برنامه رادیوییمصاحبه و گفتگو

بدن سالم در گرو روان سالم

منظور از سلامت روان چیست؟
همه‌ی ما در دوره‌هایی از زندگی احساس ناراحتی، نگرانی یا ترس می‌کنیم؛ البته این احساسات معمولاً گذرا هستند؛ اما گاهی ممکن است این احساسات تشدید شده و تبدیل به مشکل شوند. این اتفاق برای هر کسی ممکن است بیفتد. در واقع وضعیت روان ما همیشه ثابت نیست؛ بلکه در طول زندگی و بسته به سن و شرایط محیط می‌تواند تغییر کند.

اما از کجا بدانیم سلامت روان داریم؟ و بسیاری از سوالات دیگر را اقای دکتر امیر دبیری مهر در برنامه شنبه هفدهم مهرماه از ساعت دوازده و ده دقیقه از اقای دکتر کوچکی روانشناس به مناسبت روز جهانی بهداشت روان پرسیدند.
علاقمندان می توانند این گفتگو را در لینکهای  زیر یشنوند.

 

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، غلامعباس کوچکی روان شناس درباره بهداشت روان همزمان با ۱۷ مهر روز سلامت روان با حضور در برنامه گفتاورد رادیو تهران گفت: بر خلاف اینکه روح، طول زندگی ما انسان ها را می‌سازد و این بسیار مهم است ما انسان ها نسبت به روحمان حساس نیستیم. این در حالی است که هر انسانی در هوای آفتابی عینک دودی می‌زند، در سرما لباس گرم می‌پوشد و برای محافظت از خودش در برابر بیماری‌ها دارو مصرف می‌کند.

او با بیان اینکه بیماری‌های روحی روانی در طول زمان رشد می کند، تصریح کرد: کسی به صورت دفعی دچار بیماری روحی نمی‌شود بنابر این باید به نشانه‌های بیماری‌های روانی توجه کنیم.
مدیر مرکز ازدواج و تحکیم خانواده شوق فردا، سلامتی کامل را به معنای خوشبختی کامل در زندگی دانست و افزود: این مهم مستلزم آن است که به همه ابعاد اجتماعی، روانی و جسمی توأمان توجه کنیم و تنها به یک وجه از آنها توجه نداشته باشیم.

او با بیان اینکه در کشور ما از هر ۴ نفر یک ایرانی به بیماری‌های روحی و روانی مبتلا است؛ گفت: بخش تاریک موضوع اینجاست که دو سوم مبتلایان هرگز برای درمان اقدام نمی‌کنند و این نشان‌دهنده بی‌توجهی افراد به سلامت روان است علیرغم اینکه افراد برای افزایش کیفیت زندگی خود تلاش می‌کنند.

او اولین نشانه از نبود سلامت روان را عدم تمرکز عنوان کرد و گفت: افرادی که به بیماری‌های روحی و روانی مبتلا می‌شوند ۹۵ درصد مشکل تمرکز دارند و یکی از دلایل آن هم این است که همزمان تعداد زیادی پرونده در ذهن ما باز است علاوه بر اینکه مهارت حل مسائل را هم نمی‌دانیم.

او در ادامه استرس بالا را از دیگر نشانه‌های بیماری‌های روحی-روانی اعلام و خاطرنشان کرد: همچنین افرادی که زیادی بی‌خیال می‌شوند و از انجام کارها شانه خالی می‌کنند مثل افرادی که با کوچکترین مساله ای استرسی می‌شوند دچار سلامت روان نیستند.

او با انتقاد از بی‌توجهی به موضوع آموزش مهارت‌های زندگی در ایران گفت: یکی از مواردی که به پیشگیری از بیماری‌های روحی می‌انجامد ورزش است که مثل مهارتهای زندگی در سلامت روانی تاثیرگذار است. ورزش سلامتی جسم را به همراه می آورد و به تبع آن سلامت روان و سلامت اجتماعی را هم به دنبال دارد.

او دومین شاخص بیماری روانی را اختلال در خواب معرفی کرد و گفت:کم خوابی و یا خواب زیاد هر دو علامت نبود سلامت روان هستند که باید بررسی شود. خواب مناسب برای افراد بین ۶ تا ۸ ساعت در روز است که باید به موقع و به اندازه کافی باشد.

او سومین نشانه نبود سلامت روان را گرایش به انزواطلبی دانست و گفت: جداشدن از دوستان و خانواده، گسست روابط اجتماعی که متاسفانه در جامعه ما نیز در حال رشد است نشانه ای از اختلال در سلامت روان است.. به گفته او خانواده ها باید فضاهایی را برای گفتگوهای بی ضرر روزانه در محیط خانه فراهم کنند.

او گفت: محور بسیاری از بیماری های روحی روانی تنهایی است و متاسفانه بر اساس آمار سن تنهایی نیز در تمام جهان به شدت کاهش یافته است.

او همچنین اختلال میتومانی را یکی دیگر از نشانه‌های بیماری‌های روحی روانی دانست و گفت: عدم ارتباط با واقعیت و خیال پردازی زیاد از دیگر نشانه‌های این بیماری است.

او تصریح کرد: یکی از نشانه های که سلامت روان افراد را رو به زوال نشان می دهد اهانت و پرخاشگری زیاد فرد به اطرافیان و محیط و همچنین حساس شدن نسبت به محیط مثل آزردگی در برابر صدای خوردن میوه و غذا و تلویزیون و.. همچنین حساسیت و توجه زیاد به به نظافت فردی است.
اینها از نشانه هایی است که می تواند نشان دهد سلامت روان فرد در خطر است.

این روانشناس همچنین تغییر در اشتها و نحوه غذاخوردن افراد را از دیگر نشانه های بیماری های روحی و روانی برشمرد و گفت: گاهی پر اشتهایی و کم اشتهایی هر دو می تواند نشانه های بیماری باشد که باید بررسی شود که البته این مساله با خوب غذاخوردن و اشتهای کاذب فرق می‌کند .

او درباره راه های مبارزه با بیماری های روانی نیز گفت: شهروندان ابتدا باید باورهای غلط را کنار بگذارند و بدانند که بیماری های روانی برخلاف تصور عمومی بسیار شایع است. همچنین بیماری روانی نشانه ضعف افراد نیست و اتفاقا مراجعه به موقع شهروندان نشان دهنده جسارت و قدرت آنها است.

کوچکی با تاکید بر ضرورت مراجعه به افراد متخصص در صورت دیدن نشانه‌های بیماری افزود: مراجعه به فرد متخصص، تشخیص درست و ارائه راهکارهای مناسب باعث می‌شود فرد به تدریج به سلامت روان برسد.

او افزود: باید توجه کرد که بیماریهای روانی درمان کوتاه مدت ندارد و داروها فقط بخشی از درمان را انجام می‌دهند و مانع از بدتر شدن شرایط می‌شوند.

مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبکه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی با شناسه tehraan۳۶۰@ پیدا و همراهی کنید.
همچنین علاقه‌مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیکیشن ایران صدا دریافت کنند.

*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذکر منبع مجاز است.

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − چهار =

دکمه بازگشت به بالا