اسلایدر / مهمترین مطالبمصاحبه و گفتگویادداشت‌ها و مقالات شخصی

دیدار و گفتگوی رییس هیات مدیره انجمن اندیشه و قلم با معاون علوم انسانی وهنر دانشگاه ازاد

رییس و اعضای هیات مدیره انجمن اندیشه و قلم با حجت السلام و المسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه ازاد اسلامی دیدار و گفتگو کردند.

در این دیدار که روز دوشنبه ۳۰ فروردین ماه در سازمان مرکزی دانشگاه ازاد انجام شد در ابتدا دکتر امیر دبیری مهر رییس هیات موسس و رییس هیات مدیره انجمن اندیشه و قلم با اشاره به فعالیت های ارزشمند انجمن در ۶ سال گذشته برای رونق بخشیدن به اندیشه ورزی و گفتگوی نخبگان و صاحب نظران در فضای سیاست زده ایرانی گفت : محور اصلی فعالیتهای انجمن بر عهده جوانان تحصیل کرده ، نخبه ، متعهد و دلسوزی است که تعالی فکری و فرهنگی در ایران عزیز دغدغه اصلی انهاست .

دکتر دبیری مهر با اشاره به دیدارهای مستمر انجمن با متفکران و صاحب نظران حوزه و دانشگاه بدون در نظر گرفتن گرایش های سیاسی انها افزود: جامعه ما به گفتگو و تعامل بین صاحب نظران و اندیشمندان فراتر از خط کشی های متعارف سیاسی نیاز دارد و انجمن اندیشه و قلم در قالب گروههای علمی ده گانه در شاخه های متنوع علوم انسانی برای این مهم تلاش می کند  ا

وی با اشاره به دیدارهای مستمر انجمن با مراجع فکری و دینی و علمی در کشور گفت : دیدار با ایت الله جوادی املی ، دکتر داوری اردکانی رییس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی  ، مرحوم ایت الله هاشمی رفسنجانی ، حاج حسن اقای خمینی و دیگر ان برامده از نگاه جامع و وسیع انجمن به نخبگان فکری و اندیشه ای در ایران است .

رییس هیات مدیره انجمن اندیشه و قلم همچنین برای همکاری انجمن با دانشگاه ازاد اسلامی در حوزه های مشترک و مورد علاقه طرفین با تکیه بر اعضای جوان و با انگیزه و متخصص انجمن اعلام امادگی کرد.

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه ازاد اسلامی در این دیدار با اشاره به اینکه حضور جوانان در هیات مدیره انجمن اندیشه و قلم نشان دهنده پیشگامی این انجمن در گام دوم انقلاب اسلامی است گفت : من هم معتقدم در زمانه حاضر برای تولید علم و ترویج کرسی های نظریه پردازی بیش از هر چیز به گفتگوی صاحب نظران و نقد عالمانه و منصفانه دیدگاههای انها هستیم و امیدوارم انجمن اندیشه و قلم بتواند در این مسیر گامهای بلندی بردارد.

دکتر خسرو پناه با اشاره به گفتگوی اخیر خود با ایت الله علوی بروجردی که بازتاب وسیعی در رسانه های داشت اشاره کرد و افزود:  متاسفانه بسیاری از استادان حوزه و دانشگاه از گفتگو های رودر رو و نقد  و مناظره های علمی پرهیز می کنند و ان را خلاف منزلت علمی خود می دانند در حالی که سنت فکری وعلمی در فرهنگ ایرانی و اسلامی نشان می دهد رشد و پویایی علمی در گرو این مناظره ها و مباحثات با رعایت احترام متقابل است  برای مثال الان در خصوص حکمرانی اسلامی بین ایت الله محسن اراکی و ایت الله جواد لنکرانی اختلاف نظرهایی وجود دارد و بهترین کار ایجاد فضایی برای گفتگوی طرفین و تقد نظرات همدیگر است .

استاد حکمت اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه افزود : البته می توان در مواردی این مناظرات را بصورت انفرادی هم برگزار کرد یعنی انجمن فضایی را برای طرح دیدگاهی از ناحیه صاحب نظری مثل اقای سروش محلاتی فراهم کند  و در نشست دیگری متفکر منتقد و حتی مخالفی ،  نظریه استبداد دینی ایشان را نقد کند هر چند اگر طرفین به مناظره حضوری بپردازند مفید تر خواهد بود.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه ازاد اسلامی با اشاره به حضور ۲ هزار عضو هیات علمی در رشته های علوم انسانی و هنر در دانشگاه ازاد اسلامی افزود: ۵۰۰ نفر از این اعضای هیات علمی در مرتبه دانشیاری و استاد تمامی هستند  و ما تمایل داریم کرسی های نظریه پردازی در دانشگاه ازاد با محوریت این استادان رونق یابد و انجمن اندیشه و قلم می تواند در این حوزه همیار دانشگاه ازاد اسلامی باشد.

در این دیدار که اقایان ستایشی و امیری از دیگر اعضای هیات مدیره انجمن اندیشه و قلم هم حضورداشتند اقای ستایشی معاون پژوهشی انجمن پیشنهاد کرد انجمن و دانشگاه ازاد در محورهای زیر تفاهم نامه همکاری امضا کنند.

۱. برگزاری نشست‌های اندیشه‌ای و سمینارها و همایش‌های پژوهشی متناسب با فعالیت‌های مراکز پژوهشی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی همچون مرکز مطالعات، برنامه‌ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین مرکز فرهنگی دانشگاهی امام و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد

۲. برعهده گرفتن برگزاری درس گفتارهای آموزشی و پژوهشی مرتبط با گروه‌های مرکز مطالعات، برنامه‌ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر

۳. همکاری در تشکیل هیئت‌های اندیشه‌ورز در حوزه علوم‌انسانی و هنر

۴. تأمین نیروی انسانی پژوهشگر و متخصص در گروه‌های تخصصی مرکز مطالعات، برنامه‌ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر

۵. همکاری در ایجاد گروه‌های علمی بیشتر در مرکز مطالعات، برنامه‌ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر

۶. پژوهش در موضوعات مرتبط با کرسی‌های ترویجی و تخصصی و همچنین برگزاری آن توسط انجمن

۷. همکاری در تألیف کتاب و نشریات مرتبط با حوزه علوم انسانی و هنر

در انتها  دکتر خسروپناه ابراز امیدواری کرد با همکاری اقای دکتر حیدری معاون ارتباطات دانشگاه ازاد اسلامی پیشنهاد امضای تفاهم نامه وجه اجرایی یافته و پیشنهادهای مذکور عملیاتی شود.

 

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + نوزده =

دکمه بازگشت به بالا