یادداشت‌ها و مقالات شخصی

سپاس خدایی را که یار ستم ستیزان است

امیر دبیری مهر

فرازی تکان دهنده و‌امیدوار کننده از دعای افتتاح مخصوص شب‌های ماه مبارک رمضان که به آشکاری نشان می دهد خداوند متعال همراه و پشتیبان و یاور همه کسانی است که با جبهه ی ظلم و ستم در هر لباس و مسندی در ستیز هستند.
فراموش نکنیم دعا فقط برای درخواست حاجات مادی و معنوی از خدا نیست که این کف فلسفه دعاست. ادعیه وجهه ی اموزشی و آموزنده والایی دارد . در دعا ما از زبان ائمه هدی می آموزیم که چگونه زندگی کنیم تا زندگی اصیل و با شرافتی داشته باشیم . همراه چه کسانی باشیم و علیه چه کسانی . مرزهای هویتی و شخصیتی خودمان را چگونه تعریف کنیم. دعا ها شاخص های حق و باطل و زشتی و زیبایی را از نگاه امامان بزرگوار به ما نشان می دهند .با این رویکرد به ادعیه نگاه کنید و انها را بخوانید فضای ذهنی متفاوتی خواهید داشت . برای مثال وقتی در ماه مبارک دعا می کنیم اللهم اغن کل فقیر و اشبع کل جائع این بدین معناست که فقر زدایی و غنی و ثروتمند کردن جامعه و نجات فقرا از گرسنگی از بالاترین عبادات است از جنس افعال الهی… و همه باید در این مسیر تلاش کنند وگرنه ما که باشیم که به خدا امر و نهی کنیم. به تعابیر ذکر شده در دعای افتتاح توجه کنید.

الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِى یُؤْمِنُ الْخائِفِینَ،
وَیُنَجِّى الصَّالِحِینَ ،
وَیَرْفَعُ الْمُسْتَضْعَفِینَ،
وَیَضَعُ الْمُسْتَکْبِرِینَ،
وَیُهْلِکُ مُلُوکاً وَیَسْتَخْلِفُ آخَرِینَ،
وَالْحَمْدُ لِلّٰهِ قاصِمِ الْجَبَّارِینَ،
مُبِیرِ الظَّالِمِینَ،
مُدْرِکِ الْهارِبِینَ،
نَکالِ الظَّالِمِینَ،
صَرِیخِ الْمُسْتَصْرِخِینَ،
مَوْضِعِ حاجاتِ الطَّالِبِینَ،
مُعْتَمَدِ الْمُؤْمِنِینَ .
الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِى مِنْ خَشْیَتِهِ تَرْعَدُ السَّماءُ وَسُکَّانُها،
وَتَرْجُفُ الْأَرْضُ وَعُمَّارُها،
وَتَمُوجُ الْبِحارُ وَمَنْ یَسْبَحُ فِى غَمَراتِها؛

و اینک ترجمه فارسی دعا…

خدا را سپاس که هراسندگان و ترسیده ها را ایمنی بخشد و
صالحین و شایستگان را نجات دهد
و مستضعفین و ضعیف نگه داشته شدگان را به بلندی رساند
و متکبّران را به خاک اندازد
و حاکمان ظالم را نابود می‌کند و دیگران را جانشین آنان قرار می‌دهد،

خدا را سپاس که درهم شکننده گردنکشان، نابودکننده ستمکاران، دریابنده گریختگان، کیفردهنده ستمگران، فریادرس فریادخواهان، جایگاه حاجت دادن خواهندگان، تکیه‌گاه مؤمنان است.
خدا را سپاس که از هراسش آسمان و ساکنانش غرّش کنند و زمین و آباد کنندگانش بلرزند و دریاها و هرکه در اعماقش شناور است موج زنند.

در عبارات زیر امام معصوم به ما می اموزد که مومن واقعی هم باید در همین مسیر باشد تا به درگاه الهی تقرب یابد…

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × یک =

دکمه بازگشت به بالا