اسلایدر / مهمترین مطالبیادداشت‌ها و مقالات شخصی

در سوگ استاد سید جواد طباطبایی که در مقام پژوهشگری یک اسوه بود

در سوگ استاد سید جواد طباطبایی که در مقام پژوهشگری یک اسوه بود

امیر دبیری مهر
می دانستم مدتی است با بیماری دست و پنجه نرم می کند و ایران نیست. زیرا شوربختانه در خارج از ایران قدر و منزلت استادان و پژوهشگران را بیشتر و بهتر می دانند و استاد طباطبایی اگر در ایران می ماند باید برای تامین هزینه های درمان و بیمه با این و آن سر و کله می زد. همان گونه که وقتی از دانشگاه تهران اخراج شد و بی مایگان متملق جای او جامه ی استادی پوشیدند نتوانست استیفای حق کند. شاید این ایران دوست ترین اندیشمند و پژوهشگر سیاسی ایران تاب چنین معرکه ای را نداشت و راهی آمریکا شد که انجا در کنار دخترش دست کم ازاین دغدغه های پیش پا افتاده نداشته باشد و با مانوس ترین یاران دیرینش یعنی دفتر و قلم و کتاب جهانی گوارا و شیرین بسازد. دکتر طباطبایی در دوران ۱۵ ساله دانشجویی ام هیچگاه استاد حضوری من نبود اما از همان سال ۱۳۷۴ بواسطه آثارش او را استاد مسلم و محبوب خود می دانستم. حتی زمانی که در خرد نامه همشهری نقد تندی درباره او نوشتم در مقام شاگردی بود که همواره او را زیر نظر دارد و حتی وقتی در یک شب نشینی فکری با حضور جمعی محدود نظرات او را در باره مصطفی ملکیان ناقص و قابل ارزیابی دانستم جز در مقام شاگردی جسور سخن نگفتم. فصلی از پنجمین کتابم درباره اسلام و دموکراسی را هم به اندیشه های او اختصاص دادم و او را یکی از ۱۲ روشنفکر بزرگ ایران معرفی کردم. برای دکتر احترام زیادی قائل بودم زیرا
اولا او بر خلاف اکثر استادان علوم سیاسی مقام پژوهشگری را برتر از شان اموزشی و استادی می دانست و هیچگاه شان خود را در حد کارمند وزارت علوم و تدریس چند واحد درسی در دانشگاه پایین نیاورد .
ثانیا درد و دغدغه ایران داشت و علم سیاست و اندیشه سیاسی را برای عزت و قدرت ایران می خواست.
ثالثا برای پیشبرد دغدغه های خود نظریه و تئوری و روش شناسی داشت.
رابعاً دکتر طباطبایی یک حکیم بود یعنی به تاریخ و فلسفه و ادبیات اشراف داشت و از این دانش ها برای پروژه اندیشه سیاسی خود بهره می گرفت.
الحق مرگ این اندیشمند و پژوهشگر بزرگ خسارت بزرگی است اما او از همه عمر برای برجای گذاشتن میراثی ارزشمند از کتاب و مقاله و درس گفتار استفاده کرد و عمر پر برکتی داشت . خدایش رحمت کند و راه ارزشمند او نزد نسل جدید جامعه علوم سیاسی پر رهرو باد.

https://t.me/andishkadeye_kherad

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + یازده =

دکمه بازگشت به بالا