اسلایدر / مهمترین مطالبدرس گفتاریادداشت‌ها و مقالات شخصی

دسته بندی طرفداران و مخالفان حجاب در ایران

تماشاگران منازعات حجاب به نفع کدام طرف عمل خواهد کرد؟ و کدام طبقه پیروز خواهد شد؟

دسته بندی طرفداران و مخالفان حجاب در ایران :
تماشاگران منازعات حجاب به نفع کدام طرف عمل خواهد کرد؟ و کدام طبقه پیروز خواهد شد؟

امیر دبیری مهر

قبل از شرح دیدگاهم در این مقاله لازم است تاکید کنم در ایران اختلافی در باره اصل حجاب و حیا و عفاف وجود ندارد. همه ایرانیان به اصل حجاب و حیا و پاکدامنی باورمند وملتزم هستند و اختلاف در حد و حدود آن است و اینکه کسانی تلاش می کنند سلیقه و باور اجتماعی و تاریخی خود را به اسم مذهب بر دیگران تحمیل کنند. متاسفانه این جنگ عقیده به دروغ وبا تحریف و با اغراض سیاسی به معارضه طرفداران و مخالفان اصل حجاب تبدیل شده است . گویی عده ای طرفدار بی بند و باری و عریانی و اختلاط جنسی بی حد و مرز هستند و طرف دیگر مدافع حیا و‌حجاب و عفاف و پاکدامنی اند در حالی که چنین نیست و در گام نخست باید در صحنه ارایی مساله ،جلو دروغ پردازی ها گرفته شود و واقعیت را مشاهده کرد.

و اما سخن اصلی بنده در این نوشتار این است که در مسأله حجاب در ایران فارغ از کمیت و تعداد و‌کثرت وپراکندگی جمعیتی چند گروه و طبقه اجتماعی حضور و موضع و نظر دارند که عبارتند از:

گروه اول طبقه اجتماعی مدافع سرسخت حجاب اجباری از منظر اعتقادات دینی و مذهبی است. این گروه منطبق با روایت حکومتی از احکام حجاب ،از سیاست های نرم و سخت نظام در اجرای قانون حجاب اجباری حمایت می کند و به فراخوان ها پاسخ مثبت می دهد.

۲- گروه دوم مخالفین حجاب اجباری از منظر دفاع از ازادی های فردی و اجتماعی هستند که تاکید حکومت بر حجاب اجباری را حرف زور و نقض کننده آزادی می دانند و در برابر ان ایستادگی می کنند و محال است یک گام از باور خود عقب نشینی کند.

۳- گروه سوم مخالفین حجاب اجباری از منظر مخالفت با دین و مخالفت سیاسی با جمهوری اسلامی هستند که اساسا هر تصمیمی از جانب حکومت را مخالف منافع و خواسته های خود تفسیر می کنند و بخشی از آنها اساسا به حاکمیت دین در حکمرانی قائل نیستند.سخنگویان نهادهای مدافع حجاب در موضع گیری ها فقط این گروه را خطاب قرار می دهند و به خطا تصور می کنند فقط با این گروه مواجه هستند.

۴- گروه چهارم قشر خاکستری و بی نظر و موضع هستند که مانند همه منازعات اجتماعی صبر می کنند ببینند باد از کدام سمت می وزد و اکثریت به کدام سو می رود و‌گزینه کم هزینه را انتخاب می کنند.

۵- گروه پنجم اقشار متدین و مذهبی و نواندیشی هستند که ضمن قبول محکمات دینی از روایت حکومتی و حتی فقهی از حکم حجاب قانع نشدند و تلاش می کنند بین دینداری و ازادی اجتماعی آشتی ایجاد کنند از این رو اجبار در دین را به اسم قانون و مصلحت بر نمی تابند. این گروه به یک معنا قشر خاکستری از نوع فعال است و موضع سیاسی درباره حجاب ندارد اما با تبدیل حجاب به ابزار سیاسی هم مخالف است .

این پنج گروه این روزها
عملا در هماوردی چند لایه به شرح زیر در میدان های متفاوت وارد شده اند.

۱- در سطح اول در فضای مجازی و بگو مگو ها و استدلالات و گاهی پرخاشگری ها و ناسزا گویی ها

۲- در سطح اجتماعی و محیط های خانوادگی و دوستانه و گعده های اداری و سازمانی

۳- در سطح خیابانی بین طرفداران حجاب اجباری و مخالفان آن که گاهی منجر به نزاع و بگو‌مگو می شود

۴- در سطح خیابانی بین عوامل انتظامی و بخشی از مردم که حاضر نیستند زیر بار حجاب اجباری بروند

ازمنظر جامعه شناسی تاریخی، برخلاف کسانی که معتقدند زور و اجبار برگ برنده این منازعه طبقاتی و‌حکومتی خواهد بود و با همین نگاه این روزها رجز خوانی می کنند یا از تهدیدها می هراسند به نظر من نتیجه نهایی این منازعه به نفع طرفی خواهد بود که بتواند گفتمان قدرتمندتری برای اقناع طرفین متنوع درگیر در این ماجرا ارایه کند. ادبیات توهین و تحقیر و تهدید از جانب طرفین هیچ تاثیری در پیروزی نهایی ندارد جز خودنمایی و ارضای روان شناختی تهدید کنندگان. در سطحی عمیق تر شاهد جنگی گفتمانی هستیم. بویژه گروههای خاکستری بویژه متدینین و مومنین طرفدار ازادی های اجتماعی و مخالفین اجبار و اکراه در دین ، بیشترخواننده و شنونده ادله و استدلالات و منطق ارایه شده از جانب طرفین هستند و به مرور زمان جبهه ای پیروز و مسلط خواهد شد که از توان و قدرت گفتمانی و کلامی و منطقی بالاتری برخوردار باشد.

از منظر اعتقادی هم بنده بر این باورم که به مصداق قاعده «الناس یبعثون و یحشرون بالنیاتهم» ….در چنین منازعاتی اراده و سنت های الهی پشتیبان و حامی کسانی است که نیت پاک و صواب داشته و در طرح و پیگیری مطالبات خود اغراض سیاسی و نفسانی ندارند.
تاریخ و‌گذشته به ما می گوید پیروزی از آن صالحین یعنی صاحبان خرد و ایمان و نیت های پاک است و اینده نیز غیر از این نخواهد بود پس انانکه از قوت عقلانی و استدلالی و خیر خواهی برخوردارند «امیدوار» هستند و بدخواهان زورگو غرق در اضطراب و تشویق هستند.

https://t.me/andishkadeye_kherad

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار − 1 =

دکمه بازگشت به بالا