برنامه رادیوییمصاحبه و گفتگو

رابطه حوزه و دانشگاه چگونه باید باشد؟

مداح استاد حوزه و دانشگاه گفت: پیش از انقلاب حوزویان تصور می کردند در دانشگاه، الحاد تدریس می شود . اما بعد از انقلاب این دو مرکز با هم آشنا شدند. علت این امر هم حیله دشمن بود چرا که تصمیم داشتند این دو مرکز یکدیگر را قبول نداشته باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، مرتضی مداح استاد حوزه و دانشگاه با حضور در برنامه گفتاورد رادیو تهران همزمان با روز وحدت حوزه و دانشگاه که مصادف با شهادت شهید محمد مفتح است، گفت: من در آن زمان دانشجوی دانشکده الهیات بودم و در عین حال در حوزه هم تحصیل می کردیم.
او با ذکر خاطراتی از شهید مفتح گفت: پس از شهادت او خیابان روزولت که بعد ازانقلاب به نام مبارزان تغییر کرده بود به اسم شهید مفتح نامگذاری شد.
به گفته او محمد مفتح در آن زمان تنها سمت اجرایی که داشت ریاست دانشکده الهیات دانشگاه تهران بود . حتی در آن زمان او در شورای انقلاب هم عضویت نداشت.

او با اشاره به همزمانی شهادت سپهبد قرنی و شهید مفتح گفت: قرنی رییس ستاد مشترک و مدافع مرزهای جغرافیایی کشور بود مفتح هم همین نقش را در دفاع از مرزهای ایدئولوژی و تفکر داشت.

او افزود: مفتح در حفاظت و حراست از مرزهای تفکر نه درحد مطهری. ولی یک ردیف پایین تر قرار داشت. آن زمان مسجد قبا پایگاهی بود که مباحثی ایدئولوگ آنجا مطرح می شد و شخصیت هایی برای سخنرانی دعوت می شدند که وحدت برادران شیعه و سنی را تقویت کنند.

او تصریح کرد: در آن زمان دو موضوع «شیعه و سنی»و «وحدت حوزه و دانشگاه» از دغدغه های اصلی بود. و مفتح که دکترای الهیات از دانشگاه تهران را داشت سعی می‌کرد پس از انقلاب مانع از فاصله حوزه و دانشگاه شود و معتقد بود که باید این اختلاف ها و فاصله ها برداشته شود.

او در پاسخ به این پرسش که تعریف وحدت حوزه و دانشگاه و هدف از آن چیست؟ گفت: این موضوع به معنای طلبه شدن دانشجوها نیست و همینطور به معنای دانشجوشدن طلبه ها هم نیست. این به این معنای آن است که حوزوی ها و دانشجویان یکدیگر را تکفیر نکنند. البته پیش از اینها شهیدان شریعتی و مطهری هم این تفکرات را داشتند .

او افزود: آن زمان حوزویان نمی دانستند در دانشگاه چه خبر است و متقابلا دانشگاهیان هم از حوزه بی خبر بودند. حوزویان تصور می کردند در دانشگاه الحاد تدریس می شود . اما بعد از انقلاب این دو مرکز با هم آشنا شدند. علت این امر هم حیله دشمن بود چرا که تصمیم داشتند این دو مرکز یکدیگر را قبول نداشته باشند.

در ادامه این برنامه محمدمهدی مفتح فرزند شهید با تماس تلفنی در گفتاورد حضور یافت و درباره دغدغه اصلی این شهید گفت: اختلاف حوزه و دانشگاه موضوع مورد توجه شهید مفتح بود. به گونه ای که در دهه‌های گذشته و قبل از تسلط رضاخان بر کشور مباحث علمی همگی در حوزه مطرح بوده است و تمامی علوم در یک مجتمع تدریس می شده ولی سیاست استعماری رضاخان علوم را از هم جدا کرد و مدارسی تاسیس شد که تنها علوم پوزیتویسیتی را تدریس می کردند.

مفتح افزود: علت این دوگانه سازی هم به خاطر کاهش قدرت علمای این حوزه ها بوده است ولی پس از انقلاب، تصمیم بر این شد که اینها به هم نزدیک شوند.

او خاطرنشان کرد: اهداف آن زمان متمرکز بر نزدیک سازی این دو مرکز بود حضرت امام(ره) هم بر همین عقیده بودند که مباحث علمی نباید از مدار خود خارج شود و فضای تربیتی و تحصیلی باید یکی شود.

او در پاسخ به این پرسش که میزان موفقیت آرمان های شهید مفتح تا امروز چه نمره ای می گیرد؟ گفت: مسلما اگر او امروز بود از وضعیت موجود رضایت زیادی نداشت. متاسفانه پیگیری هدف او در انقلاب گم شد و بیشتر شکل شعاری گرفت. وحدت حوزه و دانشگاه باید در مباحث درسی از دبستان تا دانشگاه متبلور شود که نشد.

او در پاسخ به این پرسش که قرابت فکری شهید مفتح بیشتر با کدامیک از انقلابیون بود، گفت: مفتح با امام(ره) بسیار نزدیک بود. البته با شهید مطهری هم بسیار نزدیک بود ، شهید عشقی و آیت الله هاشمی رفسنجانی و همینطور مقام معظم رهبری و علمای مطرح در حوزه علمیه ازدیگران افرادی بودند که ایشان با آنها ارتباط نزدیکی داشت.

او با بیان اینکه علت نامگذاری روزی در تقویم به افراد مختلف نشانی از مهجوریت و مظلومیت آن دارد، گفت: اینکه در مناسبتها روز کارفرما نداریم ولی کارگر داریم علتش آن است که حقی از او ضایع شده است. روز وحدت حوزه و دانشگاه هم در این راستا است که حقی در این میان ضایع شده است. البته بعد از انقلاب این دو نهاد بسیار بهم نزدیک شده اند.

او با اشاره به شناخت حوزه و دانشگاه از یکدیگر در سال های اخیر گفت: حضور فعال حوزویان در دانشگاه موید همین مطلب است ولی بازهم خلاء هایی وجود دارد که باید پر شود . اگر این دو نهاد مثل دو بال باشند هر کدام باید مسئولیت خود را بشناسند .

مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبکه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی با شناسه tehraan۳۶۰@ پیدا و همراهی کنید.
همچنین علاقه‌مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیکیشن ایران صدا دریافت کنند.

*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذکر منبع مجاز است.

مشروح این برنامه را در لینک زیر بشنوید.

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × دو =

دکمه بازگشت به بالا