اسلایدر / مهمترین مطالببرنامه رادیوییمصاحبه و گفتگو

پیامدهای مثبت و منفی حذف ارز جهانگیری

یک اقتصاددان معتقد است راهکار ارز ۴۲۰۰ تومانی در زمانی که اجرا شد راه حل موقت و مناسبی بود ولی مشکل از جایی شروع شد که این اختلاف قیمت موجود با ارز آزاد جبران نشد و این فاصله هر روز اضافه تر شد.

او با بیان اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی اگر کمکی چشمگیر نداشت ولی به ثبات قیمت کالاها در کشور کمک کرد. ولی مساله اساسی درباره این ارز این بود که با بالاتر رفتن قیمت ارز آزاد قیمت این ارز همچنان ثابت ماند و فاصله بین این ارز و ارز آزاد بسیار زیاد و از همین زمان عملا دست درازی ها شروع شد.

او با تاکید بر این مطلب که مطمئن هستم مسئولان سیاستگذار متوجه این مساله بودند با این اقدامی برای آن انجام ندادند، گفت: بنابراین این مسئولان باید پاسخگو باشند که چرا این اختلاف قیمت جبران نشد.

او با تصریح این مطلب که باید نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی به تدریج به اقتضای شرایط افزایش می یافت، گفت: نظارت ضعیف بر این مساله باعث ورود کالا با نرخ ارز دولتی و در عین حال فروش آن به قیمت نرخ آزاد و سودهای کلان شد.

بغزیان همچنین اشتباه دوم در این حوزه را حذف ناگهانی این ارز دانست و تصریح کرد: از ابتدا نباید این فاصله ۲۵ هزار تومانی ایجاد می شد در آن زمان این کار درست بود ولی حذف آن در حال حاضر کار درستی نیست.

این استاد اقتصاد در پاسخ به این پرسش که آیا منافعی برای عدم حذف این ارز برای دولت متصور است ؟ تصریح کرد: از نظر علم اقتصاد در هیچ کتابی نحوه سوء استفاده ذکر نشده است. متاسفانه هر کسی این ارز را دریافت کرده منجر به سوء استفاده شده است.
او افزود: در ابتدا این تصمیم شاید درست بوده ولی آنها هم مصداق ضرب المثل همرنگ جماعت شدند و سوداگر ، ویژه‌خوار و رانت‌خوار شدند.

او با بیان اینکه در زمان اجرای این طرح ۹۹ درصد اقتصاددان ها با ارز ۴۲۰۰ تومانی مخالفت کردند چرا دولت در اجرای این سیاست تجدید نظر نکرد، گفت: این طرح در آن زمان تا حدی پاسخگو بود ولی نباید اجازه داده می‌شد که این اختلاف زیاد شود در حال حاضر هم ارز دولتی با نرخ ۲۳ هزار تومانی پیشنهاد شده است. باید توجه داشت که برای پیشگیری از تکرار این مساله نباید اجازه داد این اختلاف مجدد زیاد شود.

او با تصریح این مطلب که هرگز نمی توان سخن از یکسان سازی نرخ ارز زد ، گفت: از الان باید برای زمانی که نرخ ارز به فرض به ۵۰ هزار تومان افزایش یابد سیاست های جدیدی اتخاذ کرد.

او با بیان اینکه برای پیشگیری از چنین شرایطی زمانی که مضیقه ارزی و تحریم نبود باید برنامه ریزی مناسب برای اقتصاد را شروع می کردیم، گفت: در این شرایط هر اقدامی برای اصلاح شرایط بر خلاف رفاه جامعه خواهد بود.
به گفته این اقتصاددان اگر ارز ۴۲۰۰ را افزایش داده و یا حذف کنیم این تفاوت با کسری بودجه با چاپ پول جبران می شود. در نتیجه تورم ایجاد شده و آن را به گردن نقدینگی می اندازیم.
او افزود: تبعات حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و بالاتر رفتن آن به سفره مردم تحمیل می‌شود.

او در پاسخ به این پرسش که آیا این مشکل اقتصادی راهکار اقتصادی دارد و یا تنها با سیاست حل می‌شود؟ ، گفت: تولید، اصلی ترین راه حل اقتصادی این مساله است. باید نهاده های دامی کشوری به صورت مناسب توزیع شود. پرسشی که اینجا مطرح می شود این است که آیا کشور ما با این میزان نیرو و وسعت چرا نمی‌‌تواند این میزان تولید داشته باشد؟ و چطور کشورهای دیگر توانستند به این میزان تولید برسند که ما از آنها واردات داشته باشیم ولی ما نتوانستیم؟ . در عین حال باید توجه کنیم که نوشداروی بعد از مرگ سهراب نباشد و در کنار مابقی سیاست ها اجرا شود.

او با بیان اینکه باید زمانی که ارز مناسب و نفت گران داشتیم ثروت های کشور را به دارایی مولد تبدیل می‌کردیم ، گفت: امروز شرایط اقتصاد کشور به گونه ای است که خانه و خودرو برای جوانان رویا شده است.

او با بیان اینکه برای ایجاد شرایط مناسب در حوزه ارز باید با گروه های ذی‌نفع مقابله کرد، گفت: کسانی که از تداوم این شرایط منفعت می‌برند حتما با تغییر شرایط مخالفت می‌کنند ولی باید در هر صورت این مساله حل شود و باید توجه داشت که برای حل کامل مشکل ارز باید فراتر از اقتصاد رفت. برای راه حل مناسب باید به کاسب کاری‌های که بواسطه تحریم ایجاد شده و از قضا این ذی‌نفعان سیری ناپذیر هم هستند پایان داد.

مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبکه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی با شناسه tehraan۳۶۰@ پیدا و همراهی کنید.
همچنین علاقه‌مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیکیشن ایران صدا دریافت کنند.

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 1 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا