اسلایدر / مهمترین مطالبدرس گفتاریادداشت‌ها و مقالات شخصی

معیار حکمرانی خوب در قرآن

در آیه ۳۵ سوره مبارکه ص از زبان سلیمان نبی و در دعایی آمده است :
رب اغفر لی وهب لی ملکا لا ینبغی لاحد من بعدی
به ترجمان فارسی سلیمان از خدا ملک و حکومتی می خواهد که بعد از او شایسته ی دیگری نباشد .
این آیه را به زبان امروزی می توان اینگونه فهمید که فقط حاکمانی مورد رضایت الهی هستند که حاضران و آیندگان همواره از دوران حکمرانی آنها به نیکی یاد می کنند و در مقایسه با دیگران به آنها امتیاز بالاتری می دهند . همان که در ادبیات علوم انسانی می گوییم رضایت خدا در رضایت مردم تجلی می یابد .
برای نزدیکی ذهن در تاریخ ایران همواره از دولت علوی امیر مومنان علی علیه السلام ؛ دوران حکمرانی ذوالکفل یا کوروش کبیر و دوران حکومت امیرکبیر به نیکی یاد می شود . جالب اینجاست که در آیه ۴۸ همین سوره ص خداوند از ذوالکفل در کنار اسماعیل و الیسع و ابراهیم و اسحاق و یعقوب به نیکی یاد می کند و آنها را در زمره اخیار یا خوبان و صاحبان قدرت و بینش در روزگاران قرار می دهد.

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا