اسلایدر / مهمترین مطالبیادداشت‌ها و مقالات شخصی

تاریخ و جهان بعد از ٧ اکتبر جهان خوفناکی است

تاریخ و جهان بعد از ٧ اکتبر جهان خوفناکی است

امیر دبیری مهر

جنایات اسراییل در غزه را دست کم نگیریم …١٧ هزار کشته در حدود دو ماه …یعنی هر ساعت ١٢ نفر در حالی که نام و هویت یک نفر را نمی دانیم…با یک جنایت مبهم و تاریک مواجه هستیم . امپراتوری رسانه ای توجیه گر این جنایت ، نمی گذارند روی عمق جنایت و ابعاد آن تمرکز کنیم . هر چه مقتولین و کشته شدگان بی گناه این فاجعه گمنام تر و بی داستان تر باشند بهتر می شود به آدم کشی ادامه داد .
چند روز یکبار هم داستانکی درباره اسراییلی ها می سازند که داستان بزرگ، بی قهرمان و مظلوم نباشد . اما این بار قهرمانان ! و مظلومین ! اسراییلی نام و خانواده و هویت و عکس و فیلم و روایت دارند .
مضحکترین بعد ماجرا این است که حمله کنندگان حماسی در این ماجرا کمترین آسیب را متحمل شدند و کودکان و زنان و بی گناهان تاوان عملیات آنها را می دهندو اینقدر که جانیان نتانیاهو سیرت چنگ و دندان نشان می دهند بازماندگان قربانیان طوفان الاقصی زجه نمی زنند.
این ائتلاف نظامی و تبلیغاتی و سیاسی بی رحم جهانی می خواهد به جهان نشان دهد هر کاری اگر تایید آنها را داشته باشد مشروع و شدنی است و مانعی را تحمل نمی کند.
ببینید حتی موضع به حق آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل را هم تحمل نمی کنند و خواهان برکناری او شدند.
می خواهند این نسل کشی آشکار را با استمرار آن ، عادی سازی کنند. به همه اعتراضات و تظاهرات میلیونی در اروپا دهن کجی کردند. کشورهای بی قدرت و نفوذ اسلامی بویژه سران آنها را به هیچ گرفتند و خوب می دانند که اینها نه اخلاص دارند نه امکان کاری. کار این دولتهای پر مدعا و بی خاصیت به جایی رسیده که حتی نتوانستند یک راهپیمایی با شکوه واقعا مردمی را ساماندهی کنند. نه ریاض خروشید نه تهران نه قاهره . به باور افکار عمومی، این دولتها به حقوق و منافع مردم کشورهای خودشان بی اعتنا هستند و حق سینه چاکی برای مردم فلسطین ندارند.

بدون هیچ اغراقی تاریخ بشریت و تاریخ روابط بین الملل و حقوق بشر به دو مقطع قبل از ٧ اکتبر٢٠٢٣ و بعد از آن قابل تقسیم است . بعد از ٧ اکتبر آغاز نظم جدیدی است به نام بی نظمی به ضرر ضعفا و نظم به نفع اقویای بی رحم.
این نسل کشی در غزه هر وقت زورگویان اراده کنند و تصمیم بگیرند تمام می شود . اسراییل به دنبال محو فلسطین و فلسطینیان است .
می خواهد کاری کند فلسطینی ها در غزه و کرانه باختری بین مردن و کوچ کردن ، دومی را انتخاب کنند. اما معلوم نیست متحدین آن حاضر به پرداخت همه هزینه های این طرح شوم باشند.
بهر حال این پایان ، آغاز دوران جدیدی از نظام و روابط بین‌الملل است که بسیاری از مفاهیم به بازنگری و بازاندیشی نیاز دارد.
انسان با تهدید و فرصت زنده است انسانها زین پس و در این جهان وحشتناک به تکرار احتمالی روزهای پس از هفت اکتبر می اندیشند . جهان بی پناه، جهان زورگویی، جهان آدم کشی ،جهانی که قانون و نظم تحمیلی آن تامین کننده نفع و سود قدرتهای زورگوی جهانی است.
این تصویر خوفناک در انسان بعد از هفت اکتبر ترس و اضطراب و نگرانی ایجاد می کند و این همه نگرانی برای انسانی که به بقا می اندیشد رفتارهای غیر قابل پیش بینی می سازد و این رفتارها جهانی غیر قابل پیش بینی ایجاد می کند.

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا