اسلایدر / مهمترین مطالببرنامه رادیوییمصاحبه و گفتگو

افزایش ظرفیت‌ حمل و نقل عمومی؛ موثرترین راهکار کاهش آلودگی هوا

یک سیاست‌گذار حوزه محیط زیست با حضور در برنامه گفتاورد رادیو تهران سر راست‌ترین راهکار برای کاهش آلودگی هوا در تهران را ظرفیت‌سازی در حمل و نقل عمومی دانست. به گفته او ۸۰ درصد آلودگی هوای تهران مربوط به وسایل متحرک موتوری است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، آرش حسینی میلانی عضو کمیسیون محیط زیست دوره پنجم شورای اسلامی شهر تهران با حضور در برنامه گفتاورد رادیو تهران، پاییز ۱۴۰۰ را یکی از آلوده ترین پاییزهای تاریخ تهران دانست و گفت: امسال بارندگی تا ۴۰ درصد کاهش یافته و بنابراین آلودگی بی‌سابقه‌ای را شاهد هستیم. همچنین تردد خودروها بعد از قرنطینه ۱۸ درصد افزایش یافته و علت آن نیز کاهش تمایل شهروندان به استفاده از حمل و نقل عمومی و افزایش استفاده از خودروهای شخصی است.

او در پاسخ به این پرسش که چرا شهری مانند مکزیکوسیتی با میزان بالای آلودگی توانسته است از این بحران عبور کند ولی تهران هر روز وضعیت بدتری را شاهد است، گفت: مکزیکوسیتی وارد پنجمین سال مبارزه با آلودگی هوا شده است که البته این برنامه فقط برای شهر نیست و در منطقه شهری اجرا می‌شود. در این شهر میانگین دوره ساخت خطوط مترو ۵ و ۳ سال است و پایه حمل و نقل ، حمل و نقل عمومی است این در حالی است که میانگین دوره ساخت مترو در تهران ۲۵ سال است. همچنین حمل و نقل عمومی به ویژه مترو در ایران ۷۰ درصد زیان‌ده است در حالی که در ۸ کلانشهر دنیا با ۱۰ درصد سوددهی فعالیت می‌کند.

او در پاسخ به این پرسش که بر اساس شاخص‌های اصلی مدیریتی چرا به لحاظ کمی از نُرمهای جهانی عقب هستیم، تصریح کرد: عدم توجه سیاستگذاران شهری و ملی به حمل و نقل عمومی مهمترین عامل است. بر همین اساس سهم حمل و نقل عمومی در بودجه ۱۴۰۱ ، ۹درصد کاهش یافته است و با احتساب تورم یعنی بودجه حمل و نقل برای سال آینده به نصف بودجه ۱۴۰۰ کاهش یافته است. به گفته او بودجه اختصاصی به حمل و نقل در سال ۱۴۰۱، ۵۶ میلیارد تومان است که برای شهری مثل تهران بیشتر مثل شوخی است.

او عامل اصلی آلودگی هوا را وسایط حمل و نقل و متحرک های موتوری عنوان کرد و گفت: البته ۲۰ درصد از این آلودگی هم سهم نیروگاه ها و کارخانجات است.

او با انتقاد از فرهنگ خودرو پرستی در ایران گفت: مدیریت شهری هم خودرو محور است و فشار افکار عمومی همواره در راستای افزایش تقاضای خودرو هاست در حالی که این سیاست ها در بازه های ۵ ساله با ترافیک را بیشتر می کند.

او برای حل مشکل آلودگی هوا در تهران سرراست ترین راه کار را ظرفیت سازی حمل و نقل عمومی دانست و گفت: در عین حال مترو باید بتواند هزینه های جاری را درآورد در حالی که الان تنها یک دهم رقم واقعی مترو از شهروندان گرفته می‌شود. بر اساس اطلاعات موجود هزینه تمام شده بلیت مترو برای شهرداری تهران الان ۲۰ هزار تومان است که ۱۸ هزار تومان آن در قالب یارانه پرداخت می‌شود.

به گفته حسینی میلانی در سراسر جهان دولت ها بین ۴۰ تا ۵۰ درصد در حمل و نقل عمومی به شهرداری ها کمک می‌کنند چرا که وسایلی مثل مترو بسیار گران و هزینه‌بر است. ولی مابقی هزینه‌ها را خود شهرداری ها تامین می‌کنند.

او ورود به مالیات سبز و مالیات بر روی قیمت سوخت را از راهکارهای مناسب برای تامین درآمد دانست و گفت: این موضوع حساسی از لحاظ سیاستگذاری است. چند سال پیش شهرداری برای افزایش ۱۰ درصدی بنزین در تهران نسبت به سایر شهرها پیشنهاد داد که قبول نکردند. این در حالی است که مابه التفاوت افزایش بنزین در سال ۹۸ هم تاکنون به شهرداری ها داده نشده است.

مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبکه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی با شناسه tehraan۳۶۰@ پیدا و همراهی کنید.
همچنین علاقه‌مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیکیشن ایران صدا دریافت کنند.

مشروح این برنامه را در لین زیر بشنوید.

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − سه =

دکمه بازگشت به بالا