اسلایدر / مهمترین مطالبکتاب‌ها و پژوهش‌ها

امریکا و سیاست ابهام افرینی در قبال ایران

به نظر می اید سیاست مداران امریکایی و در راس انها دونالد ترامپ در موضع گیری ها ی خود در قبال ایران از سیاست مشخصی تبعیت می کنند و ان هم ایجاد ابهام در ذهن و اندیشه مردم و سیاست مداران ، تصمیم سازان و تصمیم گیران ایرانی درباره برنامه هاو سیاست های اتی امریکاست . ابهام در مقولاتی مانند

  1. ایا امریکا قصد حمله نظامی به ایران دارد؟
  2. تحریمهای امریکا تا چه زمانی ادامه خواهد داشت ؟ و شامل چه موضوعاتی می شود؟
  3. استانه تحمل امریکا در قبال رفتارهای نظامی  ایران مانند هدف قرار دادن پهباد امریکایی کجاست ؟
  4. ایا امریکایی ها حاضر هستند امتیاز خاصی به ایران بدهند؟ و….

حال سوال این است که چرا امریکا دنبال چنین سیاستی  یعنی ابهام افرینی است  پاسخ روشن است اگر سیاست های خصمانه امریکا در قبال ایران روشن و قابل پیش بینی باشد تهران برای واکنش به هر کدام امادگی های لازم را کسب کرده و اسیب پذیری ایران کاهش می یابد و سیاست های امریکا کم اثر خواهد شد و در شرایطی که واشنگتن با تمام قوا و توان به صف ارایی علیه ایران پرداخته شکست سیاست خصمانه تهدید و تحریم برای امریکا یک شکست بزرگ تاریخی محسوب می شود از این رو امریکاییها تمام عزم خود را جزم کرده اند تا حداقل به یکی از اهداف زیر دست یابند .

  1. افزایش فشارهای اقتصادی و ایجاد نارضایتی مردمی در ایران و اغتشاش اجتماعی و زمینه سازی برای فروپاشی
  2. تسلیم شدن جمهوری اسلامی و بازگشت به مذاکره برای بازنگری در برجام و شکسته شدن گفتمان مقاومت اعلامی از سوی رهبری
  3. تغییر در سیاست برون مرزی جمهوری اسلامی و تغییر استراتژی برون گرا به درون گرا و قطع حمایت از نهضت های ازادی بخش و محور مقاومت اسلامی

اما لازمه تحقق اهداف مذکور این است که دست امریکاییها در بکارگیری استراتژی های و تاکتیک های موثر درست خوانده نشود و در ایران و بین مقامات و کارشناسان در باره نیات و اهداف و روش های واشنگتن ابهام وجود داشته باشد . از این رو کارگزاران امریکایی نه براساس اشتباه و سهوی بلکه کاملا عمدی و هوشمندانه موضع گیری های متفاوت و گاه متضاد و مبهم در قبال ایران اتخاذ می کنند تا ایران را به اشتباه انداخته و در حالت گیجی و سردرگرمی قرار دهند.

متاسفانه باید این هشدار را به تصمیم گیران کشور داد که امریکا در این حوزه نسبتا موفق بوده و نشانه ان هم مواضعی است که از داخل شنیده می شوداز جمله اینکه عده ای ترامپ را ادم احمقی می خوانند و عده ای از اختلافات اساسی در هیات حاکمه امریکا خبر می دهند و و از همه تاسف بار تر اینکه عده ای گذر زمان را با وجود تشدید تحریم ها و تهدیدها به نفع ایران ارزیابی می کنند !!؟؟؟؟ وخام اندیشانه  تصور می کنند چند ماه بعد بدون هیچ تصمیم و تدبیر فعالی همه چیز به نفع ایران خواهد چرخید. در حالی که مطلقا چنین نیست و اگر در ایران هم در حوزه داخل و هم در حوزه سیاست خارجی تصمیمات جدی و پیشروانه اتخاذ نشود حتما گذر زمان به نفع ملت نخواهد بود و فشارهای روانی و اقتصادی رو به افزایش خواهد بود.

باید توجه داشته باشیم اهداف امریکا منحصر به اهداف مذکور است و برای تحقق انها به روشهای متفاوت و اشکار و پنهانی متوسل می شود و نباید فریب مواضع و سیاستهای ضد و نقیض انها را خورد و خوش خیالی و خامی است که فکر کنیم احتمال جنگ و درگیری نظامی منتفی است در عین حال بدبینانه است که فکر کنیم راه دیپلماسی بسته است و دیپلماسی راهگشاست. سیاستهای اینده را تحلیل ها و رفتارهای امروز همه بازیگران درگیر می سازند . در حوزه داخلی هم با تدبیر و مدیریت هوشمندانه و تامین رفاه اقتصادی و ازادی های اجتماعی و نشاط عمومی می توان نقشه های شوم دشمنان را خنثی کرد و در حوزه خارجی هر گونه موفقیتی متضمن شناخت صحیح  و دقیق ازمحیط بین الملل و عوامل عینی قدرت و منافع و امنیت ملی است .

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × دو =

دکمه بازگشت به بالا