مصاحبه و گفتگویادداشت‌ها و مقالات شخصی

سه رییس صدا وسیما در ترازوی نقد

 بسمه تعالی

 

اشاره : در پی تغییرات در مدیریت صدا وسیما با اقای دکتر امیر دبیری مهر مدرس دانشگاه و پژوهشگر رسانه گفتگویی انجام دادیم که مشروح ان در زیر تقدیم می شود . دکتر دبیری مهر ۲۱ سال سابقه حضور در رسانه  ملی دارد. خبرنگاری ، سردبیری  خبر ، مدیریت خبر ، مشاورمعاوت های ((ارتباطات و امور بین الملل)) و ((برنامه ریزی و نظارت )) و سردبیری وکارشناس مجری برنامه های رادیویی و تلویزیونی از جمله سوابق دکتر دبیری مهر است .

۱-با توجه به تخصص، اندیشه و تجربه شما در سازمان صدا و سیما اهمیت و جایگاه آن را در ابعاد فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتمایی تشریح فرمایید.

دکتر دبیری مهر: اهمیت صداو سیما از چند جهت قابل بحث است اول از نظر علوم ارتباطات دوم از نظر حقوقی و قانون اساسی و سوم از نظر گفتمان  فرهنگی در جمهوری اسلامی . در بعد ارتباطی که سخن بسیار گفته شده و به همین میزان بسنده می کنم که امروز دوران حاکمیت رسانه ها و تعیین کنندگی انها در شکل دهی ذهن و عمل انسانهاست  و در ایران براساس امارها و گزارش های مستند پرمخاطب ترین رسانه صدا وسیمای جمهوری اسلامی است . سخنانی از این دست که صداوسیما مخاطب خود را از دست داده بیشتر یک ادعای غیر کارشناسی و سیاست زده است ..واقعیت این است سپهر رسانه ای در جهان تغییر کرده و رسانه های متنوعی ظهور پیدا کرده اند و مخاطبان تنوع طلب شده و قدرت انتخاب بیشتری پیدا کرده اند. اما همچنان ص دا وسیما نفوذ و اعتبار اصلی را دارد. از بعد قانونی نیز می دانیم که اصل ۱۷۵ قانون اساسی به صدا وسیما اختصاص پیدا کرده است . و در این تصریح شده است که در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، آزادی بیان و نشر افکار با رعایت موازین اسلامی و مصالح کشور باید تأمین گردد.  از نظر گفتمان فرهنگی در جمهوری اسلامی فقط اگر به نظرات امام راحل و مقام معظم رهبری نگاه کنیم متوجه می شویم که صدا و سیما چه جایگاهی در نظام فرهنگی جمهوری اسلامی ایران دارد. تعبیراتی مانند دانشگاه عمومی در لسان امام راحل و مهمترین دستگاه هدایت فکری و قرارگاه وخط مقدم جنگ نرم و زبان جمهوری اسلامی در لسان مقام معظم رهبری نمونه هایی از این دست است .

 

۲-نقش ریاست صدا و سیما را در این نهاد استراتژیک چگونه ارزیابی می کنید؟

دکتر دبیری مهر : بهر حال مدیریت رسانه ملی از جمله مدیریت های راهبردی در جمهوری اسلامی ایران است و اینکه مدیر صدا وسیما چقدر در حوزه های فرهنگی و سیاسی و هنری مسلط و صاحب تجربه و شناخت باشد بسیار مهم است .در واقع تعیین راهبردها ی رسانه و هدایت انها در چارچوب منویات رهبری و سیاست های کلی نظام برعهده رییس صدا وسیماست .اما نباید در اهمیت این جایگاه دچار غلو شویم و دیگر متغیرهای درونی و بیرونی را نادیده بگیریم . رسانه ملی دستگاهی با حدود ۵۰ هزار پرسنل با حدود ۴۰۰ شغل و گستره فعالیت در سراسر کشور و کشورهای مهم جهان است .حوزه کاری نیز  در رسانه ملی متعدد است از جمله در حوزه هنری و سیاسی و مدیریتی و… اما متاسفانه بودجه این دستگاه بزرگ وابسته به دولت و قوه مجریه است که جا دارد در باز مهندسی ساختار کشور در  ان تجدید نظر شود. البته این به معنای نفی نظارت و حسابرسی رسانه ملی نیست بلکه به معنای استقلال مالی صدا وسیماست که قبلا نیز بنده در نوشته هایی به ان پرداخته ام .

۳-به نظر جنابعالی موفق ترین و ناموفق ترین روسای صدا و سیما در دوران بعد از انقلاب کدام اند و دلایل توفیق و عدم توفیق شان را بفرمایید.

دکتر دبیری مهر: هر کدام از روسای سازمان در دوره خاصی با ویژگیهای معینی این مسئولیت را برعهده داشتند و در حد توان خودشان توفیقاتی داشتند.در مقام تشبیه مانند مسابقه دو امدادی عمل کرده اند  و دستاوردها ی خود را برای تکمیل به رییس بعدی سپرده اند . اما می توان شاخص هایی را برای هر کدام معین کرد بنده دوران ریاست اقای لاریجانی و ضرغامی و سرافراز را در سازمان بودم…اقای لاریجانی سازمان را از جهت گوناگون گسترش دادند و البته شخص ایشان نگاه عمیقی به مسایل فرهنگی و رسانه ای داشتند برخی کارهای فاخر هنری نیز محصول این دوره است  اما در گیری های سیاسی رسانه در این دوره به تبعیت از فضای سیاسی کشور و تند روهای اصلاح طلبان دوم خردادی خیلی بالا بود .اقای مهندس ضرغامی بیشتر به تعاملات و ارتباطات توجه داشته و شخصا نیز در این حوزه مهارت و تبحر داشت و توانست توفیقاتی بدست اورد اما در این دوره محتوا و نیروهای محتوایی نسبت به فرم و شکل کار مقداری در انزوا بودند  از این رو مقام معظم رهبری همواره بر توجه به نیروهای انسانی متخصص و متعهد در صدا وسیما تاکید کرده و می کنند ..دوره اقای سرافراز هم بحث جداگانه ای دارد.

۴-اگر فرض کنیم آقای دکتر سرافراز به دلیل عدم توفیق بعد از ۱۸ماه استعفا دادند، علل اصلی عدم توفیق ایشان را بفرمایید.

دکتر دبیری مهر: من مایل نیستم در خصوص اقای سرافراز عبارت عدم توفیق را بکار ببرم . من ۲۰ سال است ایشان را می شناسم و از نزدیک با ایشان کار رسانه ای کردم. از نظر حرفه ای گری اقای سرافراز از همه روسای سازمان حرفه ای تر بودند.  در خصوص دیگر ویژگی های ایشان نیز فراموش نکنیم که رهبر انقلاب درباره ایشان با صفاتی مانند (( پرکار، سخت‌کوش، باهمت، منظم، ساده‌زیست و به‌دور از تشریفات و تجملات، پاک‌دست، حساس در مورد بیت‌المال، شجاع، دارای جسارت در تصمیم‌گیری و خلاق و مبتکر و نوآور)) یاد کردند که تقریبا بی سابقه است و بنده از هر گونه توضیحی بی نیاز می کند .  من شخصا دو عامل را در استعفای اقای سرافراز مهم می دانم یک تخریب های وسیع و دشمنی های زیاد علیه ایشان که بیشتر از ناحیه کسانی بود که در دوره مدیریت ایشان منافع شان قطع یا کم شده بودو کسانی که درصدد نفوذ در سازمان و اعمال نظرت ناموجه خود بودند. عامل دوم ضعف ارتباطی و روابط عمومی جناب اقای سرافراز بود.ایشان از گذشته علی رغم نیت خوب و سالمی که داشتنددر ارتباطات انسانی مدیر سرد مزاجی بودند و این ویژگی برای سمت مهم ریاست رسانه ملی نقطه ضعف حساب می شود  ومانع از خیلی ارتباطات و همکاری ها می شود و در این ۱۸ ماه نیز چنین شد . این دو عامل باعث شد که ایشان چند کار بزرگ را که همزمان شروع کرده بود نتواند به مقصد برساند. البته کسالت های ناشی از جانبازی ایشان را نیز نباید فراموش کنیم و امیدواریم از ظرفیت های ارزشمند و انقلابی ایشان در مناصب دیگر استفاده شود.

۵-اهم انتظارات رهبری و جامعه از آقای دکتر علی عسکری-رییس جدید صدا و سیما و توانایی های ویژه ایشان را بفرمایید.

دکتر دبیری مهر: مقام معظم رهبری در حکم انتصاب اقای علی عسکری اشاره کرده اند به محورهای مطرح شده به حکم اقای سرافراز و پیوست تفصیلی ان حکم . مهمترین رسالت و ماموریت صدا وسیما در این دوران در اندیشه مقام معظم رهبری «هدایت و مدیریت فرهنگ و افکار عمومی جامعه» به مثابه دانشگاه عمومی، با تکیه بر فعالیت ها و برنامه‌های حرفه‌ئی پیشرفته و عمیق رسانه‌ای، وظیفه گسترش دین و اخلاق و امید و آگاهی و ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی در میان آحاد ملّت است . به نظر ایشان مسئولیت تاریخی رسانه ملّی در مقطع کنونی، حفظ و ارتقای استقلال فرهنگی و هویت انقلاب ایران اسلامی است. ایشان عزم ملّی و ابتهاج معنوی و نشاط انقلابی» آحاد جامعه در مسیر اهداف بلند نظام اسلامی  را  در گرو آگاهی و معرفت عمیق و گسترده‌ی عمومی و نیازمند پیوند با سرچشمه‌های تولید فکر ناب دینی و خیل دلبستگان فرهیخته و پرانگیزه‌ی انقلاب اسلامی دانسته که از وظایف رسانه ملی است . در تفکر مقام رهبری  سازمان صدا و سیما به عنوان موتور محرک و مشوق پیشرفت کشور، وظیفه پشتیبانی رسانه‌ای همه‌جانبه و مبتکرانه در امر بسیج عمومی ملّت و نیز کمک به مدیریت‌های اجرایی در جهت تأمین اهداف و اجرای سیاست‌های کلان نظام و تحقق سند چشم‌انداز کشور را بر دوش دارد.

که امید است در دوران مدیریت اقای دکتر علی عسکری این ماموریت های خطیر تحقق یابد . اقای دکتر علی عسکری فردی است با تجربه و کلان نگر و صریح و جدی با تفکر راهبردی و البته ارتباطات خوب و موثر که سرمایه ارزشمندی برای ایشان محسوب می شود و انتظار می رود با چینش همکاران متخصص و موثر بتوانند به این ماموریت خطیر عمل کنند.

۶-آیا جنابعالی به عنوان یک چهره فرهنگی-سیاسی و با تجربه در برآورده کردن انتظارات فوق الذکر مشارکت خواهید داشت؟

دکتر دبیری مهر: بزرگترین افتخار حرفه ای بنده کار و فعالیت در رسانه ملی در دو دهه اخیر و در بهترین سالهای جوانی ام بوده است د راین سازمان بزرگ و مهم خیلی اموختم و سرمایه ارزشمندی بدست اوردم و بکار گیری انها در راستای اهداف سازمان و اعتلای محتوای برنامه ها  ارزو و مسئولیت بنده است . از این رو در صورت نیاز و فراهم شدن فضا دریغی نخواهم داشت .

متن کامل مصاحبه در حرا

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. اما برای تمام کسانی که این سازمان مهم و حساس رو در دست میگیرند و نقش به سزایی در تعالی سازمان دارند ارزوی موفقیت دارم…چرا که کار بسیار خطیر و پرمسیولیتی است….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + 7 =

دکمه بازگشت به بالا