برنامه رادیوییویدیو و فیلم

روان شناسی یا عمه درمانی:اقبال جامعه به رمال‌ها، نتیجه بی‌اعتمادی به علم روانشناسی است

درباره وضعیت اشفته کتابهای روانشناسی ، کلینیک ها و مجلات حوزه روانشناسی با اقای دکتر ملک محمد روانشناسی و سردبیر مجله سپیده دانایی در برنامه گفتاورد رادیو تهران گفتگویی کردم که مشروح ان را می توانید در لینک زیر بشنوید.

اقبال جامعه به رمال‌ها، نتیجه بی‌اعتمادی به علم روانشناسی است

یک روانشناس با حضور در برنامه گفتاورد درباره شاخص‌های یک جلسه روان درمانی استاندارد و همچنین یک روان درمانگر حاذق و مشکلاتی که امروزه در مسیر روان‌درمانی برای شهروندان وجود دارد صحبت کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، مهدی ملک محمد سردبیر نشریه سپیده دانایی وضعیت روانشناسی در ایران را ناگوار توصیف کرد و گفت: همه گیری کرونا، استرس‌های شهروندان را در سالهای اخیر بیشتر کرده است و از این رو مردم استرس‌های شدیدی را تجربه می کنند آنها در نگرش به وضعیت کنونی و آینده امنیت ندارند.

او با بیان اینکه بر اساس آمارهای دفتر بهداشت و روان ۲۵ درصد شهروندان نیازمند کمک‌های تخصصی روانشناسی هستند، تصریح کرد: این در حالی است که استانداردهای جهانی بین ۱۵ تا ۲۰ درصد است . به گفته او این ارقام درکشورهای توسعه نیافته تر از ما، مثل آمریکای جنوبی وجود دارد.

او افزود: این روزها افسردگی پاندمی شده است و اگر اضطرب مطرح نباشد عجیب است. به گفته او ایرانی ها بیشتر از همیشه نیازمند دریافت خدمات روانشناسی هستند.

او در ادامه با اشاره به پیشینه سازمان نظام روانشناسی و مشکلات موجود در برگزاری مجمع عمومی سازمان گفت: این وضعیت برای سازمانی که خدماتی با این میزان اهمیت ارائه می کند بسیار نامناسب است.

این روانشناس از فعالیت پنج هزار روانشناس نما در فضای مجازی خبر داد و گفت: این آماری است که رییس سازمان نظام روانشناسی اعلام کرده است و متاسفانه آن چیزی که در ایران با عنوان روانشناسی گفته می‌شود با علم روانشناسی فرسنگها فاصله دارد. این روش ها بیشتر رویکردهای انگیزشی دارند.

او در ادامه از مدرک‌گرایی در ایران انتقاد کرد و گفت: اخیرا ارائه مقاله با هدف عضو هیات علمی شدن بسیار اهمیت یافته و در حالی که مشهورترین روانشناسان که دارای تئوری‌های جهانی هستند دارای تعداد انگشت شماری مقاله هستند در ایران در رزومه روانشناسان نظریه پرداز گاه ۳۰ ترجمه کتاب و ۲۵۰ مقاله دیده می‌شود.

او نسبت به بی‌اعتماد شدن جامعه به قشر روانشناس هشدار داد و تصریح کرد: طبق قانون نظام روانشناسی هر فردی که دارای مدرک کارشناسی ارشد باشد روانشناس تلقی می‌شود ولی کیفیت کار افراد متخصص مانند هر رشته دیگری با هم فرق می‌کند. این درحالی است که اگر جامعه به روانشناسان بی‌اعتماد شود مسیر بازگشت به رمال‌ها و فال گیرها بیشتر می‌شود و این به معنای پشت کردن به علم است.

او با بیان اینکه متاسفانه روانشناسان بیش از متخصصان سایر رشته های علوم انسانی از جامعه ایرانی جدا شده اند، گفت: بخشی از روانشناسان آنچه از جامعه می‌بینند تنها مسافت منزل تا کلیلینیک شان است. آنها اگر ندانند که در جامعه چه اتفاقی رخ می‌دهد و دلایل اصلی استرس جامعه ایرانی را ندانند بر اساس نظریه های کتاب پیش می‌روند و در نهایت درمان درستی ارائه نمی دهند.

او درباره شاخص های شناسایی روانشناس خوب و حاذق گفت: یک روان درمانگر برجسته نصیحت نمی‌کند به قولی عمه درمانی نمی‎کند. واژه «عمه درمانی» مبنای صحبت کردن بر اساس نصیحت است و روش علمی نیست. همچنین اگر در جلسه ای روانشناس بیشتر از مراجعه کننده صحبت می‌کند این شاخص دیگری بر رویکرد ناموثر روان درمانگر است. نشانه دیگر این است که روان درمانگر در برابر مراجعه کننده حواسش پرت است با گوشی بازی می‌کند و … بنابراین این درمان نمی‌تواند موثر باشد.

او افزود: همچنین اگر روان درمانگری قول درمان در تعداد جلسات مشخصی را داد احتمالا روان درمانگر مناسبی نیست. کار روان درمانگر اکتشاف است برای تشخیص و حل مشکل. او نباید مثل مرشد حرکت کند.

او تصریح کرد: در سال های اخیر با افزایش تعداد روان درمانگرها به نوعی از برخی مراجعان سوء استفاده می‌شود مثلا روان درمانگر دست مراجعه را می‌گیرد و از او سوء استفاده می‌کند. همچنین به بهانه صمیممت بیشتر مکان جلسه را تغییر می‌دهد در حالی که مکان جلسه باید مکان رسمی باشد و جلسات نباید از ریل خود خارج شود.

مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبکه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی با شناسه tehraan۳۶۰@ پیدا و همراهی کنید.
همچنین علاقه‌مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیکیشن ایران صدا دریافت کنند.

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 4 =

دکمه بازگشت به بالا