یادداشت‌ها و مقالات شخصی

قانون یانته ؛ رمز شادی و خوشبختی مردم کشورهای اسکاندیناوی

قانون یانته ؛ رمز شادی و خوشبختی مردم کشورهای اسکاندیناوی

امیر دبیری مهر

۱۰ انگاره و باور ذهنی در نکوهش خودخواهی و‌خود برتر بینی و استثنا انگاری که موجب رشد اجتماعی و پیشرفت ملی می شود و متاسفانه در فرهنگ ایران یکی از انها هم وجود ندارد . هرچند همه انها را در ذیل فضیلت اخلاقی تواضع و خشوع و خاکی بودن می توان قرار داد که در فرهنگ و ادبیات و ایین ما برجسته است.

این ۱۰ انگاره عبارتند از :

۱- نباید فکر کنی شخص خاصی و استثنایی و برگزیده هستی یکی هستی در کنار و برابر با دیگران

۲- نباید فکر کنی به اندازهٔ دیگران خوب و شایسته هستی و با این توهم دچار تفرعن و عُجب شوی. همیشه از تو بهتر فراوان هستند.

۳- نباید فکر کنی از دیگران باهوش‌تر هستی و دیگران اندازه تو نمی فهمند

۴- نباید تصور کنی که در یک زمینه یا حوزه هایی از دیگران بهتر و برتر هستی . حتما از تو بهتر و برتر وجود دارد

۵- نباید فکر کنی که بیشتر از دیگران می‌دانی و احساس علامه پنداری و‌خودعالم پنداری نداشته باشی…باور کنی ندانسته هایت همیشه بیشتر از دانسته هایت است

۶- نباید فکر کنی که مهم‌تر از دیگران هستی

۷- نباید فکر کنی که فقط تو در امری مهارت داری و اگر نباشی چرخ دنیا نمی چرخد… مهارت تو حلقه ای در مهارتهای بشر است و‌تو‌ هم ان را از دیگران اموخته ای

۸- نباید به کسی بخندی و کسی را مسخره کنی

۹- نباید فکر کنی اگرکسی به تو اهمیت می‌دهد بخاطر اهمیت توست بلکه بخاطر لطف اوست

۱۰- نباید فکر کنی فقط تو هستی که می‌توانی هر چیزی به دیگران یاد بدهی.

نکته جالب اینجاست که صدها موسسه و فرد در فضای مجازی شبانه روز تحت عنوان روشهای موفقیت یا خوشبختی در یک هفته ؟؟!!! تلاش می کنند اموزه های مخالف یانته را ترویج کنند و انسانهایی خودخواه تر و حریص تر و مدعی تر و پر رو تر پرورش دهند.
حالا متوجه شدید که چرا عقب مانده ایم و کشور نشدیم و خروجی صنعت مان پرایده و نماینده مجلس مان میرسلیم و وزیرمان معنای دربی را نمی داند و…باور کنید به خانه تکانی های اساسی در ذهن و باورهایمان نیاز داریم.

https://t.me/andishkadeye_kherad

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × پنج =

دکمه بازگشت به بالا