اسلایدر / مهمترین مطالب

درباره غزه و عملیات طوفان اقصی

۱-خشونت جدید ، پیامد خشونت قبلی و علت خشونت بعدی است و این زنجیره خون ریزی را پایانی نیست. نظامیان و شبه نظامیان کار خود را می کنند و پول می گیرند اما قربانی چرخه خشونت زنان و‌کودکان و غیر نظامیان هستند

پی نوشت :حملات امروز علیه اسراییل با تصمیم عربستان مبنی بر عادی سازی روابط اعراب و اسراییل و مواضع مقامات ایرانی علیه آن بی ارتباط نیست. اینکه صهیونیستها چگونه از این اب گل الود ماهی بگیرند معلوم نیست اما برای خودشان و بویژه فلسطینی های بی پناه خونین خواهد بود.

۲- در غاصب و تروریست و‌ بدخواهی صهیونیست ها شکی نیست اما اگر شادی و هلهله های رسانه ای و خیابانی تمام شد کم کم خودتان را اماده کنید برای سوگواری برای هزاران کشته و زخمی غزه و لبنان ناشی از حملات وحشیانه صهیونیست ها که شروع شده و معلوم نیست کی پایان پذیرد و چه اهدافی دارد؟

۳- ابتذال در تحلیل یعنی اینکه در یک صحنه منازعه سیاسی و نظامی و اجتماعی و فرهنگی بجای داشتن نگاه بلند مدت زمانی و‌ در نظر گرفتن شاخص های اخلاقی و انسانی در ارزیابی رفتارها و تصمیمات و تفکیک صحنه گردانان از بازیگران و نیم نگاهی به تاریخ و پیشینه موضوع ، مانند یک تماشاگر متعصب و هیجان زده فوتبال فقط جیغ و فریاد بزنی و دنبال تخلیه هیجانات خود باشی ! که البته به تماشاگر سیاسی اشکالی نیست. اما اسم این مطالب و‌مواضع را نمی توان تحلیل گذاشت .
در داوری ها درباره بسیاری از مسایل و‌موضوعات از جمله اتقاق اخیر غزه اکثریت مواضع و واکنش ها چه موافق و‌مخالف در زمزه تحلیلهای مبتذل بود و هست. نه رویکردی تاریخی دارند نه نگاه انسانی نه کارگردانان را می شناسند و از همه مهمتر پیامدها را نمی سنجند

۴- پیام جذاب ضربه کاری مقاومت اسلامی به اسراییل فارغ از هر چیزی این است که نظامهای سیاسی مانند رژیم صهیونیستی که برای بقای خود به رویکردهای نظامی و‌امنیتی به خشونت و سرکوب و‌ وحشت و فریب و‌تجاوز متوسل می شوند نه تنها پایدار نیستند بلکه از جایی ضربه می خورند که تصور نمی کنند.

 

 

 

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 5 =

دکمه بازگشت به بالا