برنامه رادیوییمصاحبه و گفتگو

اغلب متکدیان و نیازمندان سر چهارراه ها کاملا شبکه‌ای عمل می‌کنند

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران گفت: اغلب متکدیان و نیازمندان فعال سر چهارراه ها کاملا شبکه ای عمل می‌کنند. در حال حاضر ۲۲ مرکز پرتو در تهران امکان تحصیل و دریافت خدمات را برای کودکان کار فراهم کرده اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، احمد احمدی صدر مدیرعامل سازمان رفاه ، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران با حضور در برنامه گفتاورد رادیو تهران دو تکلیف برای سازمان تحت مدیریت خود بر شمرد و گفت: فارغ از اینکه کجا هستیم و در چه نهادی خدمت می‌کنیم نسبت به تک تک شهروندان مسئولیم .
او افزود: اگر رویکردی فرانهادی به جامعه داشته باشیم و به اندازه عشق و عرق به مردم و نه به اندازه وظیفه و بودجه سازمان متبوعمان فعالیت کنیم مسلماً چنین مشکلاتی در جامعه نخواهد ماند.

احمدی با بیان اینکه اگر آسیب‌ها در شهر توسط شهروندان در محلات مدیریت شود مشکلات کاهش می‌یابد، افزود: در شرایطی که شهروندان احساس مسئولیت می‌کنند و سازمان‌ها و نهادها موانع را از میان برمی‌دارند و بیشتر نقش تسهیل‌گر را در مواجهه با آسیب های اجتماعی ایفا می‌کنند بهترین نتایج به دست می‌آید.

او واسپاری مدیریت محلات به شهروندان را یکی از ضروریات برای ارتقاء وضعیت شهروندی دانست و گفت: با توجه به اینکه رویکرد هر شهرداری فرق می‌کند اگر این مهم تحقق یابد با تغییر شهرداران با رویدادهای منفی شهری به ویژه آسیب‌های اجتماعی مواجه نخواهیم شد.

او افزود: یکی از مهمترین دلایلی که امروز با حجم زیادی از آسیب های اجتماعی در کلان شهر تهران مواجهیم این است که این ساز و کار تا کنون وجود نداشته و با تغییر مدیریت شهری سیاستها هم تغییر می‌کرده است.
احمدی تصریح کرد: در عین حال فعالیت‌های نهادهای دخیل در امر آسیب‌های اجتماعی که تعداد آنها به ۲۰ مورد نیز می‌رسد درکنار هم هم افزا نبوده است. نه تنها توانها ضربدر نشده است بلکه در برخی موارد اثرات فعالیت‌های یکدیگر را خنثی می‌کنند.

او از تشکیل قرارگاه اجتماعی به عنوان نهادی برای تحقق این هم افزایی خبر داد و گفت: شهرداری تهران محور این موضوع شده و این اتفاق خوب افتاده است . قبلا در صورت واگذاری کارها به نهادها فعالیتها به هم گره می خورد و گاه این نامه‌نگاریها برای ایجاد یک ساختمان برای آموزش کودکان کار ده سال طول می‌کشید. الان با شکل‌گیری قرارگاه اینها همگی پای یک میز نشسته اند و هر نماینده متولی یک موضوع است.
به گفته او در حال حاضر تمامی نهادهای عالی ذیل این قرارگاه قرار دارند و هماهنگ با هم فعالیت می‌کنند.

او در ادامه با انتقاد از شبکه‌هایی که نیازمندان را در خود می‌گیرند و از آنها سوء استفاده می‌کنند، گفت: این موضوع برای ما مسجّل شده است که اغلب متکدیان و نیازمندان فعال سر چهارراه ها کاملا شبکه ای عمل می‌کنند.
او در ادامه به فعالیت ۲۲ مرکز پرتو در ۲۲ منطقه تهران اشاره کرد و افزود: در این مراکز برای کودکان کار امکان تحصیل و دریافت خدمات فراهم می شود.

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + پنج =

دکمه بازگشت به بالا