اسلایدر / مهمترین مطالببرنامه رادیوییمصاحبه و گفتگو

چرایی ریزش و رویش ها در انقلاب اسلامی

در برنامه گفتاورد رادیو تهران با دکتر مرتضی تمدن سیاست مدار ایرانی درباره ریزش و رویش ها در انقلاب اسلامی گفتگوی شنیدنی ای داشتم. مشروح این گفتگو را در لینک های زیر بشنوید.

بخش اول گفتگو درباره ریزش ها و رویش ها در انقلاب اسلامی 

بخش دوم گفتگو 

 

یک فعال سیاسی معتقد است انقلاب اسلامی مساله ای نیست که تمام شده باشد بلکه تداوم دارد و در جریان است و همین ریزش ها و رویش ها به پویایی و زنده بودن آن کمک می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، مرتضی تمدن کارشناس مسائل سیاسی با حضور در برنامه گفتاورد با موضوع ریزش ها و رویش های انقلاب اسلامی گفت: رویش و ریزش مثل خزان و بهار، فرایندی طبیعی و اجتناب ناپذیر است. این موضوع درباره همه تحولات اجتماعی صدق می کند.

تمدن با بیان اینکه اگر مبنای حرکت های انقلابی بر اساس بنیان های معرفتی و با آگاهی نباشد این ریزشها بیشتر دیده می شود، گفت: گاه این ریزش ها تا ارتجاع و بازگشت به قبل از حرکت اصلاح خواهانه هم منجر می شود.

او بر ضرورت شفافیت در معیارهای سنجش ریزش و رویش در حرکت های اصلاح طلبانه در تمامی جوامع تاکید و خاطرنشان کرد: در این شرایط هر فرد به این معیارها گرایش داشت رویش و هر کس از آن روی برگرداند ریزش محسوب می‌شود.

این فعال سیاسی، ریزش ها را الزاما ناشی از تامین نشدن خواست‌های رفاه طلبانه و قدرت طلبانه ندانست و تصریح کرد: این ریزش شاید به علت برگشت از مسیر و ارزش ها و آرمان های حرکت اولیه باشد.

به گفته او شعارهای انقلاب اسلامی ایران عدم تبعیض و فاصله طبقانی، رسیدن به معنویت ، بروز جلوه هایی از حکومت عدل علی(ع)، تامین استقلال و .. بوده و زمانی که در مقاطعی از تاریخ شهروندان دیدند که این فاصله گذاری ها بیشتر شده، بی‌عدالتی گسترش پیدا کرده و شکاف طبقاتی عمیق تر شده است شهروندان اعتراض خود را نشان دادند. در این شرایط هم نمی‌توان گفت که افراد اشتباه کرده‌اند.

او اظهار کرد: این درخواست ها مطالبه گری برای رسیدن به ارزش های اولیه انقلاب است و جریان انقلاب را به اصلاحات اساسی و حرکت در مسیر درست دعوت می‌کند و باید از آن استقبال شود.
او ادامه داد: در مقابل این جریان، موارد دیده می شود که رویگردانی از مسیر حق و از مسیر انقلاب است بنابراین این ریزش مثبت است. ریزش به دلیل تامین نشدن درخواست های افراد شامل این مورد می شود.

این کارشناس مسائل سیاسی فرآیند دیگر در ریزش ها انقلاب را برگرفته از تحریف در راهبردها و واقعیت های تاریخی دانست و گفت: آمارهای اشتباهی که از دوران پیش از انقلاب به جوانان و نسل جدید داده می شود تزلزل فکری و رویگردانی از مسیر انقلاب را ایجاد می کند. به عنوان مثال در مواقعی وضعیت سفید و درخشانی از شرایط پیش از انقلاب متصور می شود و عده ای تاریخ را تحریف می کنند و اتفاقا همین تحریف مبنای قضاوت نیز قرار می گیرد.

مرتضی تمدن تصریح کرد: انقلاب اسلامی مساله ای نیست که تمام شده باشد بلکه تداوم دارد و در جریان است و همین ریزش ها و رویش ها به پویایی و زنده بودن آن کمک می کند.

او بخش دیگری از برخی از ریزش ها را در نتیجه خودباختگی و از خودبیگانگی در برابر فرهنگ سایر کشورها دانست و گفت: متاسفانه در برخی موارد آشنایی با ایده‌های جدید و فرهنگ کشورهای غربی باعث مایوس شدن افراد از رسیدن به جامعه آرمانی مد نظر انقلاب اسلامی می شود و افرادی از ایستادن پای انقلاب، ملت و ایران توبه کرده اند؛ خاک یأس و ناامیدی را پراکنده کرده اند. این ناشی از عدم باور به توانایی ها خود، تحقیر و مرعوب شدگی است.

او در ادامه به سخنرانی مقام معظم رهبری در بجنورد و تفسیر مبسوط ایشان بر رویش ها و ریزش های انقلاب اشاره کرد و گفت: نگاه به رویش ها نباید کوته نظرانه و سطحی نگرانه باشد . رویش های درون مرزی و برون مرزی و اقبال جوانان سایر کشورها به ارزش ها و آرمان های جهان شمول انقلاب اسلامی شامل همین موارد است.

به گفته او حضور اقشار مختلف در مراسم تشییع سردار سلیمانی نشان از همگرایی ملت در زمانی است که هدف مشترکی وجود دارد و تمامیت و چارچوب کشور به خطر افتاده است. در این زمان رویش ها ظهور بیشتری دارند و کسانی که در حاشیه هستند به متن می آیند.

او تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران برای ترویج خوبی ها و عدالت و ظلم ستیزی آمده است اما مجموعه ای از تصمیم ها بر آن اهداف سایه انداخته است و شهروندان با نوع انتخاب و حضور و یا عدم حضورشان در مقطع های مهم تاریخی خود را نشان می‌دهد و این به معنای این اعتراض است.

تمدن با تاکید بر این مطلب که اعتراض ها و انتقادها در چارچوب انقلاب اسلامی شامل ریزش نمی شود افزود: این رویکرد اتفاقا رویش است. از ابتدای انقلاب تا به امروز میزان آموزه های فکری، شناخت و آگاهی بیشتر شده و باید اعتراض و انتقاد و مطالبات تکامل یابد به طوری که یک دانشجو و یک جوان قدرت ارزیابی عملکرد و رفتارها را دارد و ما باید از این انتقادها استقبال کنیم.

مرتضی تمدن با بیان اینکه برای باقی ماندن در چارچوب قطار انقلاب نباید از گفتمان، از سوال و مطالبات فرار کرد، گفت: اصلاح رویه ها و عملکرد و توجه به خواست ملت، بازگشت به ریل اصلی انقلاب است.

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + 10 =

دکمه بازگشت به بالا