اسلایدر / مهمترین مطالبمصاحبه و گفتگو

ارزیابی عملکرد دولتهای ایران در گفتگو با روزنامه ارمان ملی

امیــردبیــری مهــر،
پژوهشگر علوم سیاسی در گفتگو با روزنامه آرمان روز :
دولت سازندگی کشور را به سمت توسعه
هدایت کرد.

وی در خصــوص عملکــرد دولت های پس از انقلاب  بر این باور اســت که در چهار دهه گذشته سطح انتظار مردم از دولت ها
افزایش پیدا کرده امــا در مقابل توانمندی و اختیار دولت ها روز به روز کاهش پیدا کرده و امروز دیگر دست دولت ها همچون گذشته باز نیست. مقوله دیگری که بر عملکرد دولت ها بسیار مهم است، شرایط بین المللی است زیرا در داخــل ایران نمی توان بدون نگاه به خارج عمل کرد. بر همین اساس دولت هایی که از تنــش دوری کرده اند، توانســته اند عملکرد موفق تری داشته باشــند. دولت سازندگی و بعضا دولت اصلاحات به خوبی توانستند از این چالش ها دوری کنند و به همین علت عملکرد موفق تری داشــتند. دولت روحانی نیز تلاش کرد به این ســمت حرکت کنــد اما به علت  تحولات رخ داده در این عرصه ناموفق بود.
وی افزوده است که توسعه، اقتصاد و سازندگی کشور مقوله های بسیار مهمی هستند و مردم نیز همواره بر اســاس این شاخص ها، به یک دولت نمــره می دهند و امــروز نیز اگر می خواهیم بدانیم که کدام دولت عملکرد بهتری داشته اســت باید به این نکته توجه کرد که کدام دولت در این حوزه ها موفق تر بوده است و در این عرصه اســت که دیگر جناح بندی های سیاســی کنار می رود و عملکرد ملاک می شود. بر همین اســاس دولت سازندگی کم تر درگیر مســائل سیاســی شد و تلاش کرد تا کشــور را در مسیر توسعه قرار دهد و از نظر کلان بهترین عملکرد را پس از انقلاب داشت. پس از این دوره آقای خاتمی به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد که این دولت مزایا و معایب خاص خود را داشت. از یک سو این دولت برعکس دولت گذشــته خود به سمت
سیاســی کاری رفت و همین امر سبب شد تا درگیر تنش هایی شــود و از مســیر اصلی خود خارج شــد. باید توجه داشت که دولت اصلاحات به علت این که کار اقتصاد و توسعه  را به کاردان ها سپرده بود، طبق شاخص های اقتصادی، توانست عملکرد خوبی در حوزه بازارداشته باشد که این روند در ادامه دیگر تکرار نشد زیرا دولت احمدی نژاد صرفا به طبقات پایین جامعه توجه کرد و از ســایر اقشار روی برگرداند.
دبیری مهر معتقد است که دولت احمدی نژاد رفتاری عوام فریبانه داشته است و هیچگاه به ســمت ایجاد تعادل در خدمت رسانی ها گام برنداشــت و همین امر موجب نارضایتی در جامعه شــد. دولت روحانی به این سمت حر کت کرد و از قضا کاربلد نیز بود اما به دلایلی دولت روحانی یک دولت خسته بود و اقدام و عمل شــبانه روزی در دستور کار آن ها نبود.
امروز نیز شاهد هســتیم که آقای رئیسی در راس دولت قرار گرفته است و به علت این که رئیس جمهوری دلسوز و پاکدست است مورد تقدیر قرار می گیرد اما از نظر چینش نیروها و کابینه دولت سیاســت زده شده و حلقه ای که پیرامون ایشان شکل گرفته در میان مدت برای ان ها مشکلات متعددی ایجاد می کند.

 

 

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + بیست =

دکمه بازگشت به بالا