اسلایدر / مهمترین مطالببرنامه رادیوییمصاحبه و گفتگو

گفتاورد یکساله شد

گفتاورد یکساله شد
امروز ساعت ۱۲:۱۵ ویژه برنامه گفتاورد به مناسبت یک‌سالگی این برنامه از رادیو تهران روی موج آف ام موج ۹۴:۰۰ پخش شد. در این ویژه برنامه تعدادی از شنوندگان محترم نظرات خود را بیان کردند و اجرای برنامه بر عهده گوینده پیش کسوت رادیو سرکار خانم نیرومند بود بنده هم برخلاف همیشه بجای اجرای برنامه؛ میهمان برنامه هستم .
از سال ۱۳۸۵ که فعالیتهای رادیویی ام را در کنار دیگر فعالیتهای رسانه ای آغاز کردم سردبیری و کارشناسی و اجرای برنامه گفتاورد از جذاب ترین فعالیتهای هنری من در این سالها بوده…مهمترین و ارزشمند ترین هدیه شما دوستان عزیز به من و برنامه گفتاورد نقد و نظر شما درباره گفتاورد است ..اگر برنامه گفتاورد را تا بحال شنیدید من را از نظرات خود محروم نکنید و اگر تا بحال نشنیدید پیشنهاد می کنم یکبار همراه ما با برنامه گفتاورد باشید مطمین هستم همراه همیشگی ما خواهید شد.
در اینجا برخورد لازم می دانم از دوست عزیزم دکتر حمید صحراگرد مدیر رادیو تهران که از من برای ساخت این برنامه دعوت کرد تشکر کنم .همچنین از آقای علیرضا مبینی مدیر گروه زندگی و اخلاق شهروندی و خانم ها ساناز باقری تهیه کننده و غزل عمیدی هماهنگی و ارتباطات برنامه برای همراهی و همکاری ها بسیار تشکر کنم . از حاج اقای بخشی زاده معاون محترم صدا نیزبخاطر تشویق ها سپاسگزارم‌.اگر هر وقت نتوانستید گفتاورد را از رادیو بشنوید می توانید آن را از سایت ایران صدا و سایت اندیشکده خرد بشنوید .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، امیر دبیری مهر سردبیر مجری برنامه گفتاورد در سالگرد راه اندازی این برنامه درباره سابقه همکاری با رادیو گفت: از سال ۸۵ کارشناس- مجری بودم و از سال ۸۸ به بعد به عنوان کارشناس در برنامه های رادیویی حضور داشتم . از سال ۹۹ تا به کنون نیز به دعوات صحراگرد، مدیر برنامه رادیو تهران، برنامه گفتاورد راه اندازی شد.

دبیری مهر با بیان اینکه محورگفتگوهای برنامه گفتاورد موضوعات اجتماعی است، گفت: تخصص من در دانشگاه جامعه شناسی سیاسی است. به همین دلیل تصمیم بر این بود که گفتگو سیاسی نباشد ولی به لایه های عمیق مسائل اجتماعی ورود کنیم.

او یکی از مشکلات کنونی در حوزه های تخصصی را گسست بین مردم و نظریه پردازان دانست و افزود: برای پر کردن این گسست سعی کردیم دراین برنامه از پیچیدگی‌ها و ادبیات خاص پرهیز کنیم. در همین راستا ضروری است که بخشی از یافته های پژوهشگران را به زبان کاربردی و قابل فهم برای شهروندان بیان کنیم.

او در ادامه مخاطب های هر برنامه ای را مهمترین بخش معرفی کرد و گفت: به ویژه مخاطبان مستمر برنامه ها از اهمیت قابل توجهی برای برنامه سازان برخوردارند.

دبیری مهر بهترین هدیه در سالگرد گفتاورد را نقدهای شکلی و محتوایی از سوی مخاطبان عنوان کرد و افزود: این نقدها هم از سوی مخاطبان و هم از سوی همکاران رادیو که متخصص در این امر هستند برای عوامل برنامه سازنده خواهد بود.

او با بیان اینکه در برنامه سازی برای رادیو با تضارب آراء موافق هستم، گفت: اما در عین حال برنامه گفتاورد مناظره محور نیست بنابراین امکان ورود مستقیم به مباحثه و مجادله وجود ندارد با این حال سعی می کنم زیرپوستی نظرات مخالف را ابراز کنم و همچنین از استنباطم از فضای عمومی بیان کنم که فضای گفتگو تخت نباشد.

او همچنین از ورود موسیقی به عنوان بخش ثابت برنامه از دوره دوم برنامه گفتاورد خبر داد و افزود: از موسیقی های کوتاه اما درخور و مناسب در برنامه استفاده خواهد شود و و هدف هم این است که با شنیدن این موسیقی برنامه گفتاورد تداعی شود.

او در ادامه با اشاره به نقش کارشناسان در جذابیت برنامه گفت: سهم مهم جذابیت برنامه را کارشناسان ایجاد می کنند، کارشناسان خوش بیان وآگاه، وزن و شأن برنامه را بالا می برند.

دبیری مهر در ادامه برای اشتباه های سهوی که در برنامه پیش می‌آید از مخاطبان عذرخواهی کرد و افزود: در برنامه های گفتگو محور اشتباه کردن در نام، اسم کتاب ، تاریخ و… ناگزیز هستیم.

در ادامه این برنامه علیرضا مبینی مدیرگروه اخلاق و زندگی شهروندی رادیو تهران با حضور در برنامه گفت: برنامه گفتاورد در سری جدید باز طراحی شد، و تصمیم بر آن شد که موضوعات خاص تر در برنامه مطرح شود ضمن اینکه سردبیر و مجری برنامه موضوعاتی را انتخاب می کند که در معاونت صدا کمتر مطرح شده است.

او انتقادهایی که به برنامه وجود دارد را ناشی از دیده شدن در جاهای مختلف دانست و گفت: گفتاورد از برنامه هایی است که مخاطبان زیادی دارد.

او درباره پیشنهاد یکی از مخاطبان برای اجرای روزانه برنامه گفت: مشکلات مالی و شرایط کنونی کرونا امکان حضور مهمان را سخت می کند با این حال سعی می کنیم در فصل زمستان برنامه شنبه تا چهارشنبه اجرا و پخش شود.

در ادامه سیمین فراهانی یکی از شنوندگان مستمر رادیو با بیان اینکه گفتاورد یکی از برنامه های متفاوت در رادیو تهران است، گفت: در این برنامه مسائل بدون تعارف و درعین حال تخصصی مطرح می شود.

اسماعیلی گزارشگر رادیو تهران نیز از دیگر مهمان این برنامه بود . او از دکتر دبیری مهر به عنوان پیشانی این برنامه نام برد و گفت: به عنوان شنونده در ابتدا زیاد به گفتاورد توجه نمی‌کردم اما به مرور زمان به این برنامه علاقه مند شدم چون مطالب کاملا کارشناسی است و حرف دل مخاطب از کلام دکتر دبیری مهر بیرون می‌آید. بدین ترتیب حق مخاطب نیز رعایت می شود.

او احترام و ادب متقابل در برنامه گفتاورد را از نقاط قوت این برنامه ذکر کرد و گفت: این موضوع در کمتر برنامه گفتگو محوری رعایت می شود که در این برنامه رعایت می شود.

او افزود: متاسفانه در برنامه های رادیو و تلویزیون در بسیاری موارد وقتی تضاد فکری بین نگاه میهمان و کارشناس وجود دارد کارشناس برای مطرح شدن و بال و پر دادن با شلوغی و نگاه بالا از پایین مهمان را مخاطب قرار می دهد و مهمان را در در موقعیت ضعف می گذارد .چون مهمان میکروفون ندارد در معذوریت قرار می گیرد. اما دراین برنامه هرگز چنین اتفاق را مشاهده نکردیم.

او پیشنهاد کرد که در هر برنامه موضوع برنامه روز آینده برای مخاطبان که علاقه مند به آن موضوع هستند مطرح شود.

در ادامه این برنامه مرتضی خیربین از شنوندگان گفتاورد گفت: بهتر است که در این برنامه صدای مخالفان نیز شنیده شود چون گفتگو محور است .

شایان ذکر است این قسمت از برنامه گفتاورد با اجرای فاطمه نیرومند از رادیو تهران پخش شد.

مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبکه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی با شناسه tehraan۳۶۰@ پیدا و همراهی کنید.
همچنین علاقه‌مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیکیشن ایران صدا دریافت کنند.

*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذکر منبع مجاز است .

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − نه =

دکمه بازگشت به بالا