مصاحبه و گفتگو

سرانجامِ تنش ها میان ایران و طالبان چه خواهد شد؟

سرانجامِ تنش ها میان ایران و طالبان چه خواهد شد؟
در روزهای اخیر، روابط ایران با طالبان به عنوان گروه حاکمِ فعلی در افغانستان، مملو از تنش بوده است. در این راستا، پس از موضع گیری اخیر رئیس جمهور کشورمان در مورد ضرورت پایبندی طالبان به توافق میان ایران و افغانستان در زمینه تامین حقابه ایران از رودخانه هیرمند و اعلام هشدار وی در این رابطه، شماری از رهبران شبه نظامی این گروه مواضع تندی را علیه کشورمان گرفتند و ایجاد تنش علیه ایران را در دستورکار خود قرار دادند. در ادامه، به تازگی شاهد حمله عناصر گروه طالبان به پست های مرزی کشورمان و به شهادت رسیدن و مجروح شدن شماری از نیروهای مرزبان کشورمان بوده ایم.

البته که مرزبانان کشورمان نیز به اقدامات شبه نظامیان طالبان واکنش نشان داده و تلفات و خسارت‌هایی را به آن ها تحمیل کرده اند. با این همه، با توجه به تحرکات و اقدامات منفی چند ماهه اخیر طالبان علیه کشورمان و تشدید آن ها در روزهای اخیر، این سوال مطرح می شود که سرانجام و عاقبت روابط پرتنش کنونی میان ایران و طالبان چه خواهد بود؟

بازتاب در گفتگو با “امیر دبیری مهر“، استاد علوم سیاسی و کارشناس حوزه سیاست خارجی به واکاوی ابعاد مختلف این مساله پرداخته است.
مشروح گفتگوی را در لینک زیر بخوانید.

https://baztab.ir/997671

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 5 =

دکمه بازگشت به بالا