برنامه رادیوییمصاحبه و گفتگو

گفتگو درباره روز جهانی بدون خشونت

به مناسبت روز جهانی بدون خشونت با اقای دکتر علی اکبر امینی درباره ریشه های خشونت و راهکارهای مبارزه با خشونت گفتگو کردم. مشروح این گفتگو را در لینک زیر بشنوید.

لینک دانلود گفتگو

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، علی اکبر امینی استاد دانشگاه همزمان با روز جهانی بدون خشونت با حضور در برنامه گفتاورد رادیو تهران درباره به کارنامه غیر قابل دفاع بشر در خشونت اشاره کرد و گفت: وسعت و دامنه گستره مفهوم خشونت بسیار زیاد است از رفتارهای دو شهروند در خیابان تا نسل‌کُشی خشونت محسوب می‌شود.

امینی تصریح کرد: در فرهنگ ایرانی پیش از اسلام سنگینی کفه ترازو بر نبود خشونت بوده و بعد از اسلام نیز جایی برای خشونت در این فرهنگ باقی نمانده است. در قرآن، صفت رحمانیت برای خداوند متعال بارها تکرار شده است و در کشوری مثل ایران با این فرهنگ غنی نباید خشونت رواج پیدا می‌کرد.

او با اشاره به برخی تئوری ها که بر لزوم خشونت در جوامع اشاره دارند گفت: به گفته ماکیاولی تمامی پیامبران مسلح موفق شدند و بی‌سلاح ها شکست خوردند. اگر از بُعد رئالیستی به قضیه نگاه کنیم این گفته درست است و تنها بحث بر سر میزان آن و موازنه بین محبت و خشونت است.

امینی با بیان اینکه برای درمان هر آسیبی باید علت‌یابی شود، گفت: برای درک این ریشه های خشونت باید به فرهنگ بسیار مهرورز ، پرشور و عشق آفرین ایرانی بپردازیم. خشونت در فرهنگ ایرانی اسلامی عنصری وارداتی است و اساسا عنصر پررنگی نیست .

او افزود: بیشتر روی قلم در فرهنگ ایرانی به سمت عشق و محبت است؛ حتی فردوسی که حماسه سرا است در چندین جا از جنگ و خونریزی پرهیز کرده است و پیشنهاد او پرهیز از جنگ است. فردوسی می گوید: به مردی که ملک سراسر زمین. نیرزد که خونی چکد بر زمین .

به گفته او مشکل رستم و کاووس سر همین مساله است به طوری که در نهایت کاووس هجرت می کند. شعار شاهنامه نیز همین است که به نزدیک من صلح بهتر که جنگ.

این استاد دانشگاه درباره جایگاه خشونت در عرفان ما گفت: در عرفان ما صحبت از عشق است و شمشیر باید غلاف شود. در بوستان، سعدی نیمه عارف به داستان ریختن خاکستر بر روی سر بایزید بسطامی می پردازد.
امینی در رابطه با ریشه های خشونت در ایران گفت: خشونت در اسلام و ایران وارداتی است. یکی از مکاتبی که خشونت را به بهانه مبارزه با فقر و کاهش شکاف طبقاتی رواج داد مارکسیسم بود. به گفته او عامل اصلی ترویج خشونت این مکتب در جهان شد و من نیز مثل پوپر معتقدم این حرف درست است.

او افزود: خوانش غلط و نادرست از اسلام و رویه بزرگان اسلامی و همینطور مکاتب داخلی که تحمیل شدند عامل اصلی خشونت هستند. همینطور که برخی از نقاشان غیر مشهور تصاویری از امام علی (ع) را می‌کشیدند که همیشه شمشیری روی زانوی او است در حالی که او از جنگ متنفر بود و وادار به جنگ می شد و در مواقع خیلی ضروری از شمشیر استفاده می‌کرد.

مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبکه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی با شناسه tehraan۳۶۰@ پیدا و همراهی کنید.
همچنین علاقه‌مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیکیشن ایران صدا دریافت کنند.

*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذکر منبع مجاز است.

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − شانزده =

دکمه بازگشت به بالا