یادداشت‌ها و مقالات شخصی

وقتی سرمایه داری ، سنت های خوب را نابود می کند

در قدیم در مجالس ختم و شب هفت درگذشتگان سنت های  خوبی بود میزبان به پاس قدردانی از مردمانی که قدم رنجه و در مراسم شرکت کرده بودند و قران و فاتحه ای برای متوفی می خواندند با آب و چای و‌خرما و‌حلوا در داخل مسجد و‌حسینیه پذیرایی می کردند.  ساده و صمیمی .چقدر آن چای در استکان و خرما به جان میهمانان می نشست . اما چند سالی است همزمان با تبدیل شبستان ها به آمفی تئاتر ها ،شبکه تولید و‌توزیع بسته های میوه و ساندیس و کیک به بهانه مسایل بهداشتی این سنت را خدشه دار کردند و جامعه هم طبق معمول کورکورانه آن را پذیرفت . افراد در مسجد ساعتی می نشینند تلاوت قران و‌روضه و‌خطبه را استماع می کنند گاهی تشنه می شوند اما از آب و چای و پذیرایی خبری نیست باید صبر کنند تا به اجبار هنگام خروج آب معدنی بنوشند!!پذیرایی به هنگام خروج هم معلوم نیست درست انجام شود و بسیاری از این بسته ها با مقادیری زیاد پلاستیک که برای محیط زیست مضر است بلااستفاده می ماند و فقط این وسط شرکت تولید کننده بسته ها راضی است که سودی و‌پولی به جیب زده . و خانواده متوقفی و‌میهمانان بازنده این معامله سوداگرانه هستند . اولی هزینه زیاد متقبل شده و میهمان هم در خور خویش قدر و‌منزلت ندیده !!!!

 این یک نمونه ساده از اثرات مخرب سوداگری و سرمایه داری بر مناسبات اجتماعی است که برخی به سادگی از کنار آن می گذرند و نگاه موشکافانه به آسیب های آن کم سو شده است.

پی نوشت : اسراف بی انتها در نثار تاج گل که بویژه در مراسم متعلقین مقامات و متمولین بماند بویژه که گاهی از محل بیت الملل هزینه می شود که اگر صرف سیر کردن شکم گرسنگان شود چقدر بهتر است

https://t.me/andishkadeye_kherad

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + 6 =

دکمه بازگشت به بالا