اسلایدر / مهمترین مطالببرنامه رادیوییمصاحبه و گفتگو

رفع چرخه معیوب تولید و عرضه خودرو در گرو بهبود روابط خارجی

صنعت خودرو از پر مساله ترین صنابع و چرخه های تجارت در ایران است که بازنشناسی ان هم مهم است و هم جذاب . نکته جالب اینجاست در این بازار هم تولید کننده ناراضی است و زیان ده است و هم مصرف کنند ناراضی است . درباره این معضل با اقای حسن کریمی سنجری کارشناس بازار خودرو در برنامه گفتاورد رادیو تهران گفتگو کردم که مشروح ان را می توانید در لینک زیر بشنوید.

قرعه‌کشی خودرو به نظام دلالی دامن و به تولید ضربه می‌زند . در واقع این یارانه ای است که دولت از منابع در اختیار خودش به عده ای خاص از جامعه می‌دهد در حالی که مصرف‌کنندگان واقعی در این شرایط باید با نرخ بازار خرید کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، امیر دبیری مهر، کارشناس مجری در ابتدای برنامه با تشریح شرایط حاکم بر وضعیت خودروسازی در ایران گفت: اینکه خودرو در ایران از طریق قرعه کشی به مصرف‌کنندگان داده می‌شود و همچنین خودروهای معمولی با امکانات بسیارکم و قیمت های سرسام آور به مشتری عرضه می‌شود از مشکلات پیش روی خودروسازی در ایران است. به همین دلیل برای بررسی ابعاد طرح جدید مجلس درباره خودروهای داخلی از حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو دعوت کردیم تا درباره نقش این مصوبه در ساماندهی و نظم بازار خودرو و ایجاد فضای رقابتی گفتگو کنیم.

سنجری با بیان اینکه در پیش نویس این قانون، گزینه های صادرات خودرو و قطعه و همچنین ارز اشخاص به عنوان دو راهکار برای گسترش واردات خودرو درنظرگرفته شده بود، گفت: ولی با نظر شورای نگهبان ارز اشخاص حذف شد و تنها گزینه نخست مانده است.

به گفته این کارشناس این طرح با این اقدام عقیم شده و توانایی لازم را نخواهد داشت. و این میزان صادرات خودرو و قطعه که در حال حاضر وجود دارد تکافوی نتیجه بخش بودن این طرح را نمی دهد. در حال حاضر سه هزار و ۱۴۷ دستگاه صادرکننده در بخش خودرو داریم. که این رقم در چهار ماه ابتدایی سال جاری به طور کلی تمام قطعات موتوری و قوای محرکه ۲۵ میلیون دلار می شود.

او با تصریح این مطلب که ایران درصنعت خودرو سازی مبتکر نیست و بنابراین باید الگوبرداری از جهان کند گفت: صنعت خودرورسازی یکی از درآمدزاترین صنایع در جهان است بنابراین باید برای این امر در کشور سرمایه گذاری و توجه شود.

او با بیان اینکه تنوع در خودروسازی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است، گفت: در اقتصاد مهندسی تعداد مدل بالا با تیراژ پایین به صرفه نیست بنابر این باید به تولید بالا و تنوع بالاتوجه کرد. او در این زمینه به ترکیه به عنوان کشوری که خط تولیدکشورهای اروپایی را دارد و اروپایی ها از منابع ارزان ترکیه استفاده می‌کنند اشاره کرد.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه ایران زیرساخت و منابع خوبی دراین صنعت دارد، گفت: ولی در حلقه جهانی خودرو نیستیم لذا نمی‌توانیم تناسب تیراژ و تنوع را رعایت کنیم بنابراین هزینه های تولید در ایران بالاست.

او قطع بودن روابط با مراکز مهم بین المللی و قرارا گرفتن در محیط ایزوله را نیز یکی دیگر از عوامل گران شدن خودرو در ایران دانست و گفت: یکی دیگر از دلایل مهم بالارفتن قیمت خودرو دولتی بودن خودروسازی در ایران است. یکی از دلایل پنهان این مساله این است که در سال های اخیر تعداد کارکنان خودروسازی های داخلی برخلاف کاهش تولیدات ، بیشتر شده است. بنابراین بهره وری کافی در سیستم دولتی وجود ندارد.

او با بیان اینکه سودآوری در شرکتهای خودروسازی دولتی مفهومی ندارد، تصریح کرد: قیمت گذاری دستوری یکی دیگر از عوامل گرانی خودروهای داخلی است. خودروها در شرکت ها کمتر از هزینه انجام شده در کارخانه ها به مشتریان ارائه می شود.

او افزود: فرآیندهای دولتی دچار سوء مدیریت هستند و این موضوع هم به فرد مدیر ربطی ندارد بلکه مساله آنجاست که فرآیند مدیریتی در شرکت دولتی معمولا سوء مدیریت است.

او تصریح کرد: قرعه کشی خودرو به نظام دلالی دامن و به تولید ضربه می‌زند . در واقع این یارانه ای است که دولت از منابع در اختیار خودش به عده ای خاص از جامعه می دهد در حالی که مصرف‌کنندگان واقعی در این شرایط باید با نرخ بازار خرید کنند.

سنجری با بیان اینکه در سیاست تنظیم بازار عدم تناسب بین نیاز و تولید از طریق وادرات کامل می شود، گفت: برای خودرو هم بایداین سیاست اجرا شود. تفاوت خودرو با دیگر کالاها چیست که این سیاست اجرا نمی شود؟
او با انتقاد از حذف ارز اشخاص در این مصوبه گفت: پایه پولی کشور از طریق جمع‌آوری ارزها درسراسر دنیا و یا ارز تولید شده به کشور بر می گردد و پایه پولی قوی می شود و به کنترل تورم نیز کمک می کند.
دبیری مهر، کارشناس مجری این برنامه با بیان اینکه وضعیت نابسامان خودرو سال ها است که حل نشده ، آیا منافعی برای گروه های خاص تامین می‌شود که در مقابل منافع ملی قرار گرفته است؟

این کارشناس صنعت خودورسازی گفت: درمقایسه ایران و کره در دهه ۶۰ سیاست حمایت از خودورسازی و تعرفه گذاری را اجرا کردند در حالی که برای توسعه صنعت نیز برنامه داشتند که ما نداریم. در حالی که در ایران به طور کلی شاخصی برای پایش نداشته و نقشه نیز بر این اساس تغییر نکرده است.
چین هم شرایط خودرو سازی خود را از موضوعات سیاسی جدا کرده است. خودروسازی باید از دولت خروج کند و به تعاملات با جهان وارد شود. عمل تنظیم تنوع و تیراژ تا زمانی که اتفاق نیافتد در ایران به توسعه صنعت خودرو نمی رسیم.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبکه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی با شناسه tehraan۳۶۰@ پیدا و همراهی کنید.
همچنین علاقه‌مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیکیشن ایران صدا دریافت کنند.

*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذکر منبع مجاز است.

مشروح برنامه را در لینک زیر بشنوید

 

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + 8 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا