برنامه رادیوییمصاحبه و گفتگو

نقش مهم بازی‌های رومیزی در ایجاد خلاقیت

خطیبی و رضانیا دو فعال و تولیدکننده بازی های رومیزی با حضور در برنامه گفتاورد درباره چالش ها و افق روبروی این بازیها در ایران گفتند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، صمد خطیبی طراح و فعال بازی‌های فکری و رومیزی گفت: بازی رومیزی یک کالای فرهنگی است که بروز و ظهور آن ابعادی مختلف دارد. به اعتقاد خطیبی بازی‌ رومیزی یک نوع رسانه است که توانایی انتشار مفاهیم متفاوت را دارد.

صادق رضانیا با تشریح تاریخچه بازی های رومیزی و چگونگی ورودش به طراحی این بازی ها افزود: به عنوان مستندساز، ترویج بازی های رو میزی مورد علاقه من بوده است.

او درباره بازی های رومیزی و مستند که تخصص رضانیا است، گفت: با توجه به تاریخچه بازی‌های رومیزی متوجه می‌شویم که این بازی ها از زمان تمدن بشری – ۷هزار سال پیش – وجود داشته است. ولی به دلیل تفاوت در اقلیم، بازی ها تفاوت‌هایی با یکدیگر داشتند ولی زمینه آنها مشترک است.

او جنگ جهانی اول و دوم را نقاط عطف بازی های رومیزی دانست و افزود: بعد از این دو نقطه تاریخی انقلابی در بازی اتفاق می‌افتد و افسردگی ناشی از جنگ، زمینه ساز طراحی بازی های خاص می‌شود. به گفته او در حال حاضر در ایران نیز بازی های فکری و رومیزی خیلی رواج یافته است.

خطیبی با بیان اینکه بعد از جنگ جهانی دوم (بورد گیم)ها به ویژه در اروپا و امریکا رواج یافتند، گفت: بزرگترین تولیدکنندگان این بازی ها در این حوزه هستند.

او افزود: در دنیای مدرن بازی های رومیزی فراز و فرود زیادی داشته ؛ در دهه ۸۰ میلادی با فن آوری دیجیتال به نظر می رسید که بازی های اینچنینی به محاق می‌رود اما از اواخر دهه ۹۰ در بازار جهانی شاهد رشد زیادی این بازی‌ها هستیم.

به گفته او تغییرات جدید شامل سبکهای جدید ابداع شده، تنوع در تم و داستان می‌شود.

او با بیان اینکه گیم بوردها از دهه ۹۰ شمسی وارد برهه جدیدی در ایران شده است، گفت: فضای حاکم در ارتباطات در جهان، امکان تعاملات اجتماعی را کاهش داده است بدین ترتیب دوره طلایی این نوع بازی‌ها آغاز شده است.
او افزود: در عین حال در پاندمی، بازار بازیهای رومیزی گرم تر شد و در بستر خانواده این بازی ها افزایش یافت.

او با بیان اینکه برخی از تولیدکنندگان از بازی‌های خارجی کپی برداری می‌کنند، گفت: در این موارد المان ها بومی‌سازی می‌شوند، ولی برای بازی های ایرانی مثل اسم فامیل، اس کارتیل ،کلاغ پر و .. از المان های نوستالوژیک استفاده می‌شود.

به گفته او این بازی ها در مجموعه هایی مثل کتاب فروشی‌ها ، شهر کتاب و همینطور اسباب بازی فروشی‌ها یافت می‌شود.

او با بیان اینکه گیم بوردها اسباب بازی نیستند، تصریح کرد: طیف سنی این بازی ها از ۹ سال به بالا شروع می‌شود، محدوده قیمتی آنها از رایگان و ۲۰ هزار تومان شروع تا ۶۰۰ هزار تومان نیز تنوع دارد.

به گفته رضانیا در ایران ماهانه ۵ بازی جدی وارد بازار می‌شود. اگرچه این بازی‌ها با نمونه‌های خارجی فاصله چندانی ندارند. در عین حال تولیدکنندگان معتبر ، کپی رایت بازیهای داخلی را نیز رعایت می‌کنند.

خطیبی در ادامه افزود: در شواری نظارت بر اسباب بازی شورای عالی انقلاب، مواردی برای رعایت حق مولف به زودی بررسی و مصوب می‌شود.

به گفته صمد خطیبی بار آموزشی و اجتماعی بازی های رومیزی در میان پدیده های فرهنگی کم نظیر است.

صادق رضانیا گفت: از سال گذشته فرایند مشترک مسئولیت اجتماعی با برنامه به مناسبت یلدا به نام «باز بازی» احرا شده است. هدف این برنامه آشنایی افراد بیشتر با بازیهای رومیزی است که امسال نیز گستره آن بیشتر شده است . در این طرح سعی شده در شهرهایی که دسترسی کمتری به این کالاها دارند و محروم ترند، اجرا شود.

مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبکه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی با شناسه tehraan۳۶۰@ پیدا و همراهی کنید.
همچنین علاقه‌مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیکیشن ایران صدا دریافت کنند.

مشروح برنامه را در لینک زیر بشنوید.

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + سیزده =

دکمه بازگشت به بالا