اسلایدر / مهمترین مطالبسخنرانی‌هایادداشت‌ها و مقالات شخصی

برای تحقق عدالت همه مصداق‌های اخافه الناس را اعدام کنید


چقدر خوب که قوه قضاییه تصمیم گرفته با کسانی که در زندگی مردم و کوی و برزن و خیابان و جامعه ایجاد رعب و وحشت و اصطلاحا «اخافه الناس» می کنند مثلا خیابان را مسدود می کنند و با چاقو ضربه به دیگران وارد می کنند که منجر به ۱۳ بخیه می شود با اشد مجازات یعنی اعدام برخورد کند. من که حقوق دان نیستم و جز چند واحد مبانی علم حقوق ؛ حقوق خصوصی ؛ حقوق عمومی و حقوق بین الملل و معاشرت با استادان حقوق در دانشکده حقوق و علوم سیاسی و مطالعه دهها کتاب حقوقی ؛ دانشی در این حوزه ندارم اما حتما سیاست قضایی خوبی است به شرط اینکه عادلانه و منصفانه و بدون تبعیض اجرا شود و ابزار دست سیاست پیشگان قرار نگیرد…از این رو صادقانه و دلسوزانه و خیر خواهانه و عدالت طلبانه استدعا دارم

لطفا با رعب انگیزان و وحشت آفرینان زیر هم برخورد کنید و به ضابطین قضایی هم دستور دهید در برخورد با انها به هیچ وجه مماشات نکنند تا بهانه دست بد دلان و دشمنان و اغتشاش گران داده نشود که بخاطر اجرای عدالت جنجال ایجاد کنند. فرض ما این است که مرتکبین اعمال زیر هیچ کدام پلیس و بسیجی و سپاهی و نیروی امنیتی قانونی و دارای ماموریت رسمی نبودند و حتما در میان این نیروهای جان بر کف حافظ امنیت نفوذ کردند …اما این فرض نافی ارتکاب اعمال رعب انگیز آنها و تعقیب قضایی آنها نیست.

 

۱- کسانی که در سه ماه اخیر تحت پوشش فضای ارام سازی و امن سازی جامعه با باتوم بر سر و بدن مردم بی گناه می زنند و با دیدن تصاویر و فیلمهای آن مو بر بدن همه سیخ می شود…و اخافه آن تا ابد در خاطرمان می ماند. گفتنی است مشاهده مستقیم و در میدان ان بسیار وحشت افرین تر است. کبودی فیزیکی این ضربات از بین می رود اما کینه و نفرت روحی ان ابدی است.

 

۲- کسانی که دسته جمعی بر سر افراد مثلا در نازی اباد ریختند و به قصد کشت او را زدند و با موتور از روی او رد شدند و در اخر هم به او شلیک کردند. واقعا شما از دیدن فیلم این جنایت دچار اخافه نشدید؟ من که شخصا وقتی این فیلم را برای تعدادی از مقامات ناجا و سپاه فرستادم همگی متاثر شدند و قول پیگیری دادند آنقدر وحشتناک بود.

 

۳- کسانی که در خیابانها و کوچه ها مثلا در شهر زیبا و اکباتان و چیتگر با فحاشی ناموسی به مهسا امینی و معترضین ؛ قصد ساکت کردن مردم معترض را داشتند ایجاد اخافه نکردند؟ یا کسانی که سر دختر مردم را به جدول کوبیدند یا به پیرزن و پیرمرد لگد زدند؟

تکرار می کنم محال است نیروی حافظ امنیت متدین و نماز خوان و هیاتی و حلال خور چنین رفتاری مرتکب شود. این رفتارها فقط از اراذل و اوباش بی اصل و نسب برمیاد و باید سرنخ نفوذ را پیدا کرد.

 

۴- انهایی که لباس ناجا پوشیدند و گفته شده پلیس نبودند و در خیابانها شیشه هایی ماشین ها را می شکنند و به التماس کودک و زن تنهای مردم اعتنایی نمی کردند مصداق اخافه الناس نیستند؟ و نباید معرفی و مجازات شوند ؟

 

۵-اراذل و اوباشی که با لباس شخصی و ظاهری که هیچ شباهتی به ماموران دولت ندارد در روز روشن با تکیه بر اسلحه همراه خود به مردم فحاشی می کنند و پلیس هم نمی تواند از شهروندان مظلوم واقع شده دفاع کند ایجاد اخافه نمی کنند؟ اگر همین ها در این وضع مرتکب ترور و اقداماتی شبیه فاجعه شاه چراغ شوند چه کسی پاسخگو ست؟ اخافه الناس از این بالاتر؟

 

۶- از همه وحشتناک تر عاملین و مباشیرین و معاونین کشته شدن بیش از ۲۰۰ نفر در اعتراضات اخیر به گفته شورای امنیت کشور کجا هستند و چرا بازداشت و محاکمه نشدند ؟ پینت بال و ساچمه که منجر به مرگ نمی شود؟ بالاخره باید به پرونده قاتلین این مردم بی گناه رسیدگی شود و حقیقت مسائل روشن شود و نیازی به دخالت هیات های بین المللی حقیقت یاب نباشد.

 

از تحولات میدانی که بگذریم باید به ریشه های اصلی اخافه الناس هم بپردازیم و مرتکبین و عاملین انها را هم مجازات کنید و نگذاریم این مفسدین اصلی پشت حوادث اخیر پنهان شوند و شاهد منازعات اجتماعی و سیاسی بوده و به ریش مردم و دولت و حاکمیت بخندند.

 

۱- کسانی که با خیانت و دزدی و اختلاس و بی لیاقتی و ناشایستگی ؛ وضع اقتصادی کشور را به جایی رساندند که یک جوان برای خانه دار شدن باید هفتاد سال صبر کند منشا و علت العلل اخافه الناس نیستند؟ انتصاب‌ها ی نابجا و انتخاب های غلط خیلی وحشتناک هستند.

 

۲- ایا دلار ۳۷ هزار تومانی و سکه ۱۷ میلیونی و اپارتمان متری ۵۰ میلیونی در شما و زندگی ایجاد رعب و وحشت نمی کند؟ مستضعفین و طبقات محروم که هر روز مثل بید بر خود می لرزند مستکبرین را نمی دانم.

۳- ایا خط فقر بالای ۱۰ میلیون تومان و شکاف طبقاتی سرسام اور ایجاد اخافه الناس نمی کند؟ فرزندان دهک های پایین جامعه هم از فقر امروز بر خود می لرزند و هم از فردای ناداشته و تباه شده هراسان هستند. فردا برای آنها ژانر وحشت است. به صورت مظلوم انها بیشتر نگاه کنید

۴- ایا این همه کودک کار و کارتن خواب و قبر خواب و فحشا و عواقب ان در قلب شما ایجاد وحشت نمی کند؟ گاهی از خط ویژه عبور نکنید ازمسیر مردمی بگذرید در پشت چراغ قرمز بعضی از انها را ببینید… خالی از لطف نیست

۵-ایا این حجم از مهاجرت و شکل گیری جامعه چند میلیونی ایرانیان خارج از کشور وحشت افرین نیست؟ خروج فله ای ثروت و تخصص و تعهد وحشتناک تر از حمله نظامی دشمن است اگر اندکی فهم و ادراک باشد.

۶-ایا کاهش مشارکت سیاسی و اجتماعی مردم بخاطر سیاست های مطلقا غلط استصوابی و کم رونق شدن انتخابات وحشت افرین نیست؟

۷- ایا باند بازی و قبیله پرستی و تبعیض که ریشه های امید به اینده را در نسل جوان متخصص و تحصیل کرده خشکانده وحشتناک نیست؟

و از همه وحشتناک تر و رعب افرین تر اینکه برخی چشم ها را بر واقعیات بستند و روز روشن را انکار می کنند و مفتون به به و چه چه دروغین مشتی نان به نرخ روز خور در فضای مجازی و تربیون های رسمی شدند . حضرات روی این شاخه های نازک ننشینید اینها بر سر شاخه نشستند و بن می برند…این دیگر اخافه الناس است خود خوف و وحشت است.

 

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + 1 =

دکمه بازگشت به بالا