا جامعه ای که با ابزار فرهنگی و تبلیغی اقناع نشده از سر ترس از عواقب انتظامی و قضایی در برابر این طرح تمکین خواهد کرد یا شاهد رویارویی جدیدی در حوزه اجتماعی خواهیم بود؟

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 14 =

دکمه بازگشت به بالا