اسلایدر / مهمترین مطالبدرس گفتاریادداشت‌ها و مقالات شخصی

فوتبال فقط یک بازی است جو زده نشوید : دو یادداشت فوتبالی

دو روش مواجهه با یک اتفاق عجیب : چرایی شادی برای پیروزی حریف

 

امیر دبیری مهر

 

دیشب تیم ملی فوتبال ایران در برابر تیم آمریکا جانانه جنگید و بازیکنان از جان مایه گذاشتند اما نتیجه را واگذار کردند. باید به این تیم خدا قوت گفت.اما بعد از بازی بسیاری از شهروندان ایرانی در شهرهای مختلف در واکنش به پیروزی تیم امریکا شادی کردند….تکرار می کنم برای پیروزی تیم امریکا نه شکست تیم ایران…لازم است مساله را خوب بفهمیم. این رفتار باعث تعجب و شگفتی برخی شده و البته جای شگفتی هم دارد..اما قبل از اینکه به این شگفتی پاسخ بدهیم قصد دارم از دو نوع مواجهه با پدیده های اجتماعی و شگفتانه های جمعی در ایران سخن بگویم تا مرزها ی عقلانیت و جهالت شفاف شود.

 

۱- در مواجهه اول بلافاصله شادی کنندگان را وطن فروش؛ بی غیرت؛ اذناب داخلی استکبار ؛ جاهل ؛ فریب خورده؛ غرب زده و..خطاب قرار داده و با این واژه های کلیشه ای و خالی از محتوا که بیشتر بکار دستگاهای تبلیغاتی نظام های تمامت خواه می اید کار خود را راحت کرده و ضمن تخلیه روانی خود به آسانی از کنار این رخداد مهم می گذرد.

 

۲- در مواجهه ی دوم این اتفاق شگفت انگیز به عنوان یک پرسش مهم مطرح و بجای تعجیل و شتاب زدگی در قضاوت درباره ان بعنوان یک پروژه و سوژه مطالعاتی و عمومی به بحث و تحقیق گذاشته می شود که چرا بخشی از مردم ایران از پیروزی تیم ملی امریکا خوشحال می شوند در حالی امریکا از جانب جمهوری اسلامی بعنوان متخاصم ترین دولت خارجی معرفی شده و ۴۴ سال است شبانه روز برای انها در تریبون‌های رسمی طلب مرگ و نابودی می شود؟ از سوی دیگر و در سطحی عمیق تر چگونه است همین دولتمردان برای ادامه تحصیل خود و فرزندانشان یا مهاجرت؛ اولویت اول شان در میان کشورها ی خارجی در صورت امکان انتخاب ؛ آمریکا ست و هیچ وقت مقصد انها پکن و مسکو و پیونگ یانگ یا دمشق نیست؟ چرا برای نخستین بار در تاریخ یکپارچگی ملی در حمایت از تیم ملی فوتبال شکسته شد ؟ تقلیل این اتفاقات مهم به رفتار غیر حرفه ای و‌مزورانه یک شبکه تبلیغاتی خارجی ساده انگاری است .این تناقض ها نیازمند تحلیل و بررسی و پژوهش است تا شناخت خودمان از خودمان و دیگران و مردم و تحولات رخ داده در آن دقیق تر و واقع بینانه و‌ راهگشاتر باشد.

حالا شما مشاهده کنید از امروز کدام مواجهه غلبه پیدا می کند ؟

در یک سیستم عاقل و هوشمند و کارامد و به دنبال پیشرفت روش دوم انتخاب می شود و پرسشها و ابهامات به پژوهشگران و اندیشکده ها عرضه و برای انها بدون پیش داوری طلب پاسخ می شود. پاسخ این پرسش‌ها نزد سیاست مداران و حتی اصحاب رسانه نیست بلکه نزد جامعه شناسان؛ سیاست پژوهان و روان شناسان اجتماعی و دانشوران ارتباطات است اما در یک سیستم هیجان زده و تبلیغات پایه به راحتی از کنار این سوالها عبور شده و به پاسخهای سلیقه ای و بی مبنا و تبلیغاتی و عوامانه اکتفا شده و با تعمیق جهل؛ زمینه های مواجهه با شگفتی های جدید فراهم می شود و گاهی این شگفتی ها مانند سیلی بر صورت تصمیم گیران نواخته می شود.

 

فوتبال فقط یک بازی است جو زده نشوید

 

 

 

این مطلب را چند ساعت مانده به بازی ایران و آمریکا می نویسم…هنوز نتیجه مشخص نیست..از شکست تیم ملی از انگلستان غمگین شدم و از پیروی بر ولز خوشحال و امیدوارم در برابر آمریکا هم پیروز شویم . همانطور که از پیروزی تیم کشورم در برابر لبنان و سودان و‌کره شمالی و چین و یمن و عراق و روسیه خوشحال می شوم نه بیشتر و نه کمتر…

این را از این جهت می گویم که عده زیادی از جامعه تحت تاثیر تبلیغات سیاسی اپوزیسیون و پوزیسیون دچار خطای شناختی و روان شناسانه شدند .اپوزیسیون شکست در برابر انگلیس را انتقام الهی از جمهوری اسلامی بخاطر تحولات دو ماه اخیر می دانند؟؟؟!!!😂😂😂 و پوزیسیون هم پیروزی احتمالی بر امریکا را نشانه حقانیت سیاست نظام در عدم گفتگو با امریکا و نشانه ای از برتری ایران بر امریکا در نظام جهانی تفسیر می کنند؟؟؟!!!!😂😂…نخندید درسته این مقولات هیچ ربطی به هم ندارند اما افرادی مخبط الفکر هستند که چنین ابلهانه می اندیشند و البته برخی هم مغرضانه اینگونه می اندیشند و می خواهند از اب جام جهانی کره کارآمدی و مشروعیت و حقانیت بگیرند.

دلیل این مغلطه و سفسطه در مفهومی است به نام تقلیل گرایی یا ریداکشنیسم . این مفهوم در روانشناسی یک مکانیزم روانی برای پذیرش ناکامی‌هاست. کاری که وندالیستها با تخریب امکانات عمومی انجام می دهند تا مقداری بخاطر کمبودها و ناکامی هایشان آرام شوند.در قضیه جام جهانی امسال؛ هم براندازان و هم سرکوب گران برای فرار از واقعیات به این مکانیزم کوتاه مدت پناه می برند…مثلا طرفداران نظام با یک پیروزی توهم می زنند که کشور قدرتمند و موفقی دارند و مخالفین با یک شکست دچار چنین توهمی از نوع معکوس آن می شوند و خیلی هم تمایل دارند این احساس پوچ را بازنمایی کنند بویژه در رسانه ها و فضای مجازی.

غافل از اینکه فوتبال فقط یک بازی است برای سرگرم شدن ؛ کیف کردن ؛ شاد شدن ؛ غمگین شدن و احساس غرور کردن از پیروزی…. پیروزی ها نشانه قدرت ملی نیست همانگونه که شکست ها نشان فلاکت نیست….

برآیند نتایج تیم فوتبال نسبت مستقیمی دارد با برنامه ریزی ها و اقدامات برای امادگی تیم فوتبال …همین و بس …لطفا جو زده نشوید…با شما هستم اقایان و خانمهای پوزیسیون و اپوزیسیون….

 

 

 

https://t.me/andishkadeye_kherad

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + 8 =

دکمه بازگشت به بالا