درس گفتاردوره های اموزشی و پژوهشی

راز تلفیق رنج و خوشبختی در مردم ژاپن چیست؟

. مطالعات نشان می‌دهد مردم استان اوکیناوا ، به صورت متوسط عمری بسیار طولانی دارند و در تمام طول حیات، بسیار خوب و فعالانه زندگی می‌کنند و دلیل این عمر طولانی و زندگی مفید و ارزشمند تنها در یک کلمه نهفته و آن هم «ایکیگای» است.
این واژه در بین مردم استان اکیناوا و کشور ژاپن متداول بود تا اینکه دو پژوهشگر و نویسنده به نام‌های هکتور گارسیا و فرانچسک میرالس به میدان آمدند و تصمیم گرفتند در مورد راز عمر طولانی مردم اوکیناوا تحقیق کنند. آن‌ها به این نتیجه رسیدند که مردم اوکیناوا در طول جنگ جهانی، کشته‌های زیادی دادند ولی با این حال دچار افسردگی نشده‌اند و بسیار شاد و سرحال هستند. تعداد قابل توجهی از مردم این استان بیش از صد سال عمر می‌کنند و حتی پس از صد سالگی هم فعال هستند و کار می‌کنند. پس از تحقیقات فراوان مشخص شد که همه این مسائل به خاطر استفاده این مردم از فرهنگ ایکیگای است.
ایکیگای (IKIGAI) یک واژه ژاپنی است که از دو کلمه ایکی (IKI) و گای (GAI) تشکیل شده است. ایکی، به معنای زندگی و گای به معنای نتیجه، ثمره، معنا و ارزش است. در واقع ایکیگای، معنای زندگی یا معنای بودن ماست. فرهنگ ژاپنی نشان می‌دهد که هر کس ایکیگای خاص خودش را دارد و پیدا کردن این مفهوم، به بررسی و تحقیق عمیق محتاج است.
اگر هر کسی ایکیگای خودش را پیدا و سپس در مسیر ایکیگای خودش حرکت کند، قطعاً زندگی او بهتر می‌شود و این فرد را به رضایت و شادمانی می‌رساند.
برای اینکه بخواهیم ایکیگای خودمان را پیدا کنیم، باید بدانیم که ۴ عامل در زندگی هر کدام از ما انسان‌ها اهمیت و نقش دارد. انسانی که می‌خواهد معنای زندگی خودش را پیدا کند، باید تکلیف خودش را با این چهار عامل مشخص کند. نقطه اشتراک چهار عامل زیر، ایکیگای یا معنای زندگی ماست.
۱. علاقه (چه چیزهایی را دوست دارید؟)
۲. توانایی (شما در چه زمینه هایی خوب هستید؟)
۳. پول (باید ببینید که در چه کاری ثروت و پول هست)
۴. نیاز جهان (ببینید جهان به چه چیزی نیاز دارد؟)
کشف و شناسایی ایکیگای هر فرد با جلسات مشاوره خصوصی و گفتگوهای فردی دقیق تر و سریع تر انجام می شود. اگر علاقمند به کشف ایکیگای خود هستید با موسسه پژوهشی اندیشه و قلم تماس بگیرد و ثبت نام کنید. بعد از ثبت نام اولیه واعلام امادگی هماهنگی لازم برای برگزاری جلسات انجام خواهد شد.

۰۲۱۴۴۲۴۳۲۸۶
۰۹۲۰۱۰۵۲۱۸۳
andishehvaghalam1402@gmail.com

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 2 =

دکمه بازگشت به بالا